참고문헌
- 김명순(2001). 저소득층 아동을 위한 교육 프로그램. 삼성복지재단 제9회 학술대회 자료집: 보육시설에서의 포괄적 보육서비스, 49-72.
- 김명순, 안효진, 안현숙, 유지영, 이회현(2007a). We Start 영아용 가정방문 교육중재 프로그램: 제 2차년도. 수원: 경기도.
- 김명순, 안효진, 안현숙, 유지영, 이회현(2007b). We Start 영아용 가정방문 교육중재 프로그램: 제 3차년도. 수원: 경기도.
- 김명순, 정미라, 배선영(2006). We Start 유아용 기관방문 교육중재 프로그램. 수원: 경기도.
- 김명순, 황혜정, 유지영, 안현숙(2006). We Start 영아용 가정방문 교육중재 프로그램. 수원: 경기도.
- 김미숙, 배화옥(2007). 한국 아동빈곤율 수준과 아동빈곤에 영향을 미치는 요인 연구. 보건사회연구, 27(1), 3-26.
- 김향숙(2001). 포괄적 보육프로그램 실천에서 사회복지의 역할. 부산대학교 대학원 석사학위논문.
- 나정, 김미숙, 이수현(2004). 교육복지투자우선지역의 영유아 교육과 보육 실태 및 요구. 서울: 한국교육개발원.
- 박찬화(2010). 그림책읽기 언어중재프로그램이 저소득 가정 아동의 언어능력에 미치는 종단적 영향. 연세대학교 대학원 박사학위논문.
- 보건복지가족부(2009). 한국아동청소년종합실태조사. 서울: 보건복지가족부.
- 연미희(1994). 한국 부모에 대한 PET 부모교육 프로그램의 적용성 평가. 경희대학교 대학원 박사학위논문.
- 이봉주, 양수, 김명순(2004). We Start 경기도 마을 복지, 교육, 보건 욕구조사 및 지원방안 연구 용역 최종보고서. 수원: 경기도.
- 이영(1985). 0-3세용 가정환경자극 검사 표준화를 위한 예비 연구. 연세대학교 원우논총, 21, 379-397.
- 이영, 신은주, 나종혜(1995). 영유아 양육환경에 대한 생태학적 연구(2). 대한가정학회지, 33(3), 165-177.
- 이원영(1983). 어머니의 자녀교육과 및 양육태도와 유아발달과의 연관성 연구. 이화여자대학교 대학원 박사학위논문
- 이은해, 김명순, 전혜정, 이정림(2008). 삼성어린이집 포괄적 보육서비스의 종단효과: 제2차년도 결과. 서울: 삼성복지재단.
- 이정희(1994). 취업모와 자녀간 애착 안정성과 관련 변인간의 관계. 연세대학교 대학원 박사학위논문.
- 조흥식(1996). 기회평등정책의 소득재분배 효과. 사회복지연구, 7(1), 29-55.
- 최주명(2007). 도시저소득층의 보육서비스에 대한 요구: 안산시.시흥시를 중심으로. 아주대학교 교육대학원 석사학위논문.
- 황해익, 송연숙, 이경화, 최혜진, 정혜경, 손원경 외(2004a). 유아용 검사편람 I. 서울: 정민사.
- 황해익, 송연숙, 이경화, 최혜진, 정혜경, 손원경 외(2004b). 유아용 검사편람 II. 서울: 정민사.
- 황혜정(2010). 시소와그네 교육중재 프로그램의 성과. 시소와그네 영유아통합지원사업 성과보고대회 자료집, 102-126.
- Alexander, K., & Entwisle, D.(1988). Achievement in the first 2 years of school: Patterns and process. Monographs of the Society for Research in Child Development(Serial No. 218), 53, 2.
- Alpern, G. D., & Boll, T. J.(1972). Developmental profile manual. Indianapolis: Psychological Development.
- Barnett, W. S.(1992). Benefits of compensatory preschool education. Journal of Human Resources, 27, 279-312. https://doi.org/10.2307/145736
- Caldwell, B. M., & Bradley, R. H.(1979). Home observation for measurement of the environment. Unpublished manual.
- Campbell, F. A., & Ramsey, C. T.(1994). Effects of early intervention on intellectual and academic achievement: A follow-up study of children from low-income families. Child Development, 65, 684-698. https://doi.org/10.2307/1131410
- Cleminshaw, H., & Guidubaldi, J.(1989). Development and validation of the Cleminshaw-Guidubaldi Parent Satisfaction Scale. In M. Fine(Ed.), Handbook on parent education. NY: Academic Press.
