DOI QR코드

DOI QR Code

The Relationships between Mothers' Parental Intelligence and Children's Abilities of Self-control and Empathy

어머니의 부모역할지능과 유아의 자기조절능력 및 공감능력과의 관계

  • 강민주 (무지개 유치원, 인간환경복지연구소) ;
  • 심미경 (인제대학교 유아교육과, 교육연구센타)
  • Received : 2011.05.06
  • Accepted : 2011.08.01
  • Published : 2011.08.31

Abstract

The purpose of this study was to investigate the relationships between mothers' parental intelligence and children's abilities of self-control and empathy. 180 children aged 5 were selected from 4 kindergartens in G city. The gender breakdown for the sample group was as follows : boys comprised 60.0% (108) and girls comprised 40.0% (72) of the total sample. The Parental Intelligence Scales (PIS) was used to rate mothers' parental intelligence. Children's self-control and empathy were also measured. The SPSS 12.0 program was used for the purposes of analyzing the data. The results of the study were as follows. Firstly, mothers' parental intelligence was related in a general sense with children's self-control. However, such a relationship did not appear between rejection in the area of parental intelligence and self appraisal in self-control, nor did it appear between acceptance in intelligence and emotion in self-control. Secondly, the variable of encouragement was the only one in evidence in terms of mothers' parental intelligence and how it was related with children's empathy.

Keywords

References

  1. 김옥희(2008). 어머니의 부모역할과 유아의 감성지능과의 관계. 공주대학교 대학원 석사학위 청구논문.
  2. 김진희(2007). 부모역할지능 유아의 정서조절능력 및 자아개념이 미치는 영향. 한양대학교 대학원 석사학위 청구논문.
  3. 김혜경(2005). 어머니의 부모 역할과 유아의 자기조절 능력과의 관계. 숙명여자대학교 석사학위 청구논문.
  4. 배문주(2005). 부모의 양육태도 및 양육태도 일치에 따른 유아의 정서지능. 이화여자대학교 대학원 석사학위 청구논문.
  5. 서지영(2003). 부모의 양육행동 및 여아의 정서조절능력이 여아의 공격성에 미치는 영향. 이화여자대학교 대학원 석사학위 청구논문.
  6. 안은영(2006). 어머니의 부모역할 지능과 유아의 정서 지능과의 관계. 총신대학교 대학원 석사학위 청구논문.
  7. 양옥승(1993). 유아 교육과정 연구의 재개념화 II: Vygotsky의 발생학적 인식론 활용. 유아교육연구, 13, 93-113.
  8. 연진영(1987). 아동의 공감발달 및 관련변인. 서울대학교 대학원 박사학위 청구논문.
  9. 이미라(1999). 아동의 인지양식 및 어머니 양육행동과 아동의 욕구충족 지연행동간의 관계. 연세대학교 대학원 석사학위 청구논문.
  10. 이병래(1997). 父母의 心理的姿勢와 幼兒의 情緖知能과의 關係. 중앙대학교 대학원 박사학위 청구논문.
  11. 이정란(2003). 유아의 자기조절 구성요인 및 관련 변인에 대한 구조 분석. 덕성여자대학교 대학원 박사학위 청구논문.
  12. 이현민(1998). 자녀의 정서표현에 대한 어머니태도, 아동의 자기조절능력과 정서지능과의 관계. 경희대학교 대학원 석사학위 청구논문.
  13. 정선희(2001). 부모의 양육태도가 자녀의 정서지능에 미치는 영향. 건국대 교육대학원 석사학위 청구 논문.
  14. 정지영(2005). 유아의 기질 및 부모의 언어적 통제유형과 유아의 자기통제력간의 관계. 이화여자대학교 대학원 석사학위 청구논문.
  15. 최수랑(2002). 아버지의 언어통제유형과 유아의 공감 수준과의 관계. 강남대학교 대학원 석사학위 청구논문.
  16. 현미숙(2004). 아동 부모교육․상담을 위한 부모역할 지능척도의 개발과 타당화. 숙명여자대학교 박사학위 청구논문.
  17. Belsky, J., & Rovine, M. (1990). Patterns of marital change across the transition to parenthood. Journal of Marriage and the Family, 52(1), 5-19. https://doi.org/10.2307/352833
  18. Bryant, B. (1982). An index of empathy for Children and adolescents. Child Development, 53(2), 413-425. https://doi.org/10.2307/1128984
  19. Derryberry & Rothbart (1988). Arousal, affect and attention as components of temperament, Journal of Personality and Social Psychology, 55, 958-966. https://doi.org/10.1037/0022-3514.55.6.958
  20. Goodman, S. H., Brogan, D., Lynch, M. E., & Fielding, B. (1993). Social and emotional competence in children of depressed mothers. Chid Development, 64(2), 516-531. https://doi.org/10.2307/1131266
  21. Goleman. D. (1995). Emotional Intelligence. New York: Bantam Book.
  22. Gottman, J. M., & Kantz, L. F. (1989). Effects of marital discord on young children's peer interaction and health. Development Psychology, 25(3), 373-381. https://doi.org/10.1037/0012-1649.25.3.373
  23. Holden, G., & Ritchie, K. L. (1988). Child rearing and the dialectics of parental Intelligence. In J. Vasiner(Ed), Parental cognition and adult-child interaction (p. 30-59). New Jersey:Ablex.
  24. Kail, R., & Pellegrino, J. W. (1985). Human intelligence : Perspectives and prospects. New York: freeman.
  25. Kopp, C, B. (1982). Antercedent of Self Regulation: A developmental perspective. Developmental Psychology, 18(2), 199-214. https://doi.org/10.1037/0012-1649.18.2.199
  26. Perry, N. E. (2001). Promoting nonviolent behavior in children. Scholastic Early Childhood Today, 16, 26-29.
  27. Sternberg. R. J. (1984). Towards a triarchic theory of intelligence. Brain and Behavioral Science, 7, 269-287. https://doi.org/10.1017/S0140525X00044629
  28. Vygotsky, L. (1978). Mind, self, and society. Chicago: University of Chicago Press.

Cited by

  1. The Effects of Maternal Acceptance Attitudes toward Children's Emotional Expressiveness and Children's Emotional Intelligences on Peer's Interactions vol.10, pp.1, 2014, https://doi.org/10.14698/jkcce.2014.10.1.111
  2. The Effects of Parent-Child Communication and Empathy on the Friendship Qualities of School-aged Children vol.39, pp.2, 2018, https://doi.org/10.5723/kjcs.2018.39.2.65