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A Software Development and Its Verification for Implementing a Proactive Service Quality Management System for Mobile Internet Telephony Services

모바일 인터넷 전화 서비스의 예방적 서비스 품질 관리 체계 구축을 위한 품질 측정 소프트웨어 개발 및 신뢰성 검증

  • 김진철 (한국정보화진흥원 융합서비스부 품질보증팀) ;
  • 김범준 (계명대학교 전자공학과)
  • Received : 2010.11.15
  • Accepted : 2011.01.27
  • Published : 2011.04.30

Abstract

Although a mobile Internet telephony service becomes popular with the rapid propagation of smart phones, its service quality management system has not been prepared enough yet. For successful settlement and deployment of the mobile Internet telephony service in future, a strict service quality management is required. The service quality management using a specific measurement equipment has limitations that real-time monitoring is impossible. In this paper, therefore, we propose a proactive service quality management system for the mobile Internet telephony service and develop a software for its implementation. The developed software is verified by comparing the measurement results from the developed software to those from the softwares commonly used, and it is proved that the developed software is quite reliable.

스마트폰의 등장으로 모바일 인터넷 전화 서비스의 보급이 활발하게 이루어지고 있는데 반하여 이의 품질 관리 체계에 대한 대비는 상대적으로 미흡한 상황이다. 향후 모바일 인터넷 전화 서비스가 성공적으로 정착되어 활성화되기 위해서는 철저한 품질 관리가 요구되는데 전통적인 계측기를 이용하는 방법으로는 실시간 모니터링이 불가능함으로 인한 여러 가지 한계점이 발생할 수 있다. 따라서 본 논문에서는 모바일 인터넷 전화의 예방적인 서비스 품질 관리 체계를 제안하고 이의 구현을 위한 소프트웨어를 개발하였다. 상용 소프트웨어와의 비교를 통한 개발된 소프트웨어의 검증을 위한 시험 절차가 진행되었고 시험 결과 개발된 소프트웨어의 측정 결과가 상당히 신뢰할 수 있음을 확인하였다.

Keywords

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