- Conger, J. J.(1984). Adolescence and youth: psychological development in a changing world. NY: Harper & Row.
- Edwards, P. A.(1989). Supporting lower SES mothers' attempts to provide scaffolding for book reading. In J. Allen & J. Mason(Eds.), Risk makers, risk breakers: Reducing the risks for young literacy learner (pp. 222-250). Portsmouth, NH: Heinemann.
- Heath, S. B.(1983). Way with words: Language, life, and work in communities and classroom. London: Cambridge University.
- Lee, V. E., Brooks-Gunn, J., & Schnur, E.(1988). Does Head Start work? A 1-year following comparison of disadvantaged children attending Head Start, no preschool and other preschool programs. Developmental Psychology, 24, 210-222. https://doi.org/10.1037/0012-1649.24.2.210
- Lee, V. E., Brooks-Gunn, J., Schnur, E., & Liaw, F.(1990). Are Head Start effects sustained?: A longitudinal follow-up comparison of disadvantaged children attending Head Start, no preschool, and other preschool. Reports, U. S. Department of Education.
- McLoyd, V.(1998). Socioeconomic disadvantage and child development. American Psychologist, 53, 185-204. https://doi.org/10.1037/0003-066X.53.2.185
- Melhuish, E.(2009). Sure Start in England and results of evaluation. The Start programs in th world: Innovative practices with children in poverty, Korea, 136-159.
- Nievar, M. A., & Luster, T.(2006). Developmental processes in African American families: An application of McLoyd's theoretical model. Journal of Marriage and the Family, 68(2), 320-331. https://doi.org/10.1111/j.1741-3737.2006.00255.x
- Ramsey, S. L., & Ramsey, C. T.(1992). Early educational intervention with disadvantaged children - to what effect? Applied and Preventive Psychology, 1, 131-140. https://doi.org/10.1016/S0962-1849(05)80134-9
- Ramsey, S. L., & Ramsey, C. T.(2006). Early educational interventions: Principles of effective and sustained benefits from targeted early educational programs. In A. K. Dickinson & S. B. Neuman(Eds.), Handbook of early literacy research. NY: Guilford.
- Reynolds, A.(1994). Effects of preschool plus follow-on intervention for children at risk. Developmental Psychology, 30(6), 787-804. https://doi.org/10.1037/0012-1649.30.6.787
- Schweinhart, L. J., Barnes, H. V., & Weikart, D. P.(1993). Significant benefits: The High/Scope Perry preschool study through age 27. Monographs for the High/Scope Educational Research Foundation, No. 10. Ypsilanti, MI: High/Scope Educational Research Foundation.
- St. Pierre, R., Swarts, J., Murray, S., Deck, D., & Nicke, P.(1993). National education of Even Start Family Literacy Program, report on effectiveness. Washington, DC: U. S. Department of Education, Office of Policy and Parenting.
- Sylva, K., Melhuish, E., Sammons, P., Siraj-Blatchford, I., & Taggart, B.(Eds.)(2010). Early childhood matters: Evidence from the effective pre-school and primary education project. London: Routledge.
- Teale, W. H.(1986). Home background and young children's literacy development. In W. H. Teale & E. Sulzby(Eds.), Emergent literacy: Writing and reading. Norwood, NJ: Ablex.
- U. S. Department of Health and Human Services(2005). Head Start impact study: First year findings. Washington, DC: Administration for Children and Families, Office of Planning, Research and Evaluation.
- U. S. Department of Health and Human Services(2010). Head Start impact study: Final report. Washington, DC: Administration for Children and Families, Office of Planning, Research and Evaluation.
- http://westart.joins.com/
피인용 문헌
- The Effects of the Seesaw & Swing Early Intervention Program on Mothers with Young Children from Low-Income Families vol.51, pp.1, 2013, https://doi.org/10.6115/khea.2013.51.1.097
- The Development of Infants from Low-Income Families, Parenting Characteristics, and Daily Routines vol.51, pp.6, 2013, https://doi.org/10.6115/fer.2013.51.6.613
- Effects of Cognitive Spectrum Program on the Development of Children from Low Income Families vol.35, pp.6, 2014, https://doi.org/10.5723/KJCS.2014.35.6.1
- The Effects of the “We Start” Institution Visiting Intervention Program on the Development of Young Children from Low-Income Families vol.52, pp.2, 2014, https://doi.org/10.6115/fer.2014.52.2.189
- 시소와그네 교육중재 프로그램이 저소득가정 유아의 적응행동에 미치는 영향 vol.32, pp.4, 2011, https://doi.org/10.5723/kjcs.2011.32.4.185