참고문헌
- 김갑성(2008). 2008년 교원능력개발평가 선도학교 운영 결과 분석 연구, 한국교육개발원.
- 김갑성(2009). 2009년 하반기 교원능력개발평가운영 결과, 교육개발원
- 김달효(2009). 교원평가의 주체 및 영역에 대한 초중등학교 교원들의 인식, 수산해양교육연구 21(4), 508-522.
- 김명수(2010). 열린 교육현장 순회토론회: 교원능력개발평가제도의 현장 적합성과 현장 적용 방안, 한국교육개발원.
- 김이경. 유균상. 이태상. 박상완. 정금현 (2004). 교사평가시스템 연구, 서울 : 한국교육개발원
- 김이경 외(2009). 2009 교원능력개발평가 선도학교운영결과 분석 및 모형 개선, 인천광역시교육청.교육과학기술부.
- 김이경(2010). 교원능력개발평가 개선을 위한 전문가 토론회: 교원능력개발평가 실행 쟁점 및 개선 방향, 한국교육개발원.
- 김종한(1998). 고등학생의 교사수업평가에 관한 연구, 충남대 대학원 박사학위논문.
- 배호순(1991). 수업평가-수업 효과 증대를 위한 평가적 접근, 서울: 양서원.
- 서범종. 전제상. 이지혜. 이혜정(2011). 전국 및 시.도별 2010년 교원능력개발평가 성과 분석 및 시행철자.모형 개선 연구, 한국지방교육연구센터.
- 성병창(2007). 초임교사 교직 적응을 위한 지원 방안, 수산해양교육연구 19(2), 310-322.
- 원효헌. 설현수(2000). 학생에 의한 교사 교수활동 평가도구의 양호도 분석, 교육평가연구 13(2), 55-76.
- 정지곤(2006). 한국에서의 교원교육의 새로운 도전과 과제-교장임용제도와 교원양성제도를 중심으로-, 경인교육대학교 60주년 국제 세미나 자료집.
- 한국교육과정평가원(2009). 교원능력개발제 실시에 따른 수업능력개발 요구 교사의 전문성 신장 방안, 한국교육과정평가원.
- Airasian, P.W. & Gullickson, A.(1994) Examination of teacher self-assessment. Journal of Personnel Evaluation in Education, 8(2), 195-203. https://doi.org/10.1007/BF00972263
- Braskamp, L. A. et al.(1984). Evaluating teaching effectiveness: a practical guide, Beverly Hills, CA: SAGE.
- Castetter, William B.(1986). The personnel function in educational administration(4th ed.), NY: Macmillan Pub. Co.
- Duke, D. L. & Stiggins, R.(1990). Beyond minimum competence: evaluation for professional development, In J. Millman, & L. D. Hammond(Eds.) The new handbook of teacher evaluation, California: SAGE. 116-136.
- Dunkin, M. J.(1986). Research on teaching in higher education, In M. C. Wittrock(3ed.), Handbook of Research on Teaching, NY: Macmillan.
- Egelson, P.(1993). Designing teacher evaluation systems that support professional growth, ERIC ED 376583.
- Hammond, L. D.(1990). Teacher evaluation in transition: Emerging roles and evolving methods, In J. Millman & L. D. Hammond(Eds.) The new handbook of teacher evaluation, California: SAGE Publications.
- Iwanicki, Edward F.(1990). Teacher evaluaton for school improvement. In J. Millman, & L. D. Hammond(Eds.), The new handbook of teacher evaluation, California: SAGE, 158-171.
- Manatt, R. P.(1988). Teacher performance evaluation: A total systems approach. In W. J. Popham, S. J. Stanley(Eds), Teacher evaluation: Six prescriptions for success, ASCD.
- Ondrack, D. A. & Oliver, C.(1986). A review and analysis of performance appraisal processes volume I : A review of the literature, Toronto: The O.I.S.E. press.
- Stodolsky, S. S.(1990). Classroom observation. In Linda Darling-Hammond(ed.), The new handbook of teacher evaluation: assessing elementary and secondary school teacher, London: SAGE Pub. 175-190.
- The Joint Committee(1994). The Program Evaluation Standards(2nd), Beverly Hills, CA: SAGE.
- Yarbrough, D. B., Shulha, L. M., Hopson, R. K., & Caruthers, F. A.(2010). The Program Evaluation Standards: A Guide for Evaluators and Evaluation Users. 3rd. eds, CA: Sage Publication.