공학도를 위한 경영학 교과목 개발 연구 - C대학교 강좌 개발 사례

Developing a Curriculum of Management for Engineers - A Case of the C University

  • 투고 : 2011.05.19
  • 심사 : 2011.06.08
  • 발행 : 2011.06.30

초록

급변하는 산업 환경에 대응하여 보다 경쟁력 있는 공학인의 양성이라는 측면에서 경영 마인드를 함양시키는 공학 소양 교육의 필요성이 대두 되고 있다. 본 연구에서는 공과대학 교육 내실화와 수요자 중심의 공학교육과정 개발, 공학교육인증 획득의 필요성 증대에 부응하여, 산업체에서 요구하는 경영마인드를 갖춘 공학도의 양성을 목표로 공학도를 위한 경영학 교과목 개발 사례를 고찰하였다. 교과목 개발 및 운영전략으로 강좌 간 강의품질 편차의 최소화를 위해 표준화된 온라인 콘텐츠와 교안을 개발하였으며, 학습효과를 극대화하기 위해 온 오프라인 혼합강의를 구현하여 적용하였다. 본 연구의 결과 및 교과내용과 교수방식은 타 공학대학의 공학경영교육 설계 시 참조모델로서 효과적으로 적용될 수 있다.

It is necessary for the engineering students to have a business mind for the contemporary world of business. We developed a focused management education program for engineering students in C-University. The management education program consists of both on-line and off-line learning. ABEEK requires 720 engineering students of C-University must take basic management course. The on-line lecture was developed to overcome the shortage of qualified lecturers in business school. On-line lecture made by the business school faculty(not lecturers) can evenly provide high-quality content for every engineering students. In addition, the program is designed that off-line classes administered by lecturers complements the limitations of on-line lecture. Having in mind that selected senior engineering students understand technology and basic business, we developed an advanced course focusing on technology-oriented venture businesses. On and off-line blended learning and two-step approach of management education for engineering students of C-University may shed some light on other engineering schools in similar situation.

키워드