A Study of Deformation Depicted on Moschino's Collection -Focusing on 2006~2010 Year Collection-

모스키노 컬렉션에 표현된 데포르마시옹에 관한 연구 -2006~2010년의 Collection을 중심으로-

  • Received : 2010.09.27
  • Accepted : 2011.06.01
  • Published : 2011.06.30

Abstract

[ $D{\'{e}}formation$ ]is one of the most important cultural factor which puts people at ease and gives a sense of security. This study, in the process, analyzes the works of Moschino. Moschino's designs are rated to have approached the sublime when it comes to transforming the psychological anxiety of everyday living into a laughter. After selecting one hundred-two of Moschino's designs from the Internet Web site(www.cft.or.kr, www.samsungdesign.net), this study examines and analyzes the characteristics and types of deformation found in them. The result as follows. The examination of deformation found in Moschino designs can be classified into a transformation, distortion, exaggeration, and illusion. Transformation, a conscious change of the existing form or function, was shown as the change of an existing position, form, function and designation of a new function. Distortion, an interpretation away from the reality or a "wrong interpretation," was shown by placing opposing factors in left-right position as an extreme asymmetry. Exaggeration, always beyond the realm of reality, was shown thorough an enlargement or a magnification of a specific part and a repetition of a detail factors. Illusion, through a distortion of reality results in something that looks new, was expressed through the effects of wearing a two-pieces, an expression of details, effects of wearing accessories, and an expression of a dynamism. Therefore, Moschino has reflected the desire of homo modern to transform the existing situation through many techniques of deformation.

Keywords

References

  1. 가재창 (1995). 패션디자이너 199. 서울: 정은도서.
  2. 권경숙 (2009). "Not I 와 오브제." 홍익대학교 대학원 석사학위논문.
  3. 김화영 (2009). "데포르마시옹을 통한 인체 표현 연구." 홍익대학교 대학원 석사학위논문.
  4. 네이버 국어사전 (2009년 9월 29일 검색). "왜곡" [온라인사전]; available from World Wide Web@http://krdic naver.com
  5. 네이버닷컴 (2006년 4월 13일 [2009년 9월 25일 검색]). "디자이너 조사 Moschino" [온라인지식 in]: available from World Wide Web@http://cafe.naver.com/moonlightcat/185
  6. 도서출판 숭례문 편집부 편 (1991). 미술사전 1. 서울: 도서출판 숭례문.
  7. 두산백과사전 엔 싸이버 (2009년 9월 20일 검색). "프랑코 모스키노" [온라인사전]; available from World Wide Web@http://www.encyber.com/
  8. 마이어 샤피로 (1990). 현대미술사론 . 김윤수, 방대원 역. 서울: 까치.
  9. 민중서림 편집국 편 (1995). 에센스 영한사전. 서울: 민중서림.
  10. 박연도 (1964). "Deformation론." 서울대학교 대학원 석사학위논문.
  11. 백철 (1996). "시각디자인에 있어서 착시효과의 특성 및 분류와 활용사례에 관한 연구." 배제논총 1권.
  12. 삼성디자인넷 (2009년 9월 20일 검색). "프랑코 모스키노" [패션정보사이트]; available from World Wide Web@http://www.samsungdesign.net
  13. 서승미 (2004). "현대 예술의상에 표현된 조형성의 텍스트 분석." 숙명여자대학교 대학원 박사학위논문.
  14. 서승미 (2005). "현대 예술의상에 표현된 데포르마숑 이미지." 복식 55권 7호.
  15. 손영미, 조영아 (2002). "현대패션에 나타난 Trompel'oeil에 관한 연구." 복식 52권 4호.
  16. 안연희 (1999). 현대미술사전. 서울: 미진사.
  17. 월간미술 편집국 편 (1998). 세계미술용어 사전. 서울: 월간미술.
  18. 유한태 (1987). 착시의 조형심리. 서울: 미진사.
  19. 이금란 (1992). "현대인의 소외현상에 관한 시각적표현." 이화여자대학교 대학원 석사학위논문.
  20. 이윤진 (2001). "현대의상에 나타난 유머성." 건국대학교 대학원 석사학위논문.
  21. 이윤진, 박명희 (2003). "현대의상에 나타난 유머성." 복식 53권 5호.
  22. 이효진 (2000). "세기말 서양복식에 표현된 Deformation에 관한 연구." 복식 50권 3호.
  23. 조진숙 (2004). "현대패션에 표현된 Trompe-l'oeil 기법 연구." 복식문화연구 12권 5호.
  24. 크레월드 (2008년 3월 [2009년 9월 25일 검색]). "이탈리아의 장 폴 고티에, 모스키노" [패션정보사이트]; available from World Wide Web@http://www.creworld.co.kr
  25. 허정선, 금기숙 (2004). "패션아트에 나타난 몸이 왜곡과 변형에 관한 연구." 복식 54권 3호.
  26. Casadio, Mariuccia (1997). MOSCHINO. London: Thames and Hudson.
  27. Gap 1989 S/S (1989). Tokyo: Gap Japan.
  28. Gap 1993-1994 A/W (1993). Tokyo: Gap Japan.
  29. Jose, P. (1990). 초현실주의 . 박순철 역. 서울: 열화당.
  30. Martin, Richard (1999). Cubism and Fashion. New York: Abrams.
  31. Seeling, Charlotte (2010). Fashion 150 Years - Couturies, Designer, Karken. Potsdam: h.f.ullmann.
  32. Wilson, E. (1985). Adorned in Dreams: Fashion and Modernity. London: Virago Press.
  33. Windels, Veele (2001). Young Belgian Fashion Design. Amsterdam: Ludion.