The Influence of Perceived Value and Perceived Risk on Consumer Purchasing Behavior for Imported Apparel in Internet Shopping Malls

지각된 가치와 위험이 인터넷 패션 쇼핑몰의 수입패션제품 구매행동에 미치는 영향 - 공식딜러와 비공식딜러의 비교분석을 중심으로 -

  • 김효정 (성균관대학교 의상학과) ;
  • 황선진 (성균관대학교 의상학과)
  • Received : 2010.11.25
  • Accepted : 2011.03.31
  • Published : 2011.05.31

Abstract

The purpose of this study were to investigate influences of perceived value and perceived risk on purchasing behavior for imported apparel from official dealer and unofficial dealer in internet shopping mall. A total of 363 female subjects with ages ranging between 20's and 30's completed the questionnaire. The results of this study were as follows. 1) Imported apparel through official dealer had no influence by impulse buying for convenience and efficiency value, information value, after-purchasing value. On the other hand, imported apparel through unofficial dealer had a negative influence by impulse buying for convenience and efficiency value. 2) Imported apparel through official dealer had a negative influence by impulse buying for function and service risk. But for imported apparel through unofficial dealer, not only function and service risk but also private information risk were influenced by impulse buying. 3) All of imported apparel through official dealer and unofficial dealer had no influence by flow for convenience and efficiency value, information value, after-purchasing value. 4) All of imported apparel through official dealer and unofficial dealer were influenced by flow for function and service risk. That is to say, when consumer find satisfaction about quality of products, whether real thing or not, guarantee of quality, consumer's purchasing behavior will be enhance.

