21세기 대학교육 패러다임의 U-Learning

U-Learning of 21 Century University Education Paradigm

  • 박춘명 (충주대학교 첨단과학기술대학 컴퓨터공학과)
  • 투고 : 2009.05.25
  • 심사 : 2009.06.12
  • 발행 : 2011.06.30

초록

본 논문에서는 유비쿼터스 컴퓨팅 환경에 기반을 둔 e-러닝 모델을 제안하였다. 이를 위해 국내외 대학의 진보된 e-러닝 시스템을 조사 및 분석하였으며, 이를 근간으로 유비쿼터스 환경에 기반을 둔 최적의 e-러닝 모델을 제안하였다. 제안한 모델은 최적의 e-러닝 하드웨어 및 소프트웨어, 그리고 다양한 e-러닝 서비스를 포함하고 있다. 여기에는 출결체크 서비스, 수업운영 서비스, 공용지식 서비스, 성적처리 서비스, 편의시설 서비스, 개인운영 서비스, 신용조회 서비스, 캠퍼스안내 서비스, 강의실운영 서비스 등이 있다. 또한, 실험.실습에 관련된 서비스도 포함하고 있다.

This paper presents a model of e-learning based on ubiquitous computing configuration. First of all, we survey the advanced e-learning systems for foreign and domestic universities. Next we propose the optimal e-learning model based on ubiquitous computing configuration. The proposed e-learning model as following. we propose the e-learning system's hardware and software configurations, that are server and networking systems. Also, we construct the proposed e-learning systems's services. There are attendance and absence service, class management service, common knowledge service, score processing service, facilities management service, personal management service, personal authorization issue management service, campus guide service, lecture-hall management service. Then we propose the laboratory equipment management service, experimental materials management service etc. The proposed model of e-learning based on ubiquitous computing configuration will be able to contribute to the next generation university educational paradigm.

키워드