보건교육사 교과목의 개발과정

  • 투고 : 2011.03.08
  • 심사 : 2011.03.26
  • 발행 : 2011.03.30

초록

Objectives: This study describes the development process of courses for health education specialists. The history, background, development process, and contents of courses for health education specialists are described. Results and Conclusion: In order to enhance the course implementation and training for health education specialists, the followings should be considered: First, the course and examination requirements for Health Education Specialist Level 3 should be increased. Second, requirement policies for elective courses should be revised. Third, health education practicum requirements should be specified, including specific training contents, types of participating training organizations, and the number of hours required. Fourth, support should be made available for revision and improvement of the courses such as Health Program Planning and Evaluation, Health Education Methods, Health Program Management, Health Communication, and Health Ethics.

키워드

참고문헌

  1. 김광기 외 6명. 보건교육사 제도정립의 방향. 보건교육건강증진학회지 2008;25(2):1-15.
  2. 김영복. 민간 의료기관에서 보건교육사의 활동 영역과 능력 개발. 보건교육건강증진학회지 2010;27(2):37-48.
  3. 남철현. 보건교육사의 어제, 오늘 그리고 미래. 보건교육건강증진학회지 2010;27(2):1-15.
  4. 이주열, 이명선, 유혜라, 조준완, 오영아. 보건교육사 제도의 효과적 실시방안. 보건복지부, 2008.
  5. 이주열, 오영아. 보건교육 실무관리. 계축문화사, 2009.
  6. 이주열. 공공부문에서 보건교육사의 활동 영역과 능력 개발. 보건교육건강증진학회지 2010;27(2):17-21.
  7. 홍선이 외 7명. 보건교육사 직무분석. 한국직업능력개발원, 2004.
  8. 보건교육사자격관리 사무국. 보건교육 관련 교과목 개요. 서울: 한국보건복지인력개발원, 2009.
  9. 보건복지부. 보건교육사제도화 TF팀 내부 회의자료. 서울:보건복지부, 2008.
  10. http://www.nchec.org/aboutnchec/rc.htm. 2008.