DOI QR코드

DOI QR Code

통합 유치원 일반유아의 특수유아에 대한 거부적 태도 탐구

Understanding Children's Negative Attitudes Towards Peers with Special Needs in an Inclusive Kindergarten

  • 황정희 (부산대학교 유아교육과) ;
  • 정계숙 (부산대학교 유아교육과)
  • Hwang, Jeong-Hee (Dept. of Early Childhood Education, Pusan National University) ;
  • Chung, Kai-Sook (Dept. of Early Childhood Education, Pusan National University)
  • 투고 : 2011.04.30
  • 심사 : 2011.07.28
  • 발행 : 2011.08.31

초록

The purpose of this study was to understand children's negative attitudes exhibited towards peers with special needs in an inclusive kindergarten, utilizing ethnographic research methodology. The subjects consisted of 54 children undergoing typical development and three children with special needs in a public kindergarten in Busan metropolitan city. Data collection was conducted by means of participant observations and interviews took place from April until November, 2009. Our results revealed that the responses of 'not acknowledging presence', 'differentiating', 'adapting them to us', 'excluding at play' were major themes in children's negative attitudes exhibited towards peers with disabilities in an otherwise ostensibly inclusive kindergarten. The response of 'not acknowledging presence' was categorized as a way of ignoring their existence, whereas 'differentiating' was categorized as stressing difference, and assuring difference. There were two characteristics related to 'adapting them to us' : adapting them to our ways, adapting them to our knowledge. Concerning 'excluding from play', four characteristics were found : excluding indirectly, excluding directly, excluding illogically, and excluding by seeking majority accord. The implications of the findings for inclusive early childhood education were discussed.

