A Study of Teaching-Learning Methods for the IT-Based STEAM Education Model With Regards to Developing People of Interdisciplinary Abilities

융합형 인재 양성을 위한 IT 기반 STEAM 교수·학습 방안 연구

  • Received : 2011.06.09
  • Accepted : 2011.08.01
  • Published : 2011.09.30

Abstract

Recently, worldwide attention has been placed on being able to develop a person with interdisciplinary abilities. Specifically, there has been an emphasis on the integration of the previous STEM education and the arts, as well as the role of IT in technology and engineering education. Therefore, for this study, our goal is to help pave the way for the increased use of the teaching-learning methods of the IT-based STEAM education in developing people with interdisciplinary abilities. Firstly, we searched through domestic and foreign papers for example related to the recent trend towards the STEAM and integrative IT education models. In this study, we also presented a realistic teaching model based on STEAM education, applied mainly in the U.S., and on the teaching-learning methods of science and technology. The method we suggested is rated by expert assessments as a highly effective teaching-learning method for science and math. The use of educational IT technology in the STEAM education method is also analyzed with positive results.

Keywords

References

  1. 강혜순(2010). 파워포인트 슬라이드 제작 및 활용을 통한 영어 협동 학습 방안 연구, 영상영어교육학회 11(1), 201-223.
  2. 고상숙(2005). 수학을 하려면 엑셀을 밟아라, 한국수학교육학회지 뉴스레터 21(4), 25-26.
  3. 교육과학기술부(2010). [2011년 업무보고] 창의인재와 선진과학기술로 여는 미래 대한민국, [http://www.mest.go.kr/web/1142/ko/board/list.do?bbsId=195].
  4. 교육과학기술부(2011). 과학 교과서 & 지도서(4-1)(6-1), 금성출판사.
  5. 김수환.이원규.김현절(2009). 개정된 정보교육과정에서 교육용프로그래밍언어의 교육적 적용방안, 한국컴퓨터교육학회 논문지 12(2), 23-31.
  6. 김영기.한선관(2007). 정보교육방법의 실제, 한국학술정보출판사.
  7. 김은길.현동림.김종훈(2011). 창의적 문제해결 능력 신장을 위한 알고리즘 기반 학습 콘텐츠 개발, 한국수산해양교육연구 2(1), 105-115.
  8. 김은길.김승완.현동림.김종진.김종훈(2011). 초.중등학생의 문제해결능력 신장을 위한 알고리즘 학습 방안 연구, 한국수산해양교육연구 2(1), 92-104.
  9. 김정아.김종훈(2009). 창의성 신장을 위한 놀이개발 -알고리즘 요소를 중심으로-, 한국콘텐츠학회논문지 9(7), 390-401.
  10. 김진수(2007). 기술교육의 새로운 통합교육 방법인 STEM 교육의 탐색, 한국기술교육학회지 7(3), 1-29.
  11. 김해동(2007). 파워포인트를 이용한 그룹 발표에서 동료평가의 활용, 한국멀티미디어언어교육학회 논문지 10(1), 155-176.
  12. 권창미.강상성(2007). 논리적 사고 향상을 위한 '두리틀' 프로그래밍 수업의 적용, 대한사고개발학회 학술발표논문집 4(2), 55-77.
  13. 문대영(2007). 초등학생의 공학에 대한 태도 및 공학 문제 해결에 대한 사례연구- STEM 통합 접근 교육 프로그램 적용을 통해, 한국실과교육학회지 22(4), 51-66.
  14. 송정범(2010). STEM 통합교육을 위한 교실친화적 로봇교육 모형 및 프로그램 개발에 관한 연구. 한국교원대학교 대학원 박사학위논문.
  15. 이광상(2008). 엑셀을 통한 일차함수의 활용에 대한 사례연구, 대한수학교육학회지 <학교수학> 10(1), 1-22.
  16. 이옥화(1993). 로고 프로그래밍의 교육적 의의와 실천 방안 모색, 교육공학 연구 8(1), 81-102.
  17. 이효녕(2011). 기고문 - STEAM 교육 시행을 위한 미국의 STEM 교육 고찰, 경북대 과학교육학부 교수, 한국과학창의재단-월간 과학창의 2월호.
