DOI QR코드

DOI QR Code

수학적 반성 활동이 학업성취도와 수학적 태도에 미치는 영향

  • Received : 2011.01.11
  • Accepted : 2011.02.28
  • Published : 2011.08.31

Abstract

Mathematics is to reflect on your or other people's psychological mathematic activities. Thus, learners need to reflect on their mathematical activities in order to cultivate mathematical thinking attitude and perceive learning contents. For this study, first of all, two classes of the fifth grade (29 students in experimental group and 31 students in control group) in 'Y' elementary school in Dae-gu city were selected as research targets and post-test of learning achievement and mathematical attitude examination were carried out in order to verify the differences of learning achievement and mathematical attitudes between experimental and control groups. The findings of this study mean that students' learning achievement and mathematical attitudes can be improved by applying mathematical reflective activities to the actual class.

Keywords

References

  1. 김성룡(1999), 수학일지(Mathematical Journal)에 관한 연구, 대구교육대학교 과학교육연구소 과학.수학 교육 연구, 22(1), 27-43.
  2. 김지현(2008), 문제해결에서의 반성활동이 수학학업성취도 및 수학적 성향에 미치는 영향, 국민대학교 교육대학원 석사학위논문.
  3. 암유라(2004), 쓰기를 활용한 수학과 교수.학습 방법에 관한 연구, 공주교육대학교 교육대학원 석사학위논문.
  4. 박영숙(2000), 구성주의에 바탕을 둔 초등학교 수학 수업에 관한 연구, 부산교육대학교 교육대학원 석사학위 논문.
  5. 박영태(1990), 과제 유형, 연령 및 학력 수준별 초인지 훈련효과 분석, 동아대 박사학위 논문.
  6. 오정아(2003), 중학교 수학문제해결에서 반성활동에 관한 연구, 경상대학교 교육대학원 석사학위논문.
  7. 우정호(2008), 수학교육학의 전개, 서울:경문사.
  8. 윤정민(2005), 상호교류적 쓰기-반성 활동이 수학 학습에 마치는 영향, 서울교육대학교 교육대학원 석사학위 논문.
  9. 윤주환.김웅희(2000), 문제 해결력와 창의성 신장을 위한 메타인지 문제 개발 및 적용에 관한 연구, 수학교육 제39권 제2호, 서울:한국수학교육학회.
  10. 이광상(1999), 중학교에서 메타인지적 수업이 수학적 문제 해결에 미치는 효과, 한국교원대 석사학위 논문.
  11. 이금선(2008), 사례연구를 통한 수학과 수업 반성의 준거 개발 연구, 성균관대학교 대학원 박사학위논문.
  12. 정동석(2004), 문제해결에서의 반성활동에 대한 연구, 아주대학교 교육대학원 석사학위 논문.
  13. 최지훈(2009), 반성적 사고 교육이 반성적 사고 수준과 교수행동 변화에 미치는 영향, 용인대학교 교육대학원 석사학위 논문.
  14. 홍진곤(1999), 반영적 추상화와 조작적 수학 학습-지도, 서울대학교 대학원 박사 학위 논문.