Knit Design using Trencadis Images They Appeared in Antony Gaudi's Work

안토니 가우디 작품의 트랜카디스 이미지를 응용한 니트디자인

  • Yoo, Jae-Young (Dept. of Design, The Graduate School of Design, Ewha Womans University) ;
  • Lee, Youn-Hee (Dept. of Clothing & Textiles, Hanyang University)
  • 유재영 (이화여자대학교 디자인대학원) ;
  • 이연희 (한양대학교 의류학과)
  • Received : 2011.03.21
  • Accepted : 2011.08.01
  • Published : 2011.08.31

Abstract

The purpose of this study is to apply the Trencadis images in Antony Gaudi's work to a design motive and thus provide a new concept for a knitwear design by combining double-knitted fabrics with patchwork applique, taping, stitching and quilting. This study examines the bibliographic text and precedent research related to Antony Gaudi and his works, and analyzes the historical background and formative and stylistic characteristics of Trencadis as it appeared in Gaudi's architectural works. Also this study also examines the characteristics of knitwear and knitting theory while exploring the formative elements and the combined techniques used in modern knitwear design through fashion magazines, medium images, and online sources. The results are as follows: First, Gaudi's work that applies a Trencadis technique has the characteristic of being creative, organic, and environmentally friendly. And in addition, its colorfulness inspires modern fashion design. Second, computerized knitting has been practiced in various ways and the fabrics knitted by both double-knitting jacquard and computerized knitting machines provide a new direction the creation of knitwear. A computerized knitting machine is especially effective for pictorial expression, and is suitable for showing the natural curve of the human body due to its sophistication. Third, as a result of applying a combined technique to the knitting of various fabrics, a combined or fusion design, which is a recent megatrend, is very effective for the design of knitwear while increasing its aesthetic value. Moreover, utilizing techniques that combine patchwork applique, taping, stitching and quilting will create higher value in knitwear. Lastly, with a project of applying combined techniques in the creation of knitwear, designers can become much more creative while taking their imagination much further.

Keywords

References

  1. 김그림, 김영주, 이연희 (2007). 카지미르 말레비치 절대주의 회화를 응용한 니트디자인. 한국의상디자인학회지 9권 3호.
  2. 김문환 (2009). 비키니 입은 그리스 로마 . 서울: 지성사.
  3. 김석근 (1996). 메리야스 공학. 서울: 문운당.
  4. 김성연 (1999). 피복재료학. 서울: 교문사.
  5. 김영주 (2004). 수동 인타샤 편기. 서울: 한양여자대학 니트연구소.
  6. 김영주 (2005). Knit의 기본 조직 , 사이처리 , Auto처리 . 서울: 한양여자대학 니트연구소.
  7. 김준, 이정민 (1995). 패션소재의 지식 -피복재료. 서울: 수학사.
  8. 손세관 (2004). 안토니 가우디-아름다움을 건축한 수도자. 파주: 살림.
  9. 안토니 가우디 (2001). 가우디-공간의 환상. 이종석 역. 안양: 다빈치.
  10. 윤재희, 백석종 (1991). 아르누보 건축. 서울: 세진사.
  11. 윤정아 (2009). "현대 니트패션에 표현된 가변적 디자인." 한양대학교 대학원 석사학위논문.
  12. 임안나 (2002). "니트웨어 디자인을 위한 편조직의 특성에 관한 연구." 동덕여자대학교 대학원 석사학위논문.
  13. 정수일 (2002). 이슬람 문명 . 서울: 창작과 비평사.
  14. 정원호 (2007). "조르쥬 브라크 회화를 응용한 니트웨어 디자인 연구." 이화여자대학교 디자인대학원 석사학위논문.
  15. Boden, Daniel, Jerzy Elzanowski, Joni Taylor, Daniel Miller, Ethel Smith and Cornelia Lawrenz (2008). 손 안에 담긴 건축사 . 김지원 역. 서울: 수막새.
  16. Crippa, A. Maria (2006). 안토니 가우디 . 이영주 역. 서울: 마로니에 북스.
  17. Duncan, Alastair (1998). 아르누보 . 고영란 역. 서울: 시공사.
  18. Hensbergen, Gijs van (2002). 어머니 품을 건축한 건축가 가우디 . 양성혜 역. 서울: 현암사.
  19. Philippe Thiebaut (2001). 가우디 -예언자적인 건축가. 김주경 역 (2006). 서울: 시공사.
  20. Hoffmann, R. Tomas (2005). 로마 미술 Roman Art: 어떻게 이해할까 ?. 이한우 역 (2007). 서울: 미술문화.
  21. Mathews, F. Tomas (1998). 비잔틴 미술 . 김이순 역 (2006). 서울: 예경.
  22. Klassen, W. Winand (1980). 서양건축사. 심우갑, 조희철 역 (2003). 서울: 아키그램.
  23. http://www.encyber.com/index.html
  24. http://www.gypsyaudio.org/wpcontent/uploads/2009/05/odyss101_ttf.png
  25. http://mosaicmatters.co.uk/mosaics/index.ht
  26. http://en.wikipedia.org/