산업부산물을 이용한 유무기 복합 자전거 도로 포장재의 기초적 특성

The Fundamental Properties of Organic-Inorganic Hybrid Packaging Materials for Bike Paths using Industrial By-products

  • 오동욱 (한국건설생활환경시험연구원, 방수방식팀) ;
  • 이건철 (한국건설생활환경시험연구원, 방수방식팀) ;
  • 김영근 (한국건설생활환경시험연구원, 방수방식팀) ;
  • 조정기 ((주)두영 T&S) ;
  • 김나영 ((주)두영 T&S)
  • 투고 : 2011.09.19
  • 심사 : 2011.10.18
  • 발행 : 2011.10.20

초록

본 연구에서는 산업부산물로서 고로슬래그 미분말을 이용하는 유무기 복합 자전거 도로 포장재의 개발을 목적으로 바인더 대비 아크릴 수지의 최적 배합 및 고로슬래그 미분말의 최적 치환량 검토에 대한 기초적 특성을 살펴보았다. 실험결과, 아크릴 수지의 비율이 증가할수록 응결시간은 지연되어 플로는 증가하고 재료분리가 발생하며, 강도는 감소하고, 길이변화율은 증가하는 경향이 나타났다. 아크릴 수지의 최적 배합은 작업성을 유지하면서 높은 강도를 발현한 아크릴 수지가 40%인 배합이 최적인 것으로 판단된다. 또한 고로슬래그 미분말은 치환량이 증가할수록 응결시간이 지연됨에 따라 재료분리가 일어나 아크릴 수지와 바인더가 분리되고, 강도가 저하되는 경향이 나타났다. 고로 슬래그 미분말의 치환량이 40% 이하에서 목표 물성을 만족하였다.

In this study, in order to develop organic-inorganic hybrid packaging materials(PM) of bike paths using blast furnace slag(BS) as industrial by-products, fundamental properties of organic-inorganic hybrid packaging materials were performed. Test result, the increase of Acryl emulsion polymer(AEP)/binder(B) ratios tends to delay the setting time, to increase the table flow, to decrease the strength by material segregation and to increase the length change. The optimal mix proportion of AEP decides on 40%(AEP/B) due to workability and high strength. The increase of BS replacement ratios also tends to delay the setting time, to separate AEP from B and to decrease the strength by material segregation. When BS replacement ratios were lower than 40%, they are satisfied with goal properties.

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