DOI QR코드

DOI QR Code

어린이집 입학상담의 지금-여기(here and now) : 원장들의 에피소드와 은유를 중심으로

The Here and Now of Admission Counseling at Child-Care Centers - With a Focus on the Episodes and Metaphors as Used by the Principals -

  • 김수향 (위덕대학교 유아교육학부) ;
  • 권은주 (동국대학교 유아교육과) ;
  • 정경화 (동국대학교 유아교육과) ;
  • 이영림 (동국대학교 유아교육과)
  • 투고 : 2011.02.28
  • 심사 : 2011.05.24
  • 발행 : 2011.06.30

초록

The purpose of study is to understand how a principal of a child-care center and parents accept different episodes and experiences in admission counselling and their use of metaphorical expressions about this, and to illuminate the current state of play by examining the requirements of parents in selecting a child-care center. The subjects were 10 principals of private child-care centers located in the Gyeongsangbuk province of Korea, and the research materials for episodes and metaphors were collected and analyzed by means of in-depth and telephone interviews during an application period. In terms of the overall climate of the admission counselling, as shown in the various episodes, our results indicated that an increase of parents' demands occurred through a primarily consumer-centered environment, and the sudden increase in a fathers' participation, the inside circumstances of admission counselling in progress throughout the year, the non-existence of respect and credibility and the continuity of conflicts and were all observed to co-exist. In terms of the emotional meaning of counselling via metaphors, the following emotions could be inferred; hopelessness, anger, lethargy, stress, fear and eagerness. It is anticipate that this study will make a meaningful contribution to better illuminating and improving the current climates of here and now admission counselling.

