DOI QR코드

DOI QR Code

인천항 입.출항 선박형태에 따른 기여도 분석에 관한 연구

A Study on Level of Economical Contribution due to Ship Type in Incheon Port

  • 투고 : 2011.04.20
  • 심사 : 2011.06.07
  • 발행 : 2011.06.30

초록

Incheon Port has been served as not only the center of the Yellow Sea and port for trade with China but also domestic gateway port for the metropolitan area, playing a professional role as the greatest domestic Port which processes a variety of items such as imported raw materials, bulk cargo, oil and gas and so on. This study was conducted based on step by step business process between port entry and departure of ship, and incurred cost according to port industry classification and performance on the port facility. Bulk cargo and general cargo such as grain, food, steel, scrap metal, wood, coal, LNG, LPG and oil etc., which have a vast majority of import goods, have been treated by 57,062 thousand tons and 7,409 thousand tons of container cargo were processed at Incheon Port in 2009. Bulk vessels and carriers moving items such as LPG, LNG and oil recorded 38,836 thousand won and full-container vessels recorded 11,001 thousand won as the amount of notified port facility usage fees in 2008.

키워드

참고문헌

  1. 김상춘․최봉호(2008), 울산지역 항만산업의 구조 및 지역경제파급효과 분석, 산업경제연구 제21권 제2호 통권76호, pp.559-586.
  2. 박형창(2007), 새만금 신항만 개발이 전북지역에 미치는 경제적 효과, 2007.
  3. 부산항만공사(2005), 부산지역 항만특성을 반영한 지역산업연관표.
  4. 인천상공회의소(1991), 인천항만이 인천지역경제에 미치는 영향.
  5. 인천항만공사(2009), 인천항이 인천지역경제에 미치는 영향 분석에 관한 연구.
  6. 임정덕(2008), 항만과 항만관련산업이 부산지역경제에 미치는 영향, 한국항만경제학회지 24(2), pp113-129.
  7. 정봉민(1998), "항만산업의 국민경제적 기여도 분석, "한국항만경제학회지" 제15권, 한국항만경제학회, 1999.8, p.2.
  8. 정태원(2009), 고부가가치 항만육성을 위한 인천항 전략과제 발표자료, 2009. 7.
  9. 최봉호(2009), "광역권 항만산업의 경제적 파급효과 분석", "한국항만경제학회지" 제25집 제3호, 한국항만경제학회, 2009. 8, p.23-24.
  10. 해운항만청(1996), 신항만 개발 투자우선순위 평가, 1996. 7., pp22-36.
  11. KOTI(2004), "물류산업 경쟁력 강화를 위한 종합 물류업 활성화 방안".
  12. OSC․GLORI(2005), 전국 항만물동량 예측점검 물동량 예측자료.