DOI QR코드

DOI QR Code

Research on the Participation Types and Strategies for Facilitating Learning based on the Analyses of Social Media Contents

소셜 미디어 콘텐츠 분석에 따른 참여유형 및 학습촉진방안 탐구

  • 임걸 (수원대학교 교육대학원)
  • Received : 2011.03.25
  • Accepted : 20110631
  • Published : 2011.06.28

Abstract

According to the rapid technological development such as ubiquitous environments, there has been growing interest in learning with social media as known as social learning. This study was conducted to analyze various participation types of social media contents aiming to explore strategies for facilitating learning. Specifically, the research model was established by two aspects in using social media contents. First was classified by writings and readings in contents, which consists of prosumers, producers, consumers, and non-participants. Second criterion was categorized by instruction-related and instruction-nonrelated, which is learning contents, learning management, emotional expression, and social activities. In order to acquire empirical data, a set of fourteen undergraduate students participated in this research for eight weeks using a microblog. Based on the analyses on the data through learning activities, three learning strategies were suggested to facilitate social media based learning: analysis on learners, role of the instructor, and instructional model design.

기술의 급격한 발달에 따라 유비쿼터스 환경 등 다양한 기술적 기반이 확충되면서 최근 소셜 미디어를 활용한 교육활동인 이른바 소셜 러닝에 관심이 증대되고 있다. 본 연구는 소셜 미디어 콘텐츠를 활용하는 학습자의 다양한 참여유형을 분석하고, 나아가 학습을 촉진시킬 수 있는 전략을 탐구하기 위해 실시되었다. 구체적으로, 연구를 수행하기 위한 연구모형으로서 소셜 미디어 콘텐츠 활용 유형을 크게 두 시각으로 나누어 접근하였다. 첫째는 읽기 및 쓰기활동에 근거한 참여형태에 따른 분류로서 프로슈머형, 생산자형, 소비자형, 그리고 비참여자형으로 구분하였다. 둘째는 수업 활동 및 수업외 활동에 따른 참여내용별 분류로서 수업내용, 수업관리, 정서표현, 그리고 친교활동으로 범주화하였다. 본 연구에서 상정한 참여유형을 실증적으로 검증하기 위해 K대학교 학생 14명을 대상으로 8주간 마이크로블로그를 활용한 소셜 미디어 활동을 실시하였으며, 참여형태 및 참여내용에 따른 다양한 학습활동 결과가 분석되었다. 연구결과에 근거하여 소셜 미디어 활용학습 촉진을 위한 방안으로 학습자 분석의 중요성, 교수자 역할의 증대, 그리고 수업모형의 설계 원리와 관련된 내용이 제시되었다.

Keywords

References

  1. http://en.wikipedia.org/wiki/Social_media
  2. 설진아, "소셜 미디어의 진화양상과 사회적 영향", 한국언론정보학회 학술대회 자료집, pp.35-57, 2009.
  3. 송경재, "IT기반 소통의 진화 : SNS와 스마트폰이 결합된 소셜 미디어", 지역정보화, 제64권, pp.4-9, 2010.
  4. 송인혁, "소셜 미디어란 무엇인가", 플랫폼, 제22권, pp.10-13, 2010.
  5. http://en.wikipedia.org/wiki/Microblog
  6. http://en.wikipedia.org/wiki/Twitter
  7. 남기범, "정부조직의 소셜 미디어 사용자 지침에 관한 연구", 한국지역정보화학회지, 제13권, 제3호, pp.41-63, 2010.
  8. 오관석, "소셜 미디어 시대에 있어서 모바일 전자 정부를 위한 전략적 접근", 사회과학연구, 제34권, 제2호, pp.135-161, 2010.
  9. 이상민, "기업의 마이크로블로그 활용에 대한 연구", 한국경영정보학회 춘계학술대회 논문집, pp.169-176, 2010.
  10. 최영균, "마케팅 툴로서 소셜 미디어의 실제와 전략", 마케팅, 제44권, 제8호, pp.31-37, 2010.
  11. http://itnews.inews24.com/php/news_view.php?g_serial=532826&g_menu=020900
  12. T. Bingham and M. Conner, The new social learning: a guide to transforming organizations through social media, Berrett-Koehler Publishers, Inc., 2010.
  13. J. B. Rotter, Social learning and clinical psychology, Prentice-Hall, Inc., 1954.
  14. A. Bandura, Social learning theory, Prentice-Hall, Inc, 1977.
  15. J. Lave and E. Wenger, Situated learning: legitimate peripheral participation, Cambridge University Press, 1991.
  16. L. S. Vygotsky, Mind and society: The development of higher mental processes, Harvard University Press, 1978.
  17. 변영계, 김영환, 손미, 교육방법 및 교육공학, 학지사, 2007.
  18. R. E. Slavin, Cooperative learning: theory, research and practice, Allyn and Bacon, 1990.
  19. G. Stahl, T. Koschmann, and D. Suthers, Computer-supported collaborative learning: An historical perspective. In R. K. Sawyer (Ed.), Cambridge handbook of the learning sciences (pp.409-426), Cambridge University Press, 2006.
  20. http://en.wikipedia.org/wiki/Microcontent
  21. L. Walker, "Nine reasons to twitter in schools," Technology & Learning, Vol.29, No.10, p.50, 2009.
  22. J. R. Young, "10 high fliers on twitter," The Chronicle of Higher Education, Vol.55, No.31, A10-11, 2009.
  23. K. Smith, "The twitter experiment," http://www.youtube.com/watch?v=6WPVWDkF7U8
  24. http://www.carstenullrich.net/pubs/ICWL78.pdf
  25. H. Hung and S. C. Yuen, "Educational use of social networking technology in higher education," Teaching in Higher Education, Vol.15, No.6, pp.703-714, 2010. https://doi.org/10.1080/13562517.2010.507307
  26. 임걸, "스마트폰 기반 사회네트워크 서비스 활용수업 사례연구 : 의사소통 내용 및 도구적 특성 분석을 중심으로", 교육방법연구, 제22권, 제4호, pp.91-114, 2010.
  27. T. Cochrane and R. Bateman, "Smartphones give you wings: Pedagogical affordances of mobile Web 2.0," Australasian Journal of Educational Technology, Vol.26, No.1, pp.1-14, 2010.
  28. P. Kim, C. K. Ng. and G. Lim, "When cloud computing meets with Semantic Web: A new design for e-portfolio systems in the social media era," British Journal of Educational Technology, Vol.41, No.6, pp.1018-1028, 2010. https://doi.org/10.1111/j.1467-8535.2010.01055.x
  29. http://www-01.ibm.com/software/lotus/
  30. http://www.socialtext.com/
  31. S. C. Cameron, "Eight ways to build community with social media," Community College Journal, Vol.81, No.1, pp.22-26, 2010.
  32. C. Haythornthwaite, Participatory transformations. In B. Cope & M. Kalantzis (Ed.), Ubiquitous learning (pp.31-48). University of Illinois Press, 2009.
  33. 김상경, 임걸, "ESL 학습자의 문화이해 및 의사 소통능력 향상을 위한 마이크로블로그 학습활동 사례연구", 한국멀티미디어언어교육학회 논문지, 제12권, 제3호, pp.155-174, 2010.
  34. K. A. Neuendorf, The content analysis guidebook, Sage publications, Inc., 2002.
  35. NVivo, NVivo Version 8, QSR International Pty Ltd., 2008.
  36. http://www.ddaily.co.kr/news/news_view.php?uid=69284