DOI QR코드

DOI QR Code

The Relationships Between Clusters of Types of Mother-adolescent's Problems in Family Communication and Adolescent's Trait Anger and Anger Coping Strategies

모-자녀 간 역기능적 의사소통 유형의 군집과 특성분노 및 분노대처방식의 관계

  • 조유진 (인덕대학교 사회복지과) ;
  • 오지현 (숙명여자대학교 아동복지학과, 성모마음정신과)
  • Received : 2011.04.30
  • Accepted : 2011.07.28
  • Published : 2011.08.31

Abstract

This study examined natural groupings of mother-adolescents in terms of the sub-factors of problems in family communication. The natural groupings were as follows; the placating type, the blaming type, the super-reasonable type, and the inattention type. In addition, this paper also examined individual differences in trait anger and anger coping strategies patterns by clusters of sub-factors of problem in family communication. The subjects of this study consisted of 406 adolescents. Data were analyzed by means of cluster analysis and one-way ANOVA. The results from cluster analysis with the adolescent sample suggested the presence of four clusters ('placating-suppression', 'mixing up-confusion', 'authoritarian-hostility', 'consistent-repression'). Additionally, these four groups were found to be related to trait anger and anger coping strategies (anger-suppress, anger-out, anger-control).

Keywords

References

  1. 고정자(2005). 부모의 감독정도와 청소년의 자기통제력이 청소년의 문제행동에 미치는 영향. 대한가정학회지, 43(2), 1-17.
  2. 김광수(2003). 청소년의 분노 수준, 분노 대처방식과 학교 생활 적응. 교육심리학연구, 17(3), 393-410.
  3. 김영애(2004). 인간관계 및 부부관계 개선을 위한 사티어 의사소통 훈련 프로그램. 서울: 김영애 가족 치료 연구소.
  4. 김재엽․정윤경(2007). 부모의 양육태도와 청소년의 공격성 및 폭력행동과의 관계. 청소년학연구, 14 (5), 169-197.
  5. 나유미․임연진(2003). 자녀의 일상생활에 대한 부모의 권리와 청소년의 일탈행동, 자아존중감 간의 관계. 아동학회지, 24(3), 87-98.
  6. 문용린(2008). 학교 폭력 시태 및 대처방안. 지역사회 네트워크를 통한 학교 안전대책 세미나 자료집:학교 폭력 10대 트렌드, 3-12.
  7. 박진경․도현심(2001). 어머니의 감독(monitoring) 및 감독 방법이 청소년의 외현화, 내면화 행동에 미치는 영향. 대한가정학회지, 39(12), 129-140.
  8. 박휘숙․하정희(2007). 부모-자녀 간 의사소통 수준과 정서적 자율성이 청소년의 분노표현 방식과 비행행동에 미치는 영향. 한국청소년연구, 18 (2), 89-110.
  9. 서지영․최정윤(2000). 품행장애 청소년들의 특성분노와 분노반응양식(포스터 발표 초록). 한국 심리학회 연차학술 발표대회 논문집, 246-247.
  10. 신미영․김재환(2001). 내원 청소년의 분노 표현 양식에 따른 MMPI 반응 특징. 한국 심리학회지:임상, 20(2), 299-309.
  11. 심혜숙․이상순(1998). 심리경향에 따른 의사소통 유형 분석 -Jung과 Satir의 이론을 중심으로-. 한국심리유형학회지, 5(1), 1-24.
  12. 양윤일(2005). 중학생 자녀가 지각한 부모와의 의사소통 수준과 분노 표현방식과의 관계. 충북대학교 대학원 석사학위 청구논문.
  13. 이규미(1999). 청소년의 분노와 분노처리과정에서의 공격행동에 관한 체험분석. 이화여자대학교 대학원 박사학위 청구논문.
  14. 이은순(1998). 청년심리학. 서울: 학문사.
  15. 오지현(2010a). 어머니의 정서표현양가성, 양육행동 및 모-자녀 의사소통 유형의 관계 -정서․행동 문제를 보이는 내담아동 어머니 집단을 대상으로-. 인간발달연구, 17(1), 33-48.
  16. 오지현(2010b). 청소년의 특성분노, 모-자녀 간 역기능적 의사소통 유형 및 분노표현방식의 관계. 인간발달연구, 17(4), 53-68.
  17. 이미리(2009). 청소년기 분노정서 경험의 발달과 자아 존중감, 부모, 친구, 학업, 여가 맥락의 영향. 청소년복지연구, 11(2), 127- 143.
  18. 이영식․조주연(1999). 한국판 청소년 상태-특성 분노 표현 척도의 표준화 연구. 한국신경의학회지, 38(4), 794-804.
