References
- C. Lawrence, "Adult Community Education Boards; Promoting Adult Learning," Australia Journal of Adult Learning, Vol.41, No.2, pp.181-185, 2001.
- OECD, Knowledge Management in Learning society. OECD, 2000.
- 정인성, 나일주, 원격교육의 이해, 교육과학사, 2004.
- 최종철, 성인학습자 관점에 기초한 사이버대학 교육프로그램 평가준거 개발 및 적용, 홍익대학교 대학원 석사학위 논문, 2007.
- 이현림, 김지혜, 성인학습 및 상담, 학지사, 2006.
- 권이종, 평생교육, 교육과학사, 2001.
- M. S. Knowles, The Making of an Adult Educator: An Autobiographical Journey. San Francisco: Jossey-Bass, 1989.
- 박홍균, "컴퓨터 기반학습 환경에서 자기조절학습전략의 학습방법이 학습과정과 학습성취에 미치는 영향", 교육정보방송연구, 제7권, 제4호, pp.33-53, 2001.
- 송상호, 웹 기반 교육에서의 동기 연구, 교육과학사, 2000.
- http;//ecommerce.vanderbilt.edu/novak/flow.July.1997/flow.htm.
- N. Shin, "Transactional Presence as a Critical Predictor of Success in Distance Learning," Distance Education, Vol.24, No.1. pp.69-86, 2003. https://doi.org/10.1080/01587910303048
- 오은진, "사이버 학습자들의 학습유형이 학습 만족도에 미치는 영향", 교육공학연구, 제20권, 제3호, pp.75-101, 2004.
- M. Csikszentmihalyi, Beyond Boredom and Anxiety. San Francisco: Jossey-Bass, 1975.
- M. Csikszentmihalyi, Flow: The Psychology of Optimal Experience, New York: Harper & Row, 1990.
- S. G. Clarke and J. T. Haworth, "Flow Experience in the Daily Lives of Sixth-Form College Students," British Journal of Psychology, Vol.85, No.4, pp.511-523, 1994. https://doi.org/10.1111/j.2044-8295.1994.tb02538.x
- L. K, Trevino and J. Webster, "Flow in Computer-Mediated Communication: Electronic Mail and Voice Mail Evaluation and Impacts," Communication Research, Vol.9, No.5, pp.539-573, 1992.
- F. Massimini, M, Csikszentmihalyi, and A. Fave, "Flow and Bioculturnal Evolution, In M. Csikszentmihalyi and I. S. Csikszentmihalyi (Eds.)," Optimal Experience: Psychological Studies of Flow in Consciousness, New York: Cambridge University Press, 1988.
- M. T. Allison and M. T. Duncan, Women, Work, and Flow, In M. Csikszentmihalyi and I. S. Csikszentmihalyi (Eds.), Optimal Experience: Psychological Studies of Flow in Consciousness, New York: Cambridge University Press, 1988.
- 신정순, 학습몰입, 자기조절학습과 학업성취와의 관계연구, 경희대학교 대학원 석사학위논문, 2006.
- 계보경, 증강현실 기반학습에서 메체특성, 현존감, 학습몰입, 학습과의 관계규명, 이화여자대학교 대학원 박사학위논문, 2007
- 이은주, "몰입에 대한 학습동기와 인지전략과의 관계", 교육심리연구, 제19권, 제3호, pp.199-216, 2001.
- 김진호, 성인교육 프로그램 참여자의 학습몰입 영향요인에 관한 구조분석, 서울대학교 대학원 박사학위논문, 2003.
- 박근수, 컴퓨터 몰입요인 구조의 타당성에 관한 연구, 성균관대학교 대학원 석사학위논문, 2004.
- http://www.aln.org/alnweb/journal/jaln-vol6issue1.htm
- 황용석, 웹 이용과정에서 플로우 형성에 관한 이론적 모델 연구, 성균관대학교 대학원 박사학위논문, 1998.
- 장연집, 박경, 최순영, 현대인의 정신건강, 학지사, 2010.
- A. Elaine, Mental Health Nursing, The C.V. Mosby Company, 1985.
- 김홍중, 고등학교 남학생의 정신건강에 관한 연구. 단국대학교 대학원 석사학위논문, 1988.
