Abstract
Citizens of 21st century which is called to be the era of 'Culture' express their cultural desires in their public environments. Governments found that these needs can be satisfied through the culture-centered public designs which are based on the local resources and identities. This research suggests the strategy programming model to support these projects. It aims at not suggesting the conceptual process model, but developing the practical supporting model with options to choose. Thus the indices which are related to each prototype phases of programming process are analyzed through the case analyses with qualitative approach. This paper focused on analyzing the indices for Place Strategy which includes the phases for Resource, Mission, and Targeting. Altogether, 81 indices are analyzed.
21세기는 문화패러다임의 시대이며 시민들의 문화적 수요를 반영하는 공공환경 정책을 필요로 하고 있다. 이런 요구를 충족시키기 위해 지역자원을 바탕으로 한 문화중심형 공공디자인의 개발이 관심을 끌고 있다. 본 연구는 문화중심형 공공디자인 사업의 기획을 위한 전략 프로그래밍 지원모델을 개발하고자 하는 목적으로 시행되었다. 이 모델을 추상적인 개념들로 이루어진 프로세스 모델이 아니라 선택형 참조체계 방식의 모델로 개발하기 위하여 본고에서는 전략프로그래밍 프로토타입 단계별 관련지표들을 분석하였다. 프로토타입 단계들 중에서 특히 장소전략 수립단계(리소스, 미션, 타겟팅)에 초점을 맞추어 관련지표들을 분석하였다. 정성적 사례분석을 통해 연관요소들을 추출하였고 이에서 공통점을 분석하여 단계별 관련지표로 설정하였다. 모두 81개의 지표가 분석되었다.