DOI QR코드

DOI QR Code

Assessment of Freeway Crash Risk using Probe Vehicle Accelerometer

프로브차량 가속도센서를 이용한 고속도로 교통사고 위험도 평가기법

  • 박재홍 (한국건설기술연구원 도로연구실) ;
  • 오철 (한양대학교 교통공학과) ;
  • 강경표 (한국교통연구원 도로교통안전연구본부)
  • Received : 2010.12.30
  • Accepted : 2011.05.30
  • Published : 2011.06.15

Abstract

Understanding various casual factors affecting the occurrence of freeway traffic crash is a backbone of deriving effective countermeasures. The first step toward understanding such factors is to identify crash risks on freeways. Unlike existing studies, this study focused on the unsafe vehicle maneuvering that can be detected by in-vehicle sensors. The recent advancement of sensor technologies allows us to gather and analyze detailed microscopic events leading to crash occurrence such as the abrupt change in acceleration. This study used an accelerometer to capture the unsafe events. A set of candidate variables representing unsafe events were derived from analyzing acceleration data obtained by the accelerometer. Then, the crash risk was modeled by the binary logistic regression technique. The probabilistic outcome of crash risk can be provided by the proposed model. An application of the methodology assessing crash risk was presented, and further research items for the successful field implementation were also discussed.

교통사고 원인분석 및 사고예방을 위해서는 교통사고 유발요인에 대한 이해가 필요하다. 기존 연구에서는 기하구조, 운전자 특성 등의 요인을 고려하여 연구를 진행하였다. 그러나, 운전자 특성요인 분석에 사용된 자료는 검지기에서 측정된 집계된 속도로써, 속도 변화량을 이용한 사고분석연구에는 한계가 존재한다. 따라서, 본 연구에서는 차량의 속도변화 등의 수집이 용이한 센서를 이용하여 자료를 수집하였다. 가속도자료 및 기하구조 특성을 나타내는 변수를 설정하고, 사고자료와 매칭을 통해 사고개연성이 높은 잠재적 변수로의 적합성을 평가하였다. T-test, 이항 로지스틱 회귀분석을 사용했으며, T-test 결과로써 도출된 변수를 이항 로지스틱 회귀분석의 독립변수에 적용하고, 사고발생 유 무를 종속변수로 설정하였다. 분석결과, 5개의 변수가 사고발생에 영향을 주는 변수로 도출되었다. 또한, 도출된 모형은 사고발생구간의 예측에 적용할 수 있는 타당성을 확보하는 것으로 분석되었다. 본 연구에서 도출된 위험 운전행태 변수 및 모형은 프로브차량에 설치하여 활용할 수 있는 장치 등에 적용시켜 사고위험도 및 안전성 평가에 활용할 수 있을 것으로 기대된다.

Keywords

References

  1. 박영진, 서원호, 박창호,(2002) "곡선부 주행차량의 속도변화 추정 모형 개발", 대한토목학회논문집, 제22권, 제1-D호, pp.45-57
  2. 이성우, 민성희, 박지영, 윤성도,(2005) "로짓.프라빗모형 응용", 전영사
  3. 이점호, 이동민, 최재성,(2002) "평면곡선부의 속도 및 교통사고 영향분석 연구", 대한교통학회지, 제18권, 제1호, pp.35-43
  4. 이학식, 임지훈(2009)," SPSS 16.0 매뉴얼", 법문사
  5. 하태준, 이석,(2002) "지방부2차로 안전성평가에 관한연구", 대한교통학회지, 제20권, 제1호, pp.121-130
  6. 하태준, 박제진, 김유철,(2003) "가속도를 고려한 도로의 설계일관성 평가기법에 관한 연구", 대한교통학회지, 제21권, 제1호, pp.127-136
  7. A.E. af Wahlberg,(1991) "The stability of driver acceleration behavior, and a replication of its relation to bus accidents", Accident Analysis and Prevention, 2004, pp.83-92behavior and drivers' attitude to speeding,", VIC Roads, General report, no.16
  8. C.N. Kloden, G. Ponte, A. J. McLean, and G. Glonek,(2002) "Reanalysis of travelling speed and the rate of crash involvement in adelaide south australia", Australian Transport Safety Bureau, no. CR 207
  9. Douglas Gabauer and Hampton C. Gabler,(2005) "Evaluation of the acceleration severity index threshold values utilizing event data recorder technology", Transportation Research Board
  10. Jones and Potts,(1962)" The Measurement of Acceleration Noise-A Traffic Parameter", Operations Research, pp.745-763
  11. Joonho Ko, Randall Guensler, Mechael Hunter,(2010) "Analysis of effects of driver/vehicle characteristics on cceleration noises using GPSequipped vehicles", Transportation Research Part F, pp.21-31
  12. Maycock, G., Brocklobank, P. J., and Hall, R. D.,(1999) "Road layout design standards and driver bhavior", TRL Report No.322. Transport
  13. M. C. Taylor, D. A. Lynam, and A. Baruya,(2000) "The effects of drivers'speed on the frequency of road accidents," Transport Research Laboratory, no. 421
  14. N. J. Garber, and R. Gadiraju,(1989) "Factors affecting speed variance and its in influence on accidents", Transportation Research Record, no.1213, pp.64-71
  15. Nathan Gartner, C.J.Messer, and Ajay K. Rathi,(1997) "Traffic Flow Theory", Transportation Research Board, National Research Council Washington, D.C.
  16. Salvator Cafiso and Grazia La Cava,(1999) "Driving performance, alignment consistency, and road safety", Transportation Research Record: Journal of the Transportation Research Board. No.2102, Transportation Research Board of the National Academies, Washington, D.C., pp.1-8
  17. Salvator Cafiso, Alessandro Di Graziano, and Grazia La Cava,(2005) "Actual driving data analysis for design consistency evaluation", Transportation Research Board of the National Academies, Washington, D.C.
  18. Quimby, A., Maycock, G. Palmer, C., and Buttreess, S.,(1999) "The factors that influence a driver's choice of speed : a questionnaire study", TRL Report No.325, Transport Research Laboratiry TRL, Crowthorne, Berkshire