Abstract
The purpose of this study was twofold; one was to investigate the elderly people's educational needs on successful aging(Study 1), and the other was to construct the educational program for successful aging and evaluate its effectiveness(Study 2). For Study 1, data were collected with structured questionnaires from the 166 elderly people participating in the government job creation projects for the aged in Gwangju and analyzed using frequency analysis and means-of-different tests. It was found that most of the elderly people strongly desired the education successful aging in terms of health care, finance, social participation, leasure, social network and self acceptance. In Study 2, the educational program for successful aging was constructed based on the results of Study 1 and the effectiveness of the program was evaluated using one-group pretest-posttest experimental design. Data were collected from 34 voluntary participants in the program before and after the implementation of the program and analyzed using the paired samples t-test technique. It was found that the program had a positive effect on the improvement of the elderly people's understanding of successful aging in terms of health care, finance, social participation, leasure, social network and self acceptance. Based on these results, the implementation of the educational program designed in this study was recommended to improve the elderly people's quality of life and the directions for future research were advanced. successful aging, educational needs, educational program, effectiveness.
본 연구는 성공적 노후 교육에 대한 노인들의 수요도를 파악하고, 이를 바탕으로 성공적 노후 교육프로그램을 개발하여 그 효과성을 평가하는데 그 목적이 있었다. 우선 166명의 광주지역 노인일자리사업 참여자들을 대상으로 교육수요도를 파악한 결과, 대다수의 응답자들이 성공적 노후를 위한 노후생애설계교육을 희망하고 있으며, 교육내용의 측면에서는 성공적 노후 이해, 건강관리, 재무, 사회참여, 여가, 관계, 자아정립, 실천계획수립의 각 영역에 대한 교육의 필요성을 지적하였다. 이러한 조사결과에 근거하여 노인들의 욕구에 부합하는 성공적 노후 교육프로그램을 개발하였으며, 34명의 교육프로그램 지원자들을 대상으로 교육프로그램을 시행하여 교육내용 이해도의 측면에서 이 교육프로그램의 효과성을 평가하였다. 그 결과 본 교육프로그램은 교육내용 이해도의 측면에서 노년기변화, 성공적 노후 이해, 건강관리, 재무, 사회참여, 여가, 관계, 자아정립, 실천계획수립에 대한 이해도를 뚜렷하게 향상시키는 효과가 있는 것으로 나타났다. 이러한 연구결과에 근거하여 본 연구에서 개발된 성공적 노후 교육프로그램을 노인일자리사업 참여노인들을 대상으로 우선 실시를 제안하였다.