- 이태연, 최명구, 정신건강, 신정, 2008.
- 김은희, 김병, 김미연, 이용환, 이우언, 이정남, 임동빈, 전대성, 주철현, 정신건강론, 창지사, 2009.
- N. Bolger, A. DeLongis, R. C. Kessler, and E. A. Schilling, "Effects of daily stress on negative mood," Journal of Personality and Social Psychology, Vol.57, pp.808-818, 1989. https://doi.org/10.1037/0022-3514.57.5.808
- 김남선, 이규은, 권미경, 김혜원, "대학생의 스트레스 대처방식과 강인성", 기본간호학회지, 제14권, 제2호, pp.230-247, 2007.
- 정유미, 해결중심 집단상담 프로그램이 대학생의 사회적 문제해결과 스트레스 대처능력에 미치는 효과, 한국교원대학교 대학원 석사학위논문, 2004.
- 이경아, 지역사회 정신보건센터에서의 임상기술 개발. 한국정신보건사회사업학회 춘계학술대회, 2001.
- 유정이, "MBTI를 통해서 본 직장인의 스트레스와 스트레스 대처방식", 한국심리유형학회지, 제16권, 제1호, pp.107-120, 1999.
- 김진영, 고영건, "긍정임상심리학: 멘탈 휘트니스(mental fitness)와 긍정심리치료(positive psychotherapy)", 한국심리학회지: 사회문제, 제15권, 제1호. pp.155-168, 2009.
- M. E. P. Seligman, T. Rashild, and A. C. Parks, "Positive Psychology," American Psychologist, Vol.61, No,8, pp.774-788, 2006. https://doi.org/10.1037/0003-066X.61.8.774
- 유영달, "중독 상담 프로그램 개발을 위한 몰입감(flow) 모델의 이론적 시사점", 청소년상담연구, 제10권, 제2호, pp.1-34, 2002.
- 임승엽, 기혼여성의 생활체육 참가와 운동몰입 경험 및 가정생활만족의 관계, 서울대학교 대학원 석사학위논문, 2000.
- A. J. Wells, Self-esteem and Optimal Experience. In M. Csikszentmihalyi and I. S. Csikszentmihalyi (Eds.), Optimal Experience: Psychological Studies of Flow in Consciousness, New York: Cambridge University Press, 1988.
- 오지윤, 역량에 대한 자기지각이 높은 아동과 낮은 아동들의 일상적 스트레스 및 스트레스 대처방식에 대한 비교, 이화여자대학교 대학원 석사학위논문, 1999.
- 정윤선, 스트레스 대처방식과 행복, 불행의 관계, 한양대학교 대학원 석사학위논문, 1993.
- 신나민, 김경숙, 김기영, "사이버강의 몰입: 조건, 구성요인 및 그 영향", 교육학연구, 제43권, 제4호. pp.247-276, 2005.
- T. Cassidy and C. Long, "Problem-Solving Style, Stress and Psychological Illness: Development of a Multifactorial Measure," British Journal of Clinical Psychology, Vol.35. pp.265-277, 1996. https://doi.org/10.1111/j.2044-8260.1996.tb01181.x
- 이경상, 김진호, 오해섭, 김희진, 김재민, 한국 청소년 패널조사(KYPS) I 조사개요 보고서, 한국청소년정책연구원, 2003.
- 정지웅, 김지자, 사회교육학 개론, 서울대학교 출판부, 1987.
- 이주희, 사이버대학 질관리를 위한 핵심영역과 평가항목 규명, 이화여자대학교 대학원 박사학위논문, 2005.
- 이창호, 이자영, 박성호, 수월성촉진을 위한 프로그램 개발 연구, 한국청소년 상담원 프로젝트, 2002.
Cited by
- Instructional Planning in Online Universities in Korea: Considering Student Stressors and Demographic Variables vol.8, pp.1, 2012, https://doi.org/10.5392/IJoC.2012.8.1.001
- An Inquiry into the Meaning of Experience of Action Learning Program for Participants in Coporate Job Training: F.G.I Approach vol.14, pp.9, 2014, https://doi.org/10.5392/JKCA.2014.14.09.598