The Consumer Financial Quotient and Demand on Financial Consumer Education of University Students

대학생 소비자의 금융 이해력 및 금융소비자교육 요구도 분석

  • Kim, Mi-Lee (Dept. of Consumer Information Science, Konkuk Univ.) ;
  • Kim, Si-Wuel (Dept. of Consumer Information Science, Konkuk Univ.)
  • 김미리 (건국대학교 소비자정보학) ;
  • 김시월 (건국대학교 소비자정보학)
  • Received : 2011.03.09
  • Accepted : 2011.07.28
  • Published : 2011.08.31

Abstract

The importance of finance in our society is truly absolute, and the of financial consumers who cope with the financial environment is becoming. Recently, many authorities in Korea to perceive the absence of serious economic or financial consumer education in order to find a fundamental solution for such a phenomenon, there is a growing need to introduce financial consumer education. This study aims to review the comprehension power of finance among consumers are college students in this society the importance of finance is becoming greater, and to a way promote financial consumer education by analyzing the demand level for The main results obtained from the include the following. First, as a result of reviewing the characteristics of respondents, their average age was 21.8 years old, and on average they each had 4.16 credit cards. Most of them had no experience of receiving financial consumer education in their teenage years, and their interest level in investment was shown to be above average. Second, as a result of reviewing their comprehension power of finance, it was shown to be 64.10 points on average their comprehension of the income area was the highest, their comprehension money management was shown to be the lowest. Third, as a result of reviewing the perception level of the provision of financial consumer education, it was shown to be very low the perception level of on-line and off-line financial consumer education provided by the YMCA was shown to be the highest. Fourth, as a result of reviewing the level financial consumer education, it was shown to be very high. For the level for institutions financial consumer education, financial institutions the highest. For the level for the method of financial consumer education, respondents chose practical experience the most and education books the least. For the intention of participating in financial consumer education, most respondents that they would participate, and most of them answered that the starting period should be the teenage years and childhood Therefore, as a result, most university student's consumers have concerned on financial education and financial inportance, it need to educate for the university student's consumers, and it need to develop technical tools and contents for ficancial education.

