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The Study on the Acceptable Intention of Smart and Mobile Device : Based on Two-Sided Network Effect

스마트 및 모바일 디바이스의 수용의도에 관한 연구 : Two-Sided 네트워크 효과를 중심으로

  • Received : 2011.06.08
  • Accepted : 2011.06.20
  • Published : 2011.08.31

Abstract

With the rage for Netbooks recently, Tablet PC and Smart phone users are rapidly increasing. Despite of the forecast that anticipates frequently practical use in various organizations and society, the comparison studies among the mobile devices rarely exist. The study examines the acceptable intention of the mobile devices, with which can replace traditional workstations and notebooks. UTAUT(Unified Theory of Acceptance and Use of Technology) was applied to the investigation of influencing factors for the acceptable intention, instead of the typical TAM(Technology Acceptance Model). The results illustrate that the significant differences of acceptable intention among the mobile devices occur based on two-side network effect even though some Smart phones share OSs and Apps with Tablet PCs and Netbooks.

본 연구의 목적은 스마트 디바이스 및 넷북 등과 같이 기존 PC 및 노트북 환경을 대체할 수 있는 모바일 디바이스의 수용의도에 관한 연구를 하고자 함에 있다. 최근 들어 손 안의 PC로 불리우는 스마트폰 및 가독성을 높인 태블릿이 넷북의 유행과 함께 출시되어 사용자들이 급격히 늘고 있다. 향후 조직 및 사회에서 활용도가 높을 것으로 예상됨에도 이들 디바이스 간의 수용의도를 높일 수 있는 비교연구는 부족한 실정이다. 이에 본 연구에서는 제한된 기능을 가지고 있지만 휴대성 및 유희성 등을 갖춘 스마트 디바이스와 기존 PC 작업과의 호환성은 유지하면서도 휴대성을 갖춘 넷북 간의 비교연구를 통해 수용의도를 높일 수 있는 방안에 대해 연구를 하였다. 수용의도에 미치는 요인들을 살펴보기 위해 기존의 기술수용모형(TAM)에서 발전된 통합기술수용이론(UTAUT)을 근간으로 연구모형을 설정하였다. 연구 결과, 동일하거나 유사한 OS 및 앱을 사용함에도 스마트폰 및 태블릿 간, 그리고 넷북과는 Two-Sided 네트워크 효과를 중심으로 수용의도에 관해 차이가 있는 것으로 나타났다.

Keywords

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