Structural Changes of Business Ecosystem Caused by Digital Transformation: Analysis of Film Industry Ecosystem in Korea

디지털 변환으로 인한 기업생태계 구조 변화 연구: 한국 영화산업의 생태계 분석

  • 조남재 (한양대학교 경영대학/기술경영전문대학원) ;
  • 오승희 (한양대학교 경영학과)
  • Received : 2011.07.27
  • Accepted : 2011.08.19
  • Published : 2011.08.31

Abstract

As the complexity of business environment increases rapidly the use advanced information technology start to affect not only the business processes of individual companies but also the fundamental nature of business and industrial ecosystem. The changes observed at the level of business and industrial ecosystem encompasses a broad range of transformation. This unit of analysis is not sufficiently dealt with by existing information systems research. This research attempted to analyze the changes in business ecosystem caused by digital transformation using a relatively new approach called ecosystem mapping. We developed and suggested an ecosystem mapping methodology step by step and applied the methodology to film industry. The film industry is chosen because it is an industry very sensitive to the changes in technology and has gone through massive transformation during the last three decade by way of using modem information technology.

환경 복잡성의 증대와 변화의 가속화로 인하여 기업 미래에 대한 불확실성이 높아짐에 따라 정보기술(IT)에 기반을 둔 디지털화의 확산이 단위 기업의 경계를 넘어 기업군 즉, 기업생태계(Business Ecosystem) 또는 산업생태계(Industrial Ecosystem)에 미치는 영향에 대한 관심이 높아지고 있다. 경영 현장에서는 기업 및 산업의 디지털화가 기업 및 산업 생태계의 건강성과 지속성을 높이는 도구로 기대와 주목을 받고 있다. 또한 최근 연구들은 정보기술이 기업군 및 산업 생태계 내에서 정보나 자원의 공유를 용이하게 함으로써 기업 간의 상호교류를 촉진시키는 역할을 한다는 관점에서 정보기술과 기업생태계의 건강성 간의 관계에 관심을 집중하고 있다. 나아가 거시적 관점에서 IT는 기업 간의 상호작용의 수준을 넘어 산업 자체의 구도와 판도에 변화를 초래하고 있는 것으로 인식되고 있다. 그러나 이러한 기업군 및 산업생태계 차원의 변화 현상은 매우 광범위하고 복잡하게 나타나 산업내 다양한 개체들의 상호작용과 의존성을 파악하기에 적합한 분석 방법론이 충분히 개발되지 않고 있다. 본 연구에서는 디지털 변환(Digital Transformation)에 의해 초래되는 기업생태계의 전반적 구조 변화와 진화과정을 분석하기 위한 생태계 매핑(Ecosystem Mapping) 방법론을 단계적으로 개발하고 이를 실제 산업의 분석에 적용함으로써 방법론의 적용 가능성과 디지털 변환이 산업 생태계의 구조변화에 미치는 영향에 대한 분석을 동시에 시도하였다. 특히 본 연구에서는 국내 영화산업을 디지털 변화에 의한 영향을 분석하는 대상으로 선정하였다. 활동사진기의 발명으로 출발한 영화산업은 유성영화, 컬러영화의 등장이라는 산업 혁신의 역사에서 보는 바와 같이 기술의 진보가 산업 생태계의 형성과 변화에 극적인 영향을 미치는 산업으로서 디지털 기술의 도입에 따라 산업 생태계의 구조가 변화하는 현상을 분석하기에 매우 적합한 산업으로 평가되었기 때문이다.

