초록
이 연구는 애니메이션에서 나타나는 '초월적 환상' 요소에 관한 해석을 시도하고 있다. 상상을 통해 만들어진 애니메이션에서는 현실과 다른 공간이 등장하는데 이 공간은 어떠한 특성을 가지고 있는가에 대한 문제이다. 작품 전반에 나타나는 환상 요소는 왜 이러한 양상을 보이는 가를 질베르 뒤랑은 "상상계의 인류학적 구조 Les Strutures anthropologiques de l'Imaginaire"에서 제시한 상상계의 세 구조인 분열구조, 신비구조, 종합 구조와 상상력의 공간 이미지 특성을 시각성, 깊이, 편재성을 통해 제시하고 있다. 이에 애니메이션 <구름의 저편, 약속의 장소>에서는 어떠한 요소를 가지고 나타나는 가를 분석할 것이다. 초월적 환상 요소는 어떠한 이미지를 현실에서 구체적으로 묘사하면서 추상적인 개념을 부여한다. 그것은 등장인물의 감성을 통해 바라보여질 때 환상 요소가 작동되는 것이다. 이 연구는 애니메이션에서 환상 요소들이 어떻게 작동되고 있는지에 대한 문제를 구체적으로 접근하고자 시도하였다.
This study attempts interpretation of the elements of transcendental fantasy appeared in animation. It is about the characteristics of the different spaces from the reality appeared in animation created out of imagination. In regard to the reason why such aspects of fantasy elements appeared in the whole work appear, it presents the three structures including divisional, fantasy and comprehensive structures and characteristics of spatial images of imagination presented in Gilbert Durand's "Les Strutures anthropologiques de l'Imaginaire", through visual nature, depth, and maldistribution. Thus, this study examines the elements in animation . Transcendental fantasy elements give abstract concepts to certain images as it specifically describes them in reality. The fantasy elements operate when it is viewed through the sensibility of the characters. This study attempts to closely approach the issues on how fantasy elements operate in animation.