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가스분사 방식 LPG 엔진의 연료공급시스템 관로 유동해석

Fluid Network Analysis for the Fuel-Supply Systems of Gaseous-Injection-Type LPG Engines

  • 윤정의 (강원대학교 삼척캠퍼스 메카트로닉스공학과)
  • Yun, Jeong-Eui (Dept. of Mechatronics, Kangwon Nat'l Univ. Samcheok Campus)
  • 투고 : 2011.06.21
  • 심사 : 2011.07.30
  • 발행 : 2011.10.01

초록

LPG 분사시스템의 경우 액상 및 기상 인젝터를 사용하는 두 가지 방식이 있으며, 가스 분사 방식의 경우 내구성 및 가격 측면에서 장점이 있지만 가스의 압축성 특성으로 인한 정밀 유량제어에 어려움이 있다. 본 연구에서는 가스분사 방식 LPG 연료 분사 시스템에서 정밀 유량 제어를 위한 수단으로 헬름홀쯔 공진기를 사용하는 방안을 제시하였다. 그리고 상용 유동해석 프로그램인 Flowmaster를 사용하여 대상 자동차의 연료 시스템에 대해 유동해석을 통해 최적의 공진기를 설계방안을 설계하였으며, 공진기 설치 후 개선 효과를 제시하였다.

The gaseous fuel injection(GFI) type of LPG fuel-supply system is more advantageous than liquefied fuel injection(LFI) from the viewpoint of durability and cost reduction. However, compared with LFI types of LPG fuel-supply systems, in the GFI systems it is difficult to achieve precision fuel metering because of the compressible characteristic of the gaseous fuel. In this study, a Helmholtz resonator is proposed as an appropriate system for precision fuel metering in GFI systems, and the effects of the Helmholtz resonator on the fuel metering are simulated by the commercial flow-network-analysis package Flowmaster.

키워드

참고문헌

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