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Botany: A Modern Natural Science Book written by Mathematician Sang-Seol Lee

수학자 이상설이 소개한 근대자연과학: <식물학(植物學)>

  • Park, Young-Min (Department of Biological Sciences, Sungkyunkwan University) ;
  • Kim, Chae-Sik (Daedong Institute for Korean Studies, Sungkyunkwan University) ;
  • Lee, Sang-Gu (Department of Mathematics, Sungkyunkwan University) ;
  • Lee, Jae-Hwa (Department of Mathematics, Sungkyunkwan University)
  • Received : 2011.03.02
  • Accepted : 2011.05.06
  • Published : 2011.05.25

Abstract

This paper deals with contents that Sang-Seol Lee contributed to the natural science in the 19th century Korea. Prof. Sung-Rae Park, the science historian, called Sang-Seol Lee Father of the Modern Mathematics education of Korea. Sang-Seol Lee wrote a manuscript Botany with a brush in late 19th century. Botany was transcribed from Science Primers: Botany (written by J. D. Hooker), which is translated into Chinese by Joseph Edkins in 1886. The existence of Sang-Seol Lee's book Botany was not known to Korean scientists before. In this paper, we study the contents of Botany and its original text. Also we analyze people's level of understanding Western sciences, especially botany at that time. In addition, we study authors of 16 Primers jar Western Knowledge. We study the contribution of mathematician Sang-Seol Lee to science education in the 19th century Korea.

본 원고는 2004년 과학사학자 박성래 교수가 독립 운동가이자 한국 근대 수학교육의 아버지로 부르기 시작한 보재 이상설(李相卨, 1870-1917)이 자연과학에 기여한 내용을 다루고 있다. 한국수학사학회지 2009년 11월 호에 자세히 소개된 <수리(數理)>를 쓴 시기를 전후하여, 같은 시기에 이상설이 붓으로 쓴 것으로 여겨지는 <식물학(植物學)>(이상설, 1899)은 총 4면의 초록 필사본이며, 그 대본(臺本)은 <식물학계몽(植物學啓蒙)> (Edkins, 1886)으로 영국의 Joseph Edkins(艾約瑟, 1823-1905)가 번역하여 1886년에 간행한 <서학계몽(西學啓蒙)> 16종 가운데 하나이다. 이상설의 <식물학(植物學)>은 이 <식물학계몽(植物學啓蒙)>을 읽으면서 그 책의 내용 중 당시의 조선 학자가 모르고 있던 새로운 내용을 중심으로 메모를 한 것으로 여겨진다. 본 연구에서는 전통산학과 근대서양수학을 연결하는 <수리(數理)>를 저술했으며, 우리나라의 정규 교과과정에 수학과 과학을 필수과목으로 지정하고, 첫 번째 수학교과서 <산술신서(算術新書)>를 발간함으로 당대 최고의 수학자로 평가된 이상설이 쓴 <식물학(植物學)>을 발굴하여 그 내용과 의미를 최초로 분석한다. 이를 통하여 당시 조선의 서양 과학, 특히 식물학에 대한 이해 수준을 분석하고 <식물학(植物學)>의 원전인 <식물학계몽(植物學啓蒙)>과 <서학계몽(西學啓蒙)>의 저자에 대하여 알아본다. 이는 당시 수학교육자가 자연과학분야에 행한 교육적 기여를 이해하는 데 필수적인 연구이다.

Keywords

References

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