DOI QR코드

DOI QR Code

구성주의 접근의 요리활동이 유아의 과학적 태도와 창의성에 미치는 영향

The Effects of a Constructivist Approach to Cooking Activities on Young Children's Scientific Attitudes and Creativity

  • 투고 : 2010.10.31
  • 심사 : 2011.01.19
  • 발행 : 2011.02.28

초록

This research centers around an experiment conducted to determine the relative effectiveness of constructivist cooking activities as compared to traditional cooking activities for young children. Forty-six children, aged five years in two kindergarten classes were assigned to a experimental and comparative group. The experimental and comparative group participated in 12 units. The experimental group participated in the constructivist cooking activities, while the comparative group participated in the traditional cooking activities. Analysis of covariance revealed significant differences between the mean scores of the two groups on the posttests for scientific attitudes and creativity, indicating that the children in the experimental group performed significantly better on the tests than the children in the comparative group. The results of this study suggest that such constructivist cooking activities are able to improve the scientific attitudes and creativity of young children.

키워드

참고문헌

  1. 교육과학기술부(2009). 유치원 교육활동 지도 자료집. 서울: 교육과학기술부.
  2. 김선영.김지윤(2007). 구성주의 관점에서의 유치원과 보육시설의 요리활동에 대한 교사의 인식과 실태. 유아교육연구, 27(5), 313-333.
  3. 김선영.박미라(2009). 구성주의 접근의 요리 활동에 기초한 동시활동이 유아의 언어능력에 미치는 효과. 아동학회지, 30(2), 29-42.
  4. 김영채(1999). TTCT(도형)-A형 검사. 대구: 창의력 한국 FPSP.
  5. 유경숙(1999). 구성주의에 기초한 밀가루점토활동 구성방식에 따른 유아의 과학적 개념, 과정기술 및 태도의 차이분석. 중앙대학교 박사학위 청구논문.
  6. 오영희(2001). 유아의 사회 정서 발달을 위한 통합적 요리활동 프로젝트의 개발 및 적용연구. 한국영유아보육학회지, 24, 179-201
  7. 오영희.우수경(2003). 요리활동에 대한 유아교사의 인식과 실태 조사. 한국영유아 보육학회지, 35, 339-365.
  8. 이경민(2000). 상호작용적 교수법에 의한 과학교육이 유아의 과학적 개념․탐구능력․태도에 미치는 효과. 중앙대학교 박사학위 청구논문.
  9. 정연희(2006). 요리활동에서의 사회적 상호작용을 통한 유아의 이해구축과정. 한국유아교육.보육행정연구, 10(4), 47-67.
  10. 조일선.김선영(2007). 요리를 통한 미술활동이 유아의 창의성과 그림 표현능력에 미치는 효과. 한국아동학회 추계학술대회 자료집 : 아동기 정서 연구 동향 및 향후 과제, 115.
  11. Amabile, T. M. ((1989). Growing up creative : Nurturing a lifetime of creativity. Buffalo, NY : Creative Education Foundation Press.
  12. Barham, P. (2002). 요리의 과학. 이충호(역). 서울: 한승. (2001년 원저 발간).
  13. Bredekamp, S., & Copple, C. (Eds.). (2009). Developmentally appropriate practice in early childhood programs (3rd ed.). Washington, DC : National Association for the Education of Young Children.
  14. Christenberry, M., & Stevens, B. C. (1984). Can Piaget cook? : Science activities. atlanta, GA : Humanics Learning.
  15. Charlesworth, R., & Lind, K. K. (2010). Math and science for young children (6th ed.). Belmont, CA : Wadsworth, Cengage Learning.
  16. Colker (2005). The cooking book : fostering young children's learning and delight. Washington, DC : National Association for the Education of Young Children.
  17. Dahl, K. (1998). Why cooking in the classroom?. Young Children, 53(1), 81-84.
  18. DeVries, R., Edmiaston, R., Zan, B., & Hildebrandt, C.(2007). 구성주의 교육이란 무엇인가? : 정의와 교수원리. In R. DeVries, B. Zan, C. Hildebrandt, R. Edmiaston, & C. Sales (Eds.), 구성주의 유아교육교수법(pp. 51-71). (곽향림․허미화․김선영 공역). 서울: 창지사. (2002년 원저 발간).
  19. Faggella, K. (1985). Concept cookery. Bridgeport, CT : First Teacher.
  20. Feeney, L. (1992). Learning through play cooking : A Practical guide for teaching young children. New York, NY : Scholastic.
  21. Johnston, J. (2005). Early explorations in science (2nd ed). Maidenhead : Open University Press.
  22. Kamii, C., & DeVries, R. (1978). Physical knowledge in preschool educaion : Implications of Piaget's theory. Englewood Cliffs, New Jersey : Prentice-Hall.
  23. Katzen, M., & Henderson, A. (1994). Pretend soup and other real recipes : A Cookbook for preschoolers and up. Berkeley, CA : Tricycle Press.
  24. Macfee, O. (1974). Cooking and eating with children : A way to learn. (ERIC Document Reproduction Service No. ED 100 534)
  25. Partridge, E., Austin, S., Wadlington, E., & Bitner, J. (1996). Cooking up : Mathematics in the kindergarten. Teaching Children Mathematics, 2(8), 492-495.
  26. This, H. (2008). 마르탱의 과학노트 : 요리로 배우는 신기한 물리, 화학. 김영신(역). 서울: 여성신문사. (1998년 원저 발간).
  27. Veitch, B., & Harms, T. (1981). Cook and learn : Pictorial single portion recipes. Menlo Park, CA : Addison-Wesley.
  28. Zan, B., Edmiaston, R., & Sales, C. (2007). 요리활동. In R. DeVries, B. Zan, C. Hildebrandt, R. Edmiaston, & C. Sales (Eds.), 구성주의 유아교육교수법(pp. 151-173). (곽향림․허미화․김선영 공역). 서울: 창지사. (2002년 원저 발간).

피인용 문헌

  1. Promoting Creativity in the Kitchen: Digital Lessons from the Learning Environment vol.50, pp.3, 2016, https://doi.org/10.1002/jocb.143