  19. 이장호․한덕웅․전겸구․Spielberger(1997). 한국판 STAXI 척도 개발. 한국심리학회지:건강, 2(1).
  20. 이진솔(2007). 부모의 양육태도에 따른 여중생의 관계적 공격성에 관한 연구. 숙명여자대학교 대학원 석사학위 청구논문.
  21. 장영애․박정희(2008). 부모의 양육행동 및 부모 자녀 간 의사소통이 아동의 학교 생활 적응에 미치는 영향. 한국가족복지학회지, 13(2), 69-85.
  22. 전겸구(1996). 한국판 STAXI 척도 개발 연구(2). 재활심리연구, 3(1), 53-69.
  23. 추미례․김정희(2008). 대학생의 역기능적 의사소통 유형과 특성 분노, 분노 사고 및 분노 표현에 대한 관계. 한국심리학회지:상담 및 심리치료, 20(4), 1023-1039.
  24. 청소년 폭력 예방 재단(2008). 2007 학교 폭력 실태 조사 보고서. 서울: 청소년 폭력 예방 재단.
  25. 채유경(2001). 청소년 분노 표현 방식의 모델 및 조절효과 검증. 전남대학교 대학원 박사학위 청구논문.
  26. 한국 청소년 정책 연구원(2008). 한국 청소년 패널 조사(KYPS) User 's Guide. 서울: 한국 청소년 정책 연구원.
  27. Berkowitz, L. (1990). On the information and regulation of anger and aggression:A cognitive-neo associationistic analysis. American Psychologist, 45, 494- 503. https://doi.org/10.1037/0003-066X.45.4.494
  28. Diamond, L. M., & Aspinwall, L. G. (2003). Emotion regulation across the life span:an intergrative perspective emphasizing self- regulation, positive affect, and dyadic processes, Motivation and Emotion, 27(2), 125-156. https://doi.org/10.1023/A:1024521920068
  29. Dix, T. (1991). The affective organization of parenting: Adaptive and maladaptive processes. Psychological Bulletin, 110, 2-25.
  30. Deffenbacher, J. L., Demm, P. M., & Brandon, A. D (1986). High general anger:Correlates and treatment. Behavioral Research and Therapy, 24, 481-489. https://doi.org/10.1016/0005-7967(86)90014-8
  31. Eisenberg, N., Cumberland, A., & Spinard, T. L. (1998). Parental socialization of emotion. Psychological Inquiry, 9, 241-273. https://doi.org/10.1207/s15327965pli0904_1
  32. Eisenberg, N. (2001). The core and correlates of affective social competence. Social Development, 10, 120-124. https://doi.org/10.1111/1467-9507.00151
  33. Gentry, W. D. (1982). Habitual anger-coping styles: 1. Effect on mean blood pressure and risk for essential hypertension. Psychosonatic Medicine, 44, 195-202. https://doi.org/10.1097/00006842-198205000-00005
  34. Gross, J. J., & John, O. P. (1998). Mapping the domain of expressivity:Multimethod evidence for a hierarchical model. Journal of Personality and Social Psychology, 74(1), 171-191.
  35. Hair, J. F., & Black, W. C. (2000). Cluster analysis. In I. G. Grim & P. R. Yamold (Eds.). Reading and understanding more multivariate statistics (pp. 147-205). Washington, DC:American Psychological Association.
  36. Juang, L. P., Lerner, J. V., Mckinnery, J. P., & Eye, A. (1999). The goodness of fit in autonomy timetable expectations between Asian-American late adolescents and their parents. International Journal of Behavioral Development, 23, 1023-1048. https://doi.org/10.1080/016502599383658
