The Journal of Korean Institute for Practical Engineering Education (한국실천공학교육학회논문지)
- Volume 3 Issue 2
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- Pages.121-127
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- 2011
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- 2092-8874(pISSN)
A Case Study for Critical Success factors of US and Canadian Co-op Programs
미국 및 캐나다 Co-op프로그램 성공요인 분석을 위한 사례연구
- Received : 2011.11.23
- Accepted : 2011.12.10
- Published : 2011.12.31
Abstract
In this paper, we will provide the critical success factors(CSF) for successful northern american co-op programs which are very important and crucial for a unique Korean long-term Co-op(Co-Operative education) education model developed and will be implemented by Korea Tech by benchmarking US and Canadian universities' Co-op eduction model that has 100 years of history. We will discuss and analyze the education systems, strong and weak points of Co-op programs of University of Waterloo, Northeastern University and Drexel University by analyzing the information from various Co-op reports, Co-op manuals, 1:1 interviews with students, faculties and Co-op staff of those universities, etc.
본 논문에서는 한국기술교육대학교가 공학교육의 새로운 혁신모델로 도입예정인 산학관연계 장기현장실습(IPP) 제도의 기본 모형인 북미의 우수 Co-op (Co-Operative education) 모델을 벤치마킹하여 IPP제도의 성공적 도입을 위해서는 어떠한 요소가 필요한지에 대해 살펴보고자한다. 캐나다의 워터루대학, 미국의 노스이스턴대학 및 드렉셀대학의 Co-op프로그램의 특징, 역사 및 운영상태 등을 살펴보고 장단점등에 대해 비교분석하여 한국형 IPP 제도가 나아가야 할 방향에 대해 논하고자 한다. 본 연구에서는 이를 위해 각 사례조사 대상 대학의 Co-op 프로그램에 참여한 학생, 프로그램 운영전문가 및 관리자를 대상으로 운영체계, 각종 보고서 및 심층면담에 얻은 자료를 바탕으로 사례분석을 실시하였다.