Keywords

References

  1. YMCA신용사회운동사무국, 성균관대 신용교육 교재 신용이 머니(money)?, YMCA신용사회운동사무국.
  2. 국민은행연구소(2002), 20대의 소비/금융행태-현명한가, 국민은행.
  3. 국민은행연구소(2002), 한․미․일 20대 소비․금융 행태 보고서, 국민은행.
  4. 금융감독원(2003), 청소년 금융이해력(FQ: Financial Quotient) 측정결과(2003), 금융감독원
  5. 금융감독원(2004), 우리나라 중학생의 금융이해력(Financial Quotient)측정결과(2004), 금융감독원.
  6. 금융교육, 무엇이 문제인가? 가정에서의 어린이 금융교육 실태보고서, 국민은행연구소(2003).
  7. 김근영․최숙희(2004), 청소년 경제교육의 현황과 과제, 삼성경제연구소.
  8. 김시월(2007), 청소년소비자의 온라인 신용소비자교육 활성화 및 프로그램 개발을 위한 기초연구: 한․일 청소년 소비자의 비교분석, 한국가정관리학회지, 25(3), 169-185.
  9. 김시월․조향숙(2010), 한․일 청소년 소비자의 신용교육 요구도 비교 연구: 신용지식 및 인식을 중심으로, 한국FP학회지 3(2) p73-103.
  10. 김정호(2003), 청소년 금융교육의 방향과 내용, 청소년금융협의회.
  11. 김지검(2003), 고등학교 경제교육의 문제점과 개선방안-제6차와 7차 교육과정 경제교과서를 중심으로, 국민대학교 교육대학원 석사학위논문
  12. 김현일(2004), 중등학교 경제교육의 개선방안에 관한 연구, 한양대학교 산업경영대학원 석사학위논문.
  13. 도규태(2004), 금융개방화 시대를 대비한 한국경제교육의 바람직한 방향(금융교육 중심으로), 경북대학교 교육대학원 석사학위논문.
  14. 박은주(2004), 청소년 금융교육의 문제점과 활성화 방안, 계명대학교 교육대학원 석사학위논문.
  15. 박철(2003), 금융교육 선진국의 현황 및 시사점, 선진국 금융 교육 실태 및 시사점, 국민은행 연구원.
  16. 박현정(2004), 초등학교 아동의 금융소비자교육 실태에 관한 조사 연구, 서울교육대학교 대학원 석사학위논문.
  17. 성영애(1988), 소비자교육내용을 중심으로 한 소비자교육에 대한 요구분석, 서울대학교 석사학위논문.
  18. 송장환(2003), 학교 신용교육의 문제점과 활성화 방안, 고등학교 사회, 경제교과를 중심으로, 한양대학교 교육대학원 석사학위논문.
  19. 오영수․도규태(2005), 고등학생의 금융 이해도와 바람직한 금융교육 방향 탐구, 중등교육연구.
  20. 윤지애(2005), 금융교육 실태에 관한 연구-초등학생을 중심으로, 숙명여자대학교 석사학위논문.
  21. 이미경(2004), 평생교육으로서의 경제교육과 대학의 역할, 산업경제연구.
  22. 이지영(2005), 중학생 금융소비자교육 현황 및 교육 요구도 분석, 서울대학교 석사학위논문.
  23. 전국은행연합회(2004), 신용불량정보 관리 현황, 전국은행연합회.
  24. 최숙희(2003), 신용사회 정착을 위한 제언, 삼성경제연구소.
  25. 최유경(2005), 온라인 금융소비자교육 웹사이트 개선방안 연구, 서울대학교 석사학위논문.
  26. 최은진(2004), 초.중.고등학교에서의 금융소비자교육내용의 구성과 분석-제7차 교육과정을 중심으로, 서울대학교 석사학위논문.
  27. 홍향숙,이기춘(1997), 기혼여성의 재무관리교육에 대한 요구 분석, 한국가정관리학회지, 15(1), 53-69.
  28. '금융교육'과 '경제교육', 내일신문, 2005.09.29.
  29. 돈 어떻게 써야하나, 매일경제신문, 2003.06.03.
  30. Kim, Jinhee(2000) The effects of workplace financial education on personal finances and work outcomes, Ph.D., Virginia Polytechnic Institute and State University.
  31. Braunstein, S., & Welch, C. (2002), Financial Literacy: An Overview of Practice, Research and Policy. Federal Reserve Bulletin.
  32. Fox, L, & Hoffmann, J.(2004). Federal Reserve Personal Financial Education Initiatives. Federal Reserve Bulletin.
  33. Jacob, Katy, Sharyl, and Malcom Bush(2000), Tools for Survival: An Analysis of Financial Literacy Programs for Lower-Income Families, Woodstock Institute.
  34. FSA(2002) Personal Finance Teaching in School, Consumer Research 11.
  35. FSA(2006) Personal finance education in schools, A UK benchmark study.
  36. JumpStart Coalition(2002), National Standards in Personal Finance(2nd Edition), JumpStart.
  37. 금융 감독원 http://www.fss.or.kr
  38. 국민은행 키드뱅크 http://inf.kbstar.com
  39. 네이버 http://www.naver.com
  40. 엠파스 http://www.empas.com
  41. 미국 점프스타트 홈페이지 http://www.jumpstart.org
  42. 미국 전국경제교육연합회 홈페이지 http://www.ncee.org
  43. 삼성경제연구소 http://www.seri.org
  44. 소비자 보호원 http://www.cpb.or.kr
  45. 연세SIFE네이버 카페 http://cafe.naver.com/yonseisife.cafe
  46. 영국 금융감독원 홈페이지 http://www.fsa.gov.uk
  47. 전국은행연합회 http://www.kfb.or.kr
  48. 재정경제부 어린이 경제 홈페이지 http://kids.mofe.go.kr
  49. 청소년금융교육협의회 http://www.fq.or.kr