F. Klein의 수학교육에 대한 고찰

A Study of the mathematics education of F. Klein

  • 강현영 (목원대학교 수학교육과)
  • 투고 : 2011.03.04
  • 심사 : 2011.05.16
  • 발행 : 2011.05.31

초록

이 글에서는 19세기 후반부터 수학교육개혁 운동에서 지도적인 역할을 하였던 F. Klein의 수학교육에 대해 재음미하고 시사점을 논의한다. Klein의 초기 수학교육에 대한 관점을 보여주는 1872년 'Erlanger Antrittsrede'와 현대 수학교육과정의 기초이며 널리 알려진 1905년 'Meraner Lehrplan f$\"{u}$r Mathematik'를 중심으로 고찰한다. 이를 바탕으로 수학교육의 목적과 방법, 교사교육의 중요성 등의 교육적 시사점을 논의한다.

This article discusses and reviews the mathematics education of F. Klein who had a leading role in the reform movement of mathematics education from the late 19th century. We are mainly investigated the 'Erlanger Antrittsrede' in 1872 that showed Klein's view on early mathematics education and the 'Meraner Lehrplan f$\"{u}$r Mathematik' in 1905 that Widely known, the basis of the curriculum of modern mathematics education. Based on this, We discusses the educational implications-the purpose and methods of mathematics education, teacher education and so on.

키워드

참고문헌

  1. 강현영, 심성함양으로서의 수학교육, 경문사, 2008.
  2. 김성숙, 김주영, 팰릭스 클라인의 수학과 교육 개혁, 한국수학사학회지 17(2004), 4호, 77-86.
  3. 이상구, 함윤미, 실버스터와 클라인 그리고 19세기 미국 수학, 한국수학사학회지 19(2006), 2호 77-88.
  4. 창의중심의 수학과 교육과정 개정 시안 연구 (2011), 대한수학교육학회 62회 집중세미나.
  5. Coleman, R, The development of informal geometry, Teachers college, Columbia university contributions to education, no. 865(1942).
  6. F. Klein, 'Erlanger Antrittsred,' A Transcription with English Translation and commentary(1872), D E, Rowe, Historia Mathematica 12(1985), 123-141. https://doi.org/10.1016/0315-0860(85)90003-5
  7. F. Klein, Lectures on Mathematics, Macmillan & Company, 1894.
  8. F. Klein, Aber den mathematischen Unterricht an den hoheren Schulen, Jahresbericht der Deutschen Mathematiker-Vereinigung, vol. 11(1902), 128-141.
  9. F. Klein, Der Meraner Lehrplan fur Mathematik(1905), Vortrage uber den Mathematischen Unterricht an den Hoheren Schulen, F. Klein and R. Schimmack, Leipzig: Druck und Verlag von B. G. Teubner(1907), 213-220.
  10. F. Klein, Elementary Mathematics; From an advanced standpoint(1939), Arithmetic.Algebra.Analysis, New York: Dover Publication.
  11. F. Klein and R. Schimmack, Vortrage uber den Mathematischen Unterricht an den Hoheren Schulen, Leipzig: Druck und Verlag von B. G. Teubner, 1907.
  12. Freudenthal, H, Diactical Phenomenology of mathematical Structures, Dordrecht: D.Reidel Publishing Company. 1983.
  13. McComas, K. K., Felix Klein and the NCTM's standards-A mathematician considers mathematics education, Mathematics teacher, vol. 93, no. 8(2000), 714-717.
  14. Pyenson, L., Neohumanism and the persistence of Pure Mathematics in Wilhelmian Germany, American Philosophical Society. 1983.
  15. Rowe, D, E., A Forgotten chapter in the History of Felix Klein's Erlanger Programm, Historica Mathematica 10(1983), 448-457. https://doi.org/10.1016/0315-0860(83)90006-X
  16. Rowe, D, E., Felix Klein's Erlanger Antrittsrede; A Transcription with English Translation and commentary, Historia Mathematica 12(1985), 123-141. https://doi.org/10.1016/0315-0860(85)90003-5
  17. Schubring, G., Pure and Applied Mathematics in Divergent Institutional Settings in Germany: The Role and Impact of Felix Klein, The History of Modern Mathematics, San Diego: Academic press, INC. 1989.