Keywords

Acknowledgement

Supported by : 정보통신정책연구원

References

  1. 강장목, 이경근, "스마트폰 환경하에서 소셜 네트워크 분석을 위한 증강현실 기술과 방법론에 관한 연구", 한국인터넷방송통신학회 논문지, 제10권, 제3호, 2010, pp. 173-178.
  2. 김건, "디지털 시대의 영화산업", 삼성경제연구소, 2006.
  3. 김용진, 송재기, 신선진, 진승혜, "Exploring the Antecedents of Performance in Business Eco-system", 2010 한국경영정보학회 춘계학술대회, 2010, pp. 770-774.
  4. 서아영, 신경식, "IT 활용이 지식 네트워크의 효과성에 미치는 영향: 사회 네트워크 분석을 중심으로", 2008 한국경영정보학회 춘계학술대회, 2008, pp. 312-325.
  5. 주연순, 한재민, "생태계 관점에서 본 한국금융시장과 IT의 역할", 2008 한국경영정보학회 춘계학술대회, 2008, pp. 171-176.
  6. 한재민, 김혜영, "기업생태계에서의 IT역할", KM IS 2007 International Conference, 2007, pp. 1030-1035.
  7. Ander, R., "Match your Innovation Strategy to your Innovation Ecosystem", Harvard Business Review, Vol.84, No.4, 2006, pp. 98-107.
  8. Buhalis, D., "Strategic use of information technologies in the tourism industry", Tourism Management, Vol.19, No.5, 1998, pp. 409-421. https://doi.org/10.1016/S0261-5177(98)00038-7
  9. Cho, N. and H. Joun, "The Structure of Alliance Network in Regional Tourism Business: A Conceptual Analysis from the Perspective of the Duality of Technology", Journal of Information Technology Applications and Management Vol.16, No.3, 2009. pp. 87-100.
  10. Fransman, M., "The New ICT Ecosystem: Implications for Europe", Cambridge UniverSity Press, 2007.
  11. Iansiti, M., "Managing the Ecosystem", Optimize magazine, Vol.4, No.2, 2005, pp. 55-58.
  12. Iansiti, M. and R. Levien, "Strategy as Ecology", Harvard Business Review, March 2004, pp. 1-10.
  13. Iansiti, M. and L. R. Gregory, "The information technology ecosystem: Structure, health, and performance", The Antitrust Bulletin, Vol.51, No.1, 2006, pp. 77-110. https://doi.org/10.1177/0003603X0605100104
  14. Kim, H.-Y., "Rethinking Strategy from the Business Ecosystem's Perspective: An Exploratory Study", Thesis for the degree of doctor, Department of Business Administration Graduate School Korea University, 2009.
  15. Kim, H.-Y., J.-N. Lee, and J.-M. Han, "Healthiness of a Business Ecosystem: Its Structure and the Role of IT", KMIS Spring Conference, 2007, pp. 343-348.
  16. Kim, J. S., H. G. Ka, and I. H, Hwang, "The Empirical Study on the Success Factors of IT Adoption in Korea Service Industry", Journal of Information Technology Applications and Management Vol.17, No.3, 2010, pp. 71-82.
  17. Manning, R. L., M. K. Stephenson, and J, D. Todd, "Information Technology in the Insurance Industry: A Forecast of Utilization and impact", Journal of Risk and Insurance (pre-1986), Dec 1985, ABI/INFORM Global, Vol.52, No.4, 1986, pp. 711-722.
  18. Moore, J. F., "Predators and Prey: The new Ecology of Competition", Harvard Business Review, Vol.71, No.3, 1993, pp. 75-86.
  19. Moore, J. F., "The Death of Competition: Leadership and Strategy in the Age of Business Ecosystem", Harper Paperbacks, 1997.
  20. Moore, J. F., "Business ecosystems and the view from the firm", The Antitrust Bulletin, Vol.51, No.1, Spring 2006, pp. 31-75. https://doi.org/10.1177/0003603X0605100103
  21. Na, H., "Managing in Age of Business Ecosystem-Emergence of Business Ecosystem and Dynamics of Competition", The Korean Strategic Management Society Summer Conference, August 2010.
  22. Peltoniemi, M., "Preliminary Theoretical Framework for the Study of Business Ecosystems", Emergence: Complexity and Organization, Vol.8, No.1, 2006, pp. 10-19.
  23. Rabkin, B. and D. Bradford, "Marketplace as Ecosystem: The Compelling Role of Technology", LOMA Resource, August 2002, pp. 16-20.
  24. Tranriverdi, H., "Performance effects of information technology synergies in multibusiness firms", MIS Quarterly, Vol.30, No.1, 2006, pp. 57-77. https://doi.org/10.2307/25148717
  25. William, J. D., "Information Technology's Strategic Impact on the American Air Travel Service Industry", Information and Management Amsterdam, Vol.16, No.5, May 1989, pp. 269-275. https://doi.org/10.1016/0378-7206(89)90004-9