교육수요와 거주지선택에 대한 이론적 분석

A Theoretical Analysis on the Demand for Education and Residential Location

  • 김병현 (한림대학교 경영대학 경제학과)
  • 투고 : 2011.02.10
  • 심사 : 2011.03.10
  • 발행 : 2011.03.30

초록

본 논문에서는 경쟁입지 균형이론을 이용하여 교육수요와 거주지선택간의 상호관계를 분석하고자 한다. 부모의 취업과 자녀의 교육은 입지특성을 가지고 있기 때문에 소비자들의 교육에 대한 선호체계에 따라 그들의 입지가 결정되는 다양한 균형상태가 존재하게 된다. 일반적으로, 교육에 대한 취향(선호체계)이 강할수록 교육지에 거주지를 입지하려는 경향이 커지고 교육에 대한 취향이 약할수록 직장지에 거주지를 선택하려는 경향이 나타나게 된다. 거주지입지와 교육수요간에는 일정한 상관관계가 존재한다. 즉 교육지 거주자는 일반적으로 직장지 거주자보다 교육시간을 더 많이 소비하게 된다. 이는 교육지 거주자의 보다 높은 교육열과 그들이 부담하는 낮은 교육가격에 기인한다. 소비자들의 공간적 분포에 대한 모형패러미터들의 효과를 보면, 통학 및 통근빈도효과의 경우, 교육지로의 통학빈도가 증가할수록 직장지와 교육지간의 거리는 점점 짧아지고, 금전적 교육비용이 클수록 교육지에 거주하면서 직장지로 통근하기를 선호하는 소비자타입의 범위는 넓어진다. 거리효과는 직장지와 교육지간의 거리가 증가할수록 직장지 거주자의 총 통학시간과 교육지 거주자의 총 통근시간은 증가한다. 임금효과를 보면, 임금이 증가할수록 교육지에 거주지를 선택하는 소비자의 범위가 좁아진다.

We use the properties of competitive location equilibrium to study the relationship between the demand for education and the choice of primary residential location. Consumers can work and live in a comparatively high wage place where there are few education opportunities, or live in a place where education is available and commute to work. If education and employment are each location-specific, there are pooling equilibria in which consumers locate according to their preference for education. In general, the stronger the taste for education, the greater the attraction of living close to the education site and the lower the demand for other goods, including housing. Exploring the effects of the model parameters on the spatial distribution of consumers, we find that a higher frequency of trips taken to the education site, a shorter distance between the work place and the education site, or a greater out-of-pocket education cost each leads to a wider range of consumer types selecting to reside at the education location. We also find that a higher wage lowers the range of consumers who select to live near the education site.

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과제정보

본 논문은 2006년도 한림대학교 학술연구조성비 지원에 의하여 이루어진 것임.