  18. 장승주.김재영.이은령(2008). 엑셀을 이용한 자동차용 실시간 스케줄링 알고리즘 성능 평가, 대한전자공학회 2008년 정기총회 및 추계종합학술대회, 927-928.
  19. 장윤재.박동희.김승범.권대용.전수진(2007). 시뮬레이션 제작 환경을 위한 스퀵이토이 환경개선, 정보창의교육논문지 1(1), 35-43.
  20. 정광순(2010). 통합교과 출현과 유지 과정에 대한 현상 해석, 학습자중심교과교육학회, 학습자중심교과교육연구 10(1), 381-380.
  21. 최유현 외(2008), STEM 기반 발명영재교육 프로그램 개발과 적용 효과, 한국기술교육학회지 8(2), 143-164.
  22. 최정훈(2011). 융합을 기반으로 하는 STEAM 교육이란? (상)(하), 월간 과학창의.
  23. Tim Bell, Lan H. Witten, Mike Fellows(2006), 놀이로 배우는 컴퓨터 과학, 홍릉과학출판사.
  24. Association for Computing Machinery(2011), Computer Science in K-12 STEM Education Critical for 21st Century Skills and Knowledge, [http://www.acm.org/public-policy/Case_For_Computing_final.pdf].
  25. CSTA(2003), A Model Curriculum for K-12 Computer Science, [http://csta.acm.org/Curriculum/sub/CurrFiles/K-12ModelCurr2ndEd.pdf].
  26. Debra, S.(2010), NSTA-National Science Teachers Association, NSTA WebNews Digest.
  27. Yakman, G.(2008). $ST{\Sigma}@M$ Education: an overview of creating a model of integrative education, PATT[http://www.steamedu.com/2088_PATT_Publication.pdf].
  28. Yakman, G.(2010). What is the point of STE@M? - A Brief Overview, [http://www.steamedu.com/2006-2010_Short_WHAT_IS_STEAM.pdf].
  29. Parker, J. R., Katrin. B., Douglas. M.(2003), Computer science and the arts: some multi-disciplinary teaching collaborations, ITiCSE 2003, 252.
  30. John, T.(2010), STEM to STSEAM - recognizing the value of creative skills in the competitive debate. [http://www.huffingtonpost.com/john-tarnoff/stem-to-steam-recognizing_b_756519.html].
  31. Mae, J.(2002), TED Talks,[http://www.ted.com/index.php/talks/mae_jemison_on_teaching_arts_and_sciences_together.html].
  32. Miaoulis, I.(2009), Comments to PCAST(President Council of Advisors on Science and Technolog-y, [http://ventureramp.com/downloads/aggregateoralcomments.pdf].
  33. Sanders, M.(2009), STEM, STEM Education, STEMmania, THE TECHNOLOGY TEACHER(December/ January 2009), 20-26.
  34. Papert, S.(1980), Mindstorms: children, computers, and powerful idea. New York:Basic Books.
  35. President's Information Technology Advisory C-ommittee(PITAC)(2005), Report to the President on computational science: Ensuring America's competitiveness, Washington, DC: U.S.Government Printing Office.
  36. Resnick, M. et al.(2009), Scratch: Programming for All, Communications of the ACM, 52(11), 60-67. https://doi.org/10.1145/1592761.1592779
  37. The JASON Project(2011), Announcing the 2011 JASON Project, Immersion Learning National Educators Conference, [http://www.jason.org/public/feature/Feature].
  38. Timothy, A. D., John, K. G.(2006), The role of computer science in digital production arts, ITiCSE 2006, 73-77.