DOI QR코드

DOI QR Code

Development of Scenario and Evaluation on the Implementation of Head Trauma Simulation

두부손상 시물레이션 시나리오 개발 및 수행평가

  • Baek, Mi-Lye (Department of Emergency Medical Services, Chungju National University)
  • 백미례 (충주대학교 응급구조학과)
  • Received : 2011.07.13
  • Accepted : 2011.08.08
  • Published : 2011.08.30

Abstract

Purpose: The purpose of this study was to develop a scenario and evaluate the performance of paramedic students in head trauma simulation education. Method: This study selected a refined head trauma scenario that was developed by graduate students during class from september to November, 2010. Evaluation on implementation of head trauma simulation was conducted on seventeen paramedic students divided into four groups during November, 2010. Results: 1. The head trauma scenario was developed according to the patient assessment for approximately 10 minutes. It contained scene size-up, initial assessment and intervention, rapid trauma assessment and intervention, and decision of transfer. 2. The average time turned out to be 9 min and 36 sec after simulation learning. Total mean score in simulation performance was 2.20, the highest score was 2.44 in initial assessment and intervention, and the lowest score was 1.5 in decision of transfer. 3. Confidence mean was high with the score of 1.0. Conclusion: The finding of this study demonstrate that the simulation education can improve problem-solving ability and critical thinking, and increase the confidence in prehospital emergency care; therefore, simulation may be the new effective paramedic education strategy and simulation learning is needed for further development of various scenarios.

Keywords

References

  1. 대한응급의학회, 전국응급구조학과 교수협의회. 전문손상응급처치학 2판. 대학서림 2010.
  2. 통계청. 2009년 사망원인통계 결과 http://kostat.go.kr, 2010.
  3. 권혜란. 응급구조과 학생 현장실습의 실제와 개선방안, 한국응급구조학회논문지 2002;6(6):15-26.
  4. 고봉연, 곽민철, 신현남. 응급구조과 학생의 현장실습 수행활동조사연구, 한국응급구조학회논문지 1999;3(3):55-64.
  5. Ganley, B. J., linnard-Palmer, L.. Academic safety during nersing simulation: perceptions of nursing students and faculty. Clinical Simulation in Nursing 2010;6:1-9. https://doi.org/10.1016/j.ecns.2009.06.004
  6. Abdo A., Ravert P.. Student Satisfaction with Simulation Experiences. Clinical Simulation in Nursing Education 2006;2:13-16. https://doi.org/10.1016/j.ecns.2009.05.009
  7. Feingold C. K. Computerized patient model and simulated clinical experience: evaluation with baccalaureate nursing students. The Journal of nursing educatio, 2004;43:156-163.
  8. 정승은, 이순희. 간호대학생의 시뮬레이션을 활용한 교육경험. 질적연구 2010;11(1):50-59.
  9. 이주희, 김소선, 여기선, 조수진, 김현례. 일대학 간호대학생의 시뮬레이션 교육 경험 분석. 한국간호교육학회지 2009;15(2):183-193.
  10. 박민정. 의학교육과정에서 PBL 수업의 적용효과 연구: 수업후기와 자기평가 및 수업과정 평가지를 중심으로. 교육과정연구 2010;28(2):225-253.
  11. 양진주. 간호학생을 위한 시뮬레이션 기반 교육과정 개발 및 평가. 성인간호학회지 2008;20(4):548-560.
  12. 고일선, 김희선, 김인숙, 김소선, 오의금, 김은정 등. Simman 시뮬레이션 학습 시나리오의 개발 및 학습 수행평가 -응급실 내원 천식 환자사례를 중심으로. 기본간호학회지 2010;17(3):371-381.
  13. 고종현. 시뮬레이션 교육이 보건계열 학생의 기본소생술 수행능력에 미치는 효과. 연세대학교 보건대학원 석사학위 논문. 2007.
  14. 김지희,이영미. 마네킨 시뮬레이터를 이용한 의료시뮬레이션 교육의 현황. 한국응급구조학회 2006;10(2):15-23.
  15. 김지희. 응급구조사 교육 분야에서 의료시뮬레이션의 활용방안 모색. 한국화재 소방학회 논문지 2007;21(3):104-112.
  16. John E.C. International Tauma Life Support for prehospital care providers. sixth edition. pearson prentice hall 2008.
  17. 전국응급구조학과 교수협의회, 응급환자 평가 (3판). 한미의학 2010.
  18. 김영민, 오영민, 김한준, 이원재, 임태호, 정현수 등. 시뮬레이션을 이용한 종합적인 응급기도 관리 교육과정의 개발 및 시범 적용. 대한응급의학회지 2007;18(1):1-9.
  19. 이우숙, 조갑출, 양선희, 노영숙, 이규영. 시뮬레이션 연계 문제 중심학습이 간호학생의 간호기본역량에 미치는 효과. 기본 간호학회지 2009;16(1):64-72.
  20. 이숙정, 노영숙, 김주옥, 장기인, 류언나, 박영미. 호흡곤란 환자 간호의 실습교육평가에서 Multi-mode와 Simman 시뮬레이션 활용비교 한국간호교육 학회지 2010;16(1):51-60.
  21. Lasater, K. High fidelity simulation and the development of clinical judgement: students' experiences. J Nurs Edus, 2007;46(6):269-276.
  22. Baxter P., Akhtar-Danesh N., Valaitis R. Stanyon W., Sproul, S. Simulated experiences: Nursing students share their perspectives, Nurse Education Today 2009;29(8):859-866. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2009.05.003
  23. Swenty, C. F., Eggleston, B. M. The Evaluation of Simulation in a Baccalaureate Nursing Program. Clinical Simulation in Nursing. 2010;2:1-7.
  24. Kathleen A. Kuznar EdS. Associate degree nursing students' perceptions of learning using a high-fidelity human patient simulator. Teaching and Learning in Nursing 2007;2:46-52. https://doi.org/10.1016/j.teln.2007.01.009
  25. Zulkosky, K. D.. Simulation Use in the Classroom: Impact on Knowledge Acquisition, Satisfaction, and Self-Confidence, Clinical Simulation in Nursing 2010;6:1-9. https://doi.org/10.1016/j.ecns.2009.06.004