Development of the Encouraging Language Model for Elementary School Teachers

초등학교 교사를 위한 격려 언어 모형 개발

  • Received : 2010.12.06
  • Accepted : 2011.01.14
  • Published : 2011.01.20

Abstract

The purpose of this study is to draw the elements of encouraging language from the literatures of encouragement and develop the encouraging language model for elementary school teachers. To achieve this, first of all, the literatures about the methods of encouragement were collected. And then the collected literatures were categorized according to the main concept which each literature contained. As a result, 5 categories and 17 subcategories were drawn. 5 categories were valuing a child as a human-being itself, trusting a child, thinking rationally about a child's mistakes, giving a feedback about a child's behaviors non-evaluatively, and reflecting a child's positive feeling. These 5 categories were established as the elements of encouraging language. The encouraging language model was developed on the bases of the 5 elements of encouraging language. The model was constructed of the examples of encouraging language in various classroom situations. The model contains various situations which elementary school teachers often confront in their classrooms. And the model shows the examples of encouraging language proper for each situation. Every example was constructed on the bases of the elements of encouraging language.

본 연구의 목적은 격려에 관한 선행 연구들로부터 격려의 방법에 대한 내용을 종합 정리하여 격려 언어의 요소를 도출하고, 이를 이론적 근거로 하여 초등학교 교사를 위한 격려 언어모형을 개발하는 데 있다. 이를 위해 먼저 격려에 관한 선행 연구들로부터 격려의 방법에 대한 내용들을 중심으로 자료를 수집하였다. 그 다음 수집된 자료들의 내용을 분석하여 자료에 나타난 주요 개념에 따라 범주화하였다. 이를 통해 17개의 하위 범주를 도출하였다. 이후 하위 범주를 대상으로 다시 범주화를 시도하여 5개의 상위 범주를 도출하였다. 5개의 상위범주는 존재 자체로서 아동의 가치 인정, 아동의 자질 신뢰, 실수에 대한 합리적 사고, 아동의 행동에 대한 비평가적 피드백, 아동의 긍정적 감정 반영이다. 이 5개의 상위 범주를 격려 언어의 요소로 설정하고, 이를 근거로 하여 학급 상황별로 사용할 수 있는 격려 언어 모형을 예문 중심으로 개발하였다.

Keywords