  37. Klimes, D. B., Brand, A. E., Zahn-Waxler, C., Usher, B., Hastings, P. D., Kendziora, K., & Garside, R. B. (2007). Parental emotion socialization in adolescence:Differences in sex, age and problem status. Social Development, 16, 326-342. https://doi.org/10.1111/j.1467-9507.2007.00387.x
  38. Kobak, R., Cole, H., Fleming, W., Ferenz-Gillies, R., & Gamble, W. (1993). Attachment and emotion regulation during mother-teen problem solving: A control theory analysis. Child Developmet, 64, 231-245. https://doi.org/10.2307/1131448
  39. Kring, A. M., & Gordon, A. H. (1998). Sex differences in emotion:expression, experience and physiology. Journal of Personality and Social Psychology, 74(3), 686-703. https://doi.org/10.1037/0022-3514.74.3.686
  40. Saarni, C. (1989). Emotional intelligence:How emotions and relations become integrated. In R. A. Tompson (Ed), Social-emotional Development (pp. 115-182). London:University of Nebraska Press.
  41. Satir, V. (1972). People-making:Palo Alto Califonia, Science and Behavior Books Inc.
  42. Satir, V., Banmen, J., Gerber, J., & Gomori, M. (2000). 사티어 모델:가족치료의 지평을 넘 어서(한국 버지니아 사티어 연구회 역). 서울: 김영애가족치료연구소.
  43. Shortt, J. W., Stoolmiller, M., Smith-Shine, J. N., Eddy, J. M., & Sheeber, L. (2010). Maternal emotion coaching, adolescent anger regulation, and siblings' externalizing symptoms. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 51(7), 799-808. https://doi.org/10.1111/j.1469-7610.2009.02207.x
  44. Spielberger, C. D. (1980). Preliminary manual for the State-Trait Anger scale (STAS). Tampa, FL: University of South Florida, Human Resources Institute.
  45. Spielberger, C. D., Jacobs, G. A., Ruseell, S., & Crane, R. S. (1983). Assessment of anger:The statetrait anger. In J. N. Butcher & C. D. Spielberger (Eds.), Advances in personality assessment (pp. 161-190). Hillsdale, NJ:Erlbaum.
  46. Spielberger, C. D., Johnson, E. H., Ruseell, S., Crane, R. S., Jacobs G. A., & Worden, T. J. (1985). The experience and expression of anger:Construction and validation of an anger expression scale. In M. A. Chesney & R. H. Rosenman (Eds.) Anger and hostility in cardiovascular and behavioral disorder (pp. 5-30). New York:Hemisphere.
  47. Stocker, C. M., Richmond, M. K., Rhoades, G. K., & Kiang, L. (2007), Family emotional processes and adolescents' adjustment. Social Development, 16, 310-325. https://doi.org/10.1111/j.1467-9507.2007.00386.x
  48. Weinberger, D. A. (1990). The construct validity of repressive coping style. In J. L., Singer (Ed.), Repression and dissociation:Implication of personality theory, psychopathology, and health (p. 337-386). Chicago:University of Chicago Press.
  49. Yap, M., Allen, N. B., Leve, C., & Katz, L. F. (2008). Maternal Meta-Emotion Philosophy and Socialization of Adolescent Affect:The Moderating Role of Adolescent Temperament. Journal of Family Psychology, 22(5), 688-703. https://doi.org/10.1037/a0013104