Keywords

References

  1. 신수연, 나현정 (2003). 애고점포에 따른 명품브랜드 소비자의 쇼핑성향 및 점포속성 중요도. 복식문화연구, 11(4), pp. 474-486.
  2. 안광호, 황선진, 정찬진 (2010). 패션마케팅 (제3 개정판). 서울: 수학사, pp. 489-497.
  3. 수입명품시장 3조원대 넘어서 (2008. 5). 패션채널, pp. 56-61.
  4. 남은하, 이진화 (2009). 인터넷 패션소비자의 위험지각이 구매결정행동에 미치는 영향. 한국의류학회지, 33 (11), pp. 1707-1718.
  5. 이규혜, 최자영 (2007). 패션제품 인터넷 쇼핑 시 지각 되는 위험과 구매의도의 관계에 있어서 태도의 역할. 복식문화연구, 15(3), pp. 472-482.
  6. 나운규, 홍병숙 (2008). 인터넷 쇼핑에서의 지각된 위험과 신뢰가 지각된 유용성, 태도 및 패션상품 구매의 도에 미치는 영향. 한국의류학회지, 32(5), pp. 834- 845.
  7. 안주아 (2008). 인터넷 쇼핑몰 브랜드 소비자의 구매경험에 따른 지각된 위험과 정보탐색 및 구매의도에 미치는 영향. 언론과학연구, 8(1), pp. 161-194.
  8. 이승민, 구양숙 (2004). 온라인 소비자의 패션제품 구매 만족도의 영향변인 연구-인터넷 패션제품 이용경험과 구매의도를 중심으로-. 대한가정학회지, 42(7), pp. 103-118.
  9. 이은진, 홍병숙 (2006). 서비스 품질 평가와 위험지각이 인터넷 쇼핑몰에서의 패션상품 구매의도 및 만족에 미치는 영향. 대한가정학회지, 44(5), pp. 79-87.
  10. 김한나 (2008). 인터넷 쇼핑 중 구매결정연기가 쇼핑감정과 쇼핑몰 만족도에 미치는 영향. 한국마케팅저널, 10(1), pp. 133-160.
  11. 권소영, 이진영, 오희선, 서용한 (2004). 인터넷 쇼핑몰 이용자의 촉각단서욕구가 의류상품 구매행동에 미치는 영향에 관한 연구-구매경험, 지각된 위험의 조절효과. 한국의류산업학회지, 6(5), pp. 618-624.
  12. 송명화, 황진숙 (2008). 유행선도력에 따른 대행 인터넷 쇼핑몰의 패션제품 구매행동. 한국의류학회지, 32(2), pp. 179-189.
  13. 김경희 (2008). 대학생소비자의 라이프스타일 유형별 특성, 인터넷 패션 쇼핑몰 이미지 및 구매행동에 관한 연구. 한국의류산업학회지, 10(2), pp. 198-208.
  14. 나현정 (2003). 수입명품브랜드의 유통 실태와 구매자의 태도 및 특성에 관한 연구. 서울여자대학교 대학원 석사학위논문, pp. 16-24.
  15. 박선희 (2000. 8. 11). 해외 브랜드 병행 수입 물량 는다. 어패럴뉴스. 자료검색일 2010. 10. 15, 자료출처 http://www.appnews.co.kr
  16. 의류유통구조변화가 의류업체에 미치는 영향 (2008. 5). 패션채널, pp. 212-222.
  17. Bauer, R. A. (1960). Consumer Behavior as Risk Taking in Hancock, R.S., ed. Dynamic Marketing of a Changing World, Chicago. American Marketing Association, pp. 387-398.
  18. Kaplan, L. B., Szybillo, G.J., & Jacoby. J. (1974). Components of Perceived Risk in Product Purchases: a Across-Validation. Journal of Applied Psychology, 59(3), pp. 287-291.
  19. 류은정, 조오순 (2005). 인터넷 쇼핑가치가 의류 제품의 인터넷 쇼핑행동에 미치는 영향-쇼핑몰 속성 지각과 위험지각을 중심으로-. 복식문화연구, 13(2), pp. 209-220.
  20. 이미영 (2005). 인터넷 의류 쇼핑몰 점포 속성지각과 쇼핑가치가 구매 행동에 미치는 영향. 한국생활과학회지, 14(1), pp. 155-165.
  21. 이은진, 홍병숙 (2006). 인터넷 쇼핑에서의 플로우 경험과 실용적 가치 지각이 패션상품 구매의도에 미치는 영향. 한국의류학회지, 30(8), pp. 1188-1198.
  22. 문태현 (2004). 인터넷쇼핑몰의 과다한 가격할인 등이 소비자의 구매의도에 미치는 영향에 관한 연구. 한국외국어대학교 대학원 박사학위논문, pp. 56-65.
  23. Kashyap, R. & Bojanic, D. C. (2000). A Structural Analysis of Value, Quality, and Price Perceptions of Business and Leisure Travelers. Journal of Travel Research, 39(1), pp. 45-52.
  24. Zeithaml, V. A. (1984). Issues in Conceptualizing and Measuring Consumer response to Price. Advanced in Consumer Research, 11, pp. 612-616.
  25. Grewal, D. (1998). The Effects of Price-Comparison Advertising on Buyers' Perception of Acquisition Value, Transaction Value, and Behavioral Intentions. Journal of Marketing, 62(2), pp.46-59.
  26. Chang, T & A. Wildt (1994), Price, Product Information and Purchase Intention: An empirical Study. Journal of the Academy of Marketing Science, 22(1), pp 16-27.
  27. 윤정근, 이영찬, 이영구 (2010). 인터넷 쇼핑몰의 서비스품질이 고객의 지각된 가치 및 고객만족, 충성도에 미치는 영향. 한국유통경영학회지, 13(1), pp. 5-28.
  28. 나윤규, 서현석 (2007). 인터넷 쇼핑몰의 사이트 특성과 의류 소비자의 쇼핑성향이 지각된 쇼핑가치 및 만족도에 미치는 영향. 한국의류산업학회지, 9(6), pp. 626-636.
  29. Levy, M. (1976). Deferred Gratification and Social Class. Journal of Social Psychology, 100(2), pp 123-135.
  30. Solnick, J. V. (1980). An Experimental Analysis of Impulsivity and Impulse Control in Humans. Learning and Motivation, 11(3), pp. 61-77. https://doi.org/10.1016/0023-9690(80)90021-1
  31. Weinberg, P & Gottwald, W. (1982). Impulsive Consumer Buying as a Result of Emotions. Journal of Business Research, 10(1), pp 43-57.
  32. 진현정, 이은영 (2009). 욕구인식과 인지적 노력에 근거한 의류상품 비계획구매 의사결정과정. 한국의류학회지, 33(10), pp. 1601-1610.
  33. 박은주, 강은미 (2002). 의류제품의 충동구매행동과 의류점포 서비스 품질. 한국마케팅과학회지, 9, pp. 1-23.
  34. 안승철 (1996). 충동구매 소비자의 구매행위와 심리적 특성에 관한 연구. 대한가정학회지, 34(4), pp. 1-19.
  35. 문태현 (2004). 인터넷쇼핑몰의 과다한 가격할인 등이 소비자의 구매의도에 미치는 영향에 관한 연구. 한국외국어대학교 대학원 박사학위논문, pp. 48-55.
  36. Hoffman, D. L. & Novak, T. P. (1996). Marketing in Hypermedia Computer mediated Environments: Conceptual Foundation. Journal of Marketing, 60 (July), pp. 50-68.
  37. 김귀남 (2002). 인터넷 쇼핑몰의 점포이미지가 구매의도에 미치는 영향에 관한 연구-정보탐색의도와 플로우의 매개적 역할을 중심으로. 연세대학교 대학원 석사학위논문, pp. 1-74.
  38. 김종호, 신용섭 (2004). 인터넷 쇼핑몰에서의 플로우와 전형성이 밀착도와 충성도에 미치는 영향. 한국마케팅저널, 6(1), pp. 17-39.
  39. 양윤, 백수원 (2003). 인터넷 쇼핑에서의 지각된 위험과 소비자 특성. 한국심리학회지: 소비자.광고, 4(2), pp. 73-103.
  40. 문태현 (2004). 인터넷쇼핑몰의 과다한 가격할인 등이 소비자의 구매의도에 미치는 영향에 관한 연구. 한국외국어대학교 대학원 박사학위논문, pp. 46-47.
  41. 김선숙, 이은영 (2003). 인터넷 쇼핑몰 이용자의 의류상품 쇼핑행동 유형 연구. 한국의류학회지, 27(9), pp. 1036-1047.
  42. Hoffman, G. D. (1984). Our Competitor is Our Environment. Progress Grocer Value, March, pp. 28-32.
  43. 김명옥 (2005). 인터넷 쇼핑몰에서의 플로우가 재구매 의도에 미치는 요인에 관한 분석. 한국외국어대학교 대학원 석사학위논문, pp. 16-20.
  44. 두정완 (2003). Flow 개념과 인터넷상의 소비자 구매의도와의 관계 및 Flow유형에 따른 구매행동 차이 분석-. 경영학연구, 32(1), pp. 87-118.
  45. 한상린, 박천교 (2000). Flow 개념을 이용한 인터넷 환경에서의 소비자 구매의도 결정요인 분석. 마케팅연구, 15(1), pp. 187-204.