DOI QR코드

DOI QR Code

The Relationship between Communication and Cooperative Learning

응급구조과 학생들의 커뮤니케이션 능력과 협동학습과의 관계

  • Jeong, Myeong-Ae (Department of emergency medical technology, Sunlin college) ;
  • Park, Sung-Duk (Department of emergency medical technology, Sunlin college)
  • Received : 2011.04.04
  • Accepted : 2011.04.18
  • Published : 2011.04.30

Abstract

Purpose : This study was performed to examine study on the relationship between communication ability and teamwork competency of EMT students. Method : The results were based on the revised questionnaires, which can be applicable to EMT from the using questionnaires by Canary et $al^{10)}$ and $Bu^{11)}$, with a sample of 163 students consisting of 55 first, 48 second and third 60, conducted on October 10, 2008. Data were analyzed using SPSS 14.0 in terms of means, $x^2-test$, standard deviation, one way ANOVA, and correlation. Results : The communication competency was statistically significantly different between three groups. In the area of adaptability, there were statistically significant difference between three groups. In the area of effectiveness, there were no statistically significant difference between three groups. In the area of appropriateness, there were statistically significant difference between three groups. The cooperative learning was statistically significant difference between three groups. In the area of team conversation, there were statistically significant difference between three groups. In the area of cooperation and collision management, there were statistically significant difference between three groups. In the area of cooperation and collision management team decision making, there were statistically significant difference between three groups. As a results of correlation analysis, there was correlation of communication and cooperative learning. Conclusion : This results showed that education of communication and cooperative learning must be instructed to EMT students. Consequently, It is necessary to make a further application tool of EMT.

Keywords

References

  1. 성태제, 강이철, 곽덕주, 김계현, 김천기, 김혜숙 등. 최신 교육학개론. 제1판. 서울: 학지사; 2008. p.394
  2. 이규현. 조직 내 커뮤니케이션이 직무만족에 미치는 영향-경기도북부 초등 교사를 대상으로-. 수원대학교 경영대학원 석사학위 논문. 2003.
  3. 이필주. 조직 내에서 권력 유형별 의사소통과 조직 유효성에 관한 실증적 연구. 한양대학교 석사학위논문. 1992.
  4. 위성옥. 대학 직원의 조직 커뮤니케이션 유형과 커뮤니케이션 채널이 조직효과성에 미치는 영향. 조선대학교 대학원 석사학위 논문. 2004.
  5. 연제익. 조직내 구성원의 커뮤니케이션 능력과 커뮤니케이션 만족, 직무만족, 및 조직 일체감과의 관계. 경희대학교 언론정보대학원 석사학위논문. 2005.
  6. 김영임 박영임 오미성 박정희, 김차영, 길미영 보건교과교육론 제1판. 서울: 현문사; 2004. p.242.
  7. Cohen, E. G. Restructuring the classroom: Condition for productive small groups. Review for Educational Research 1994;64(1):1-35. https://doi.org/10.3102/00346543064001001
  8. Webb, N.M., & Mastergeorge, A. Promoting effective helping behavior in peer-directed groups. International Journal of Educational Research 2003;39: 73-79. https://doi.org/10.1016/S0883-0355(03)00074-0
  9. 박윤형, 윤태영, 김영훈. 응급의료 정책과 응급의료에 관한 법률. 제1판. 서울: 군자출판사; 2000. p.66.
  10. 김선만, 정미성. 병원 내 응급구조사의 역할. 한국응급구조학회지 2000;4(4): 31-43.
  11. 백홍석. 응급의료체계의 개선방안에 관한 연구 -응급구조사의 역할을 중심으로. 서울보건대학 1996;16(1):373-387.
  12. 박정혜. 임상간호사의 조직 커뮤니케이션 만족과 직무만족과의 관계연구. 이화여자대학교 대학원 석사학위 논문. 2002.
  13. 민중서림편집국. 민중엣센스 국어사전. 제6판. 서울: 민중서림; 2008. p.2561.
  14. Canary, D.J., & Cody, M.J., & Manusov, V. Interpersonal communication: A goals-based approach. 2nd ed. New York: Bedford/St. Martin's Press; 2000.
  15. 부성미. 협동학습에서 팀 구성원의 자기 및 동료 평가 문항 개발. 제주대학교 교육대학원 석사학위 논문. 2002.
  16. 장해순. 갈등관리전략과 커뮤니케이션 능력이 상호관계에 미치는 영향. 한국언론정보학회지 2003;23:113-151.
  17. 김세연. 커뮤니케이션 능력이 갈등해결전략과 매체이용에 미치는 영향-청소년기 교우관계를 중심으로-. 연세대학교 대학원 석사학위 논문. 2005.
  18. 배진한. 면대면 커뮤니케이션 환경이 새로운 대인커뮤니케이션 매체 이용에 미치는 영향. 한국언론정보학회 2003;23:47-77.
  19. 최지영. 뇌과학이론에 기반한 협동학습의 교육적의의. 뇌교육연구지 2006;1(1):129-146.
  20. Dyrud, M. A. Getting a grip on Group. ASEE Annual Conference Proceedings. Session. 3230. 1999.
  21. 한주희, 고수일. 팀활동에 기반한 협동학습에서 변혁적 리더십, 리더신뢰와 팀몰입. 직업교육연구 2009;28(3):111-132.
  22. 김은주. 학습자의 리더십 성향, 커뮤니케이션 성향 및 관계유지행동이 협동학습 수업만족도에 미치는 영향. 교육심리연구지 2004;18(3):303-327.
  23. 전은주. 의사소통 전략 지도가 국어과 협동학습에 미치는 영향. 국어교육학연구 2005;24:409-434.