키워드

참고문헌

  1. 강문희․윤애희․이경희․정정옥(2007). 유치원․보육시설 운영관리. 서울: 학지사.
  2. 강선화(2008). 유아교육기관에서의 부모면담에 관한 교사와 부모의 인식. 총신대학교 교육대학원 석사학위 청구논문.
  3. 권대원(2008). 불교 유치원 교사 지원을 위한 유아 교육과정. 서울: 양서원.
  4. 김광웅․이인수(1998). 아버지의 양육참여도와 유아의 사회적 능력. 아동학회지, 19(2), 65-75.
  5. 김기수(2001). 은유와 아이러니의 습득. 영어영문학연구, 43(2), 189-209.
  6. 김미숙(2008). 보육시설장의 직무만족 및 직무 스트레스에 관한 연구. 부경대학교 교육대학원 석사학위 청구논문.
  7. 김병욱(2007). 교육사회학. 서울: 학지사.
  8. 김선영․신나리․김향은(2009). 보육. 아동학회지, 30(6), 267-279.
  9. 김수향․이용주․이은진(2008). 유아교육기관 운영 관리. 서울: 동문사.
  10. 김영옥․홍지명․김세루․김권일(2008). 유아교육기관의 부모상담 현황 및 교사와 부모의 요구 분석. 유아교육학논집, 12(1), 165-191.
  11. 김영애(2008). 학부모의 보육시설 선택기준 분석-평가 인증제 중심으로-. 아주대학교 대학원 석사학위 청구논문.
  12. 김용남(2001). 부모교육으로서 부모면담이 갖는 효과에 대한 연구. 경남대학교 교육대학원 석사학위 청구논문.
  13. 김현자(2008). 유아교사 전문성 관련 논의의 접근방법과 내용분석. 열린유아교육연구, 13(5), 197-221.
  14. 당동진․박희진․박종안․손부순․이종화(2006). 초등학교 교사의 직무스트레스의 특성. 순천향자연과학연구논문집, 12(1), 5-10.
  15. 보건복지가족부(2009. 4). 아이사랑플랜 2009-2012. 보건복지가족부.
  16. 보건복지가족부(2009). 2009년 전국보육실태조사:보육시설조사 보고서. 발간등록 번호 11-1351000-000626-13.
  17. 보건복지부(2011. 4). 2010년 보육통계 http://www.stat.mw.go.kr에서 2011년 5월 4일 인출.
  18. 설경옥․문혁준(2006). 아버지의 양육참여도 및 심리적 자세와 유아의 친사회적 행동. 대한가정학회지, 44(7), 1-9.
  19. 우민정․김지혜․한지희(2009). 초임교사의 부모면담에 대한 어려움과 교사교육의 방향에 관한 연구. 유아교육학논집, 13(2), 59-80.
  20. 유준호․이진화(2006). 전문성 발달을 위한 실행연구의 활용. 영유아교육연구, 9, 5-25.
  21. 윤서영․정옥분(1999). 아버지의 역할수행과 아동의 사회적 적응과의 관계. 아동학회지, 20(2), 1-23.
  22. 이대균․최서영(2008). 사립유치원 원장의 고충과 보람, 그리고 희망. 열린유아교육연구, 13(1), 177-203.
  23. 이영석․이세나(2004). 유아교사의 전문성 개발을 위한 소고. 미래유아교육학회지, 11(4), 229-254.
  24. 이윤주․양정국(2007). 밀턴 에릭슨 상담의 핵심 은유와 최면. 서울: 학지사.
  25. 이은화(2005). 유아교사론. 서울: 창지사.
  26. 이춘자(2010). 예비유아교사의 유치원 교사에 대한 이미지 변화. 교원교육, 26(1), 1-19.
  27. 이혜경(2010). 유아교사의 전문성에 대한 경력교사들의 인식. 유아교육학논집, 14(5), 287-314.
  28. 임유순(2008). 영유아 보육시설 선택에 영향을 미치는 부모관련 변인 연구. 전남대학교 대학원 박사학위 청구논문.
  29. 장영애․이영자(2008). 아버지의 양육행동, 양육참여도가 유아의 자아개념과 친사회적 행동에 미치는 영향. 한국가족관계학회지, 13(1), 187-206.
  30. 전윤숙(2010). 유치원 원장이 인식하는 원장의 이미지를 통한 리더십 유형 분석. 미래유아교육학회, 17(1), 329-351.
  31. 정옥분․정순화․김경은․박연정(2007). 가족가치관과 부모역할인식에 관한 연구 -세대간 차이를 중심으로-. 한국가족관계학회지, 12(2), 215-249.
  32. 정은경(2008). 파랑새 어린이집 원장의 삶과 일에서 나타난 원장의 리더십에 관한 생애사적 연구. 유아교육연구, 28(3), 173-193.
  33. 정정옥․김승경(2010). 보육시설장의 직무스트레스와 소진에 관한 연구 -충청남도 보육시설장을 중심으로-. 한국영유아보육학, 64, 285-306.
  34. 조형숙․이경민(2004). 유아교육의 전문성 신장을 위한 영유아교사 양성체제 확립방안. 유아 교육학논집, 8(4), 219-237.
  35. 최경순․정현희(1995). 아버지의 양육참여와 아동의 성역할, 정서반응, 친사회적 행동과의 관계. 아동학회지, 16(1), 33-47.
  36. 최현미(2008). 유아 교사의 전문성 향상을 위한 요구 분석. 아동교육, 17(3), 257-265.
  37. 한미경․염지숙(2009). 어린이집 원장의 교직경험 이야기. 열린교육연구, 17(3), 169-191.
  38. 황보영란(2003). 유아교사의 전문성 신장 기회와 관련된 사회 조직적 변인 연구. 유아교육연구, 22(1), 153-168.
  39. 황순영․정영숙․우수경(2005). 사회인구학적 변인에 따른 아버지의 양육참여도와 역할만족도 및 유아의 사회적 능력. 한국생활과학회지, 14(4), 521-529.
  40. 황향숙(1990). 유치원 부모면담에 대한 실태조사. 숙명여자대학교 대학원 석사학위 청구논문.
  41. 황현주(2003). 유치원 개인면담의 현황 및 교사와 부모요구. 이화여자대학교 대학원 석사학위 청구논문.
  42. Bloom, P. J. (2000). Images from the field:How directors view their organizations, their roles, and their jobs. In M. L. Culkin (Ed.), Managing quality in young children's programs:The leader's role (pp. 59-77). New York:Teachers College Press.
  43. Bronfenbrenner, U. (1993). The ecology of cognitive development research models and fugitive findings. In R. H. Wozniak & K. W. Fischer (Eds.), Development in context (pp. 3-44). Hillsdale, NJ:Erlbaum.
  44. Feeney, S., Moravcik, E., Nolte, S., & Christensen, D. (2010). Who am I in the lives of children:an introduction to early childhood education (8th ed.). Pearson Education, Inc.
  45. Gibbs, N. (2005). Parents behaving badly:Inside the new classroom power struggle:What teachers say about pushy moms and dads who driven them crazy. Time, 40-48.
  46. Gordon, A. M., & Browne, K. W. (2004). Beginnings & Beyond:Foundations in Early Childhood Education (6th ed.). NY:Delmar, Thomson learning.
  47. Katz, L. (1987). The Experience of Personal Change. Unpublished doctoral dissertation, Graduate College, The Union Institute, Cincinnati, OH.
  48. Kozulin, a., Gindis, B., Ageyev, V. S., & Miller, S. M. (2007). Vygotsky's Educational Theory In Cultural Context. NY:Cambridge University Press.
  49. Lakoff, G., & Johnson, M. (1980). Metaphors We Live By. Chicago:University of Chicago Press.
  50. Lamb, M. E. (1997). The Role of the Father in child Development (3rd edition). New York:Wiley.
  51. Lerner, R. (1991). Changing organism-context relations as the base process of development:A developmental contextual perspective. Developmental Psychology, 13, 585-590.
  52. Patton, M. Q. (2002). Qualitative research and evaluation methods (3rd ed.). Sage Publications, Inc.
  53. Plutchik, R. (2006). 정서심리학(박권생 역). 서울: 학지사(원전 2003년 출판).
  54. Sciarra, D. J., & Dorsey, A. G. (2003). Developing and Administering a Child Care Center (5th ed.). NY:Delmar Learning, Thomson.
  55. Ramsey, P. G. (2004). Teaching and learning in a diverse world/ Foreword by Sonia Nieto- (3rd ed.). NY:Teachers College Press.
  56. Rumelhart, D. E. (1975). Notes on schema for stories, (In D. Bobrow and A. Collins Eds.), Representations and understanding:Studies in cognitive. New York:Academic Press.
  57. Vygotsky, L. (1978). Mind in society:The development of higher psychological processes. Cambridge, MA:Harvard University Press.
  58. Yero, J. L. (2002). Teaching in mind:how teacher thinking shapes education. MT:MindFlight Publishing.