키워드

참고문헌

  1. 강영심․정혜윤(2005). 참여관찰을 통한 통합유치원에서의 장애유아와 일반유아의 상호작용 특성 연구. 아동권리연구, 9(3), 413-435.
  2. 강희연(2006). 통합학급 일반유아의 장애인식 변화에 대한 질적 연구. 아동학회지, 27(6), 123-14.
  3. 교육과학기술부(2008). 장애인등에 대한 특수교육법 시행에 관한 보도자료.
  4. 김경숙․엄현옥(2004). 유아기 통합경험 유무에 따른 장애유아에 대한 일반유아의 친사회적 태도 비교 분석. 정서․행동장애연구, 20(1), 233-253.
  5. 김광웅(1990). 정신지체유아의 통합교육에 관한 연구. 단국대학교 대학원 박사학위 청구논문.
  6. 김희태(2001). 유아들의 사회적 관계, 갈등, 그리고 사회적 맥락. 유아교육학논집, 5(2), 69-87.
  7. 김선영․안선희(2003). 유치원 교사의 발달적으로 적합한 교육 실제(DAP) 신념에 따른 유아의 사회적 기술과 교실의 구성주의 사회, 도덕적 분위기. 미래유아교육학회지, 10(4), 229-252.
  8. 김영욱(2005). 특수교육학. 서울: 교육과학사.
  9. 박찬웅(2006). 통합교육환경에 배치된 정신지체아의 사회관계망 특성. 지적장애연구, 8(1), 15-33.
  10. 배지희(2006). 또래관계에서 유아가 사용하는 요구전략과 반응기술:친구관계와 비친구관 계를 중심으로. 열린유아교육연구, 11(1), 63-84.
  11. 신유림(2009). 유아기 사회적 위축성과 또래 거부 관계의 중재 요인. 유아교육연구, 29(3), 149-163.
  12. 신인숙․유연옥(2003). 철학적 탐구 공동체 활동이 유아의 기본생활습관 형성에 미치는 효과. 미래유아교육학회지, 10(1), 269-296.
  13. 오채선(2002). 유치원에서 유아들의 만남과 헤어짐에 관한 이해. 유아교육연구, 22(4), 119-145.
  14. 오채선․염지숙(2008). 유치원 도덕 교육의 재 개념화:신화에서 벗어나기. 열린유아교육연구, 2 (13), 363-395.
  15. 윤현희․강대옥․박재국(2005). 유아특성 및 통합교육상황에 따른 일반유아의 장애유아에 대한 인식 및 태도. 특수아동연구, 7(1), 271- 290.
  16. 이성희․박영신(2005). 통합환경에서 장애유아와 비장애유아 간 사회적 상호작용 행동 비교 분석. 한국영유아보육학, 30, 1-18.
  17. 이효정(2009). 장애유아 통합학급에서 관계적 경험의 의미. 중앙대학교 대학원 박사학위 청구논문.
  18. 임승권(1991). 교육심리학. 서울:양서원.
  19. 정계숙․고은경(2006). 통합학급 언어발달지체유아를 위한 사회적 언어증진 프로그램의 효과 연구: 자연적 교수를 통하여. 정서․행동장애연구, 22 (4), 239-269.
  20. 정계숙․박명화․노진형(2009). 장애아동. 아동학회지, 30(6), 375-389.
  21. 정설희․안연경(2009). 통합어린이집 교실에서 나타나는 일반유아와 장애유아의 사회적 관계 분석 연구. 열린유아교육연구, 14(5), 453- 478.
  22. 정정희․김유정(2003). 통합과 분리학급 장애유아의 또래 상호작용 형태에 관한 연구. 미래유아교육학회지, 10(2), 281-299.
  23. Diamond, K. E., Hestenes, L .L., Carpenter, E. S., & Innes, F. K. (1997). Relationships between Enrollment in an inclusive class and preschool children's ideas about people with disabilities. Topics in early childhood special education, 17 (4), 520-536. https://doi.org/10.1177/027112149701700409
  24. Diamond, K. E. (2002). Social development of children with special needs. In C. Hart & P. Smith (Eds.), Handbook of social development (pp. 571-587). London:Blackwell.
  25. Harper, L. V., & McCluskey, K. S. (2002). Caregiver and peer responses to children with language and motor disabilities in inclusive preschool programs. Early Childhood Research Quarterly, 17, 471-489.
  26. Diamond, K. E., Hong, S. Y., & Tu, H. (2008). Context influences preschool children's decisions to include a peer with a physical disability in play. Exceptionality, 16(3), 141-155. https://doi.org/10.1080/09362830802198328
  27. Favazza, P. C., & Odom, S. L. (1997). Promoting positive attitudes of kindergarten -age children toward people with disabilities. Exceptional Children, 63(3), 405-418.
  28. Guralnick, M. J. (1999). The nature and meaning of social integration for young children with mild developmental delays in inclusive settings. Journal of Early Intervention, 22, 70-86. https://doi.org/10.1177/105381519902200107
  29. Guralnick, M. J., Connor, R. T., Hammond, M., Gottman, J. M., & Kinnish, K. (1996). Immediate effects of mainstreamed settings on the social interactions and sociai interaction of preschool children. American Journal on Mental Retardation, 100(4), 359-377.
  30. Hartup, W. W. (1977). Peer relations:Developmental implications and interactions in same and mixed aged situations. Young Children, 32, 4-13.
  31. Hanline, M. F. (1993). Inclusion of preschoolers with profound disabilities:An analysis of children's interactions. Journal of the Association for Persons with Severe Handicaps, 18(1), 28-35.
  32. Johnson, D. W., & Johnson, R. T. (1980). Integrating handicapped students into the mainstreaming. Exceptional Children, 47(2), 90-98.
  33. Kaufman, M., Agard, J. A., & Semmel, M. L. (1975). Mainstreaming learners and their environments. Cambridge, MA:Brookline Books.
  34. Lincoln, Y. S., & Guba, E. G. (1985). Naturalistic inquiry. Beverly Hills, CA:Sage.
  35. Odom, S. L., & McEvoy, M. A. (1990). Mainstreaming at the preschool level:Potential barriers and tasks for the field. Topics in Early Childhood Special Education, 10(2), 48-61. https://doi.org/10.1177/027112149001000205
  36. Odom, S. L., Zercher, C., Li, S., Marquart, J. M., Sandall, S., & Brown, W. H. (2006). Social acceptance and rejection of preschool children with disabilities:A mixed-method analysis. Journal of Educational Psychology, 98(4), 807-823. https://doi.org/10.1037/0022-0663.98.4.807
  37. Okagaki, L., Diamond, K. E., Kontos, S. J., & Hestenes, L. L. (1998). Correlates of young children's interactions with classmates with disabilities. Early childhood Research Quarterly, 13(1), 67-86. https://doi.org/10.1016/S0885-2006(99)80026-X
  38. Sale, P., & Carey, D. (1995). The sociometric status of students with disabilities in a full-inclusion school. Exceptional Children, 62, 6-19.
  39. Spradley, J. P. (2006). 참여관찰법(신재영 역). 서울: 시그마프레스(원본 발간일 1980년).