Abstract
The purpose of this