References
- 안성훈, 박혜영, 고대곤, "교육용 콘텐츠를 활용한 수업의 효과 분석", 한국콘텐츠학회논문지, 제5권, 제6호, pp.293-300, 2005.
- 김현진, 임진호, "초등학교 교육정보화가 교수학습문화 변화에 미치는 효과분석", 교육공학연구, 제23권, 제1호, pp.155-186, 2007.
- P. A. Ertmer, "Teacher Pedagogical Beliefs: The Final Frontier in Our Quest for Technology Integration?," Educational Technology Research and Development, Vol.53, No4, pp.25-40, 2005. https://doi.org/10.1007/BF02504683
- Y. G. Baek, J. Jong, and B. Kim, "What makes teachers use technology in the classroom? Exploring the factors affecting facilitation of technology with a Korean sample," Computers & Education, Vol.50, No.8, pp.224-234, 2008. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2006.05.002
- J. van Braak, "Individual characteristics influencing teachers' class use of computers," J. of Educational Computing Research, Vol.25, No.2, pp.141-157, 2001. https://doi.org/10.2190/81YV-CGMU-5HPM-04EG
- 안성훈, 최숙영, "ICT 활용 교수-학습 유형 중 정보 탐색 및 분석 학습에 대한 평가 모형 연구", 한국콘텐츠학회논문지, 제3권, 제3호, pp.1-10, 2003.
- 주혜선, 고병오, "초등학교 교사들의 ICT활용 능력 실태와 문제점", 한국정보교육학회, 제9권, 제4호, pp.635-648, 2005.
- 심숙영, "구성주의 교사 신념과 교사의 ICT태도와 ICT활용능력 관계", 아동과 권리, 제14권, 제1호, pp.109-128, 2010.
- 정한호, "교실수업에서 나타나는 이러닝에 대한 생태학적 고찰", 교육공학연구, 제24권, 제2호, pp.31-69, 2008.
- 박수홍, 오은주, "대학교육에서 테크놀로지 활용 진행단계 분석과 활성화 전략 탐색", 교육공학연구, 제24권, 제1호, pp.55-85, 2008.
- M. G. Fullan, Leading in a culture of change. Jossey-Bass, 2001.
- H. J. Becker and J. L. Ravitz, "The influence of computer and Internet use on teachers' pedagogical practices and perceptions," J. of Research on Computing in Education, Vol.31, No.4, pp.356-384, 1999. https://doi.org/10.1080/08886504.1999.10782260
- F. Paraskeva, H. Bouta, and A. Papagianni, "Individual characteristics and computer self-efficacy in secondary education teachers to integrate technology in educational practice," Computers & Education, Vol.50, No.3, pp.1084-1091, 2008. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2006.10.006
- R. Christensen, "Effects of Technology Integration Education on the Attitudes of Teachers and Students," J. of Research on Technology in Education, Vol.34, No.4, pp.411-433.
- A. Bandura, Self-efficacy: The exercise of control. Freeman, 1997.
- J. H. Sandholtz, C. Ringstaff, and D. C. Dwyer, Teaching with technology: Creating student-centered classrooms, Teachers College Press, 1997.
- M. A. Pett, N. R. Lackey, and J. J. Sullivan, Making Sense of Factor Analysis. Sage Publications, 2003.
- H. Hiebert, R. Gallimore, and J. Stigler, "A knowledge base for the teaching profession: What would it look like and how can we get one?," Educational Researcher, Vol.31, No.5, pp.3-15, 2002. https://doi.org/10.3102/0013189X031005003
- 김종훈, 김종진, 고정림, "컴퓨터 활용 능력 및 학습 태도 향상을 위한 창의적 교수법 연구", 한국콘텐츠학회논문지, 제10권, 제10호, pp.468-476, 2009.
- 이성균, 윤영두, "미디어 교육 전문가 양성을 위한 교육과정 모델 연구", 한국콘텐츠학회논문지, 제10권, 제10호, pp.468-476, 2009. https://doi.org/10.5392/JKCA.2010.10.1.468
- 남상조, 이남숙, 조은순, "한국 초.중등학교 정보 통신기술활용 교육현황", 한국콘텐츠학회논문지, 제7권, 제9호, pp. 220-230, 2007.