Abstract
SO and Satellite Broadcaster can operate SO Operating channel in Korea. However, the Broadcasting act does not specify the direction of what purpose the SO operating channel would be operated for. Accordingly, SO and Satellite Broadcaster do not operate SO operating channel or use it as profit channel when operating. In this respect, the cases of U.S. and Japan have been studied to determine how SO operating channel should be operated to make it desirable. In the U.S., it is being used in various ways such as profit channel, multi-access channel and access channel. In Japan, it is mainly focused on the role as local channel, being coordinated with local governments to form public opinion on local news and issues or to announce local events. In Korea, SO is operating local channel similar to the one in Japan rather than SO operating channel, while Satellite Broadcasting is operating SO operating channel mainly for its profits. As SO operating channel is operated on the basis of the broadcasters' expediency without clear stipulation in Korea, we will need to seek the plan to use it for public interests by discussing more the status and operation of SO operating channel.
우리나라의 경우 SO와 위성방송사업자는 직접사용채널을 운용할 수 있다. 그런데 직접사용채널을 어떠한 목적과 방식으로 운용할 것인지에 대해서는 방송법상 규정이 없다. 때문에 SO와 위성방송사업자는 직접 사용채널을 운용하지 않거나 운용하더라도 주로 수익채널로 활용하고 있는 실정이다. 이런 점에서 직접사용채널을 어떻게 운용하는 것이 바람직한가를 살펴보기 위하여 미국과 일본의 사례를 검토하였다. 미국의 경우 수익성 채널, 공동이용채널, 액세스 채널 등 다양한 성격으로 활용하고 있었다. 일본의 경우 지방자치 단체와 긴밀한 연계를 통해 지역소식과 이슈에 대한 여론을 형성하고, 지역행사를 안내하는 등 지역채널로 서의 성격이 강조되고 있었다. 우리나라의 경우 SO는 직접사용채널이 아닌 지역채널을 통해 일본과 유사한 성격의 지역채널을 운용하고 있고, 위성방송은 주로 자사의 수익을 목적으로 직접사용채널을 운용하고 있다. 이런 점에서 방송사업자의 자사 이익에 의해 운용하는 방식이 아니라 직접사용채널의 위상과 운용방안에 대한 심도깊은 논의를 통해 공익적 측면에서의 활용방안을 모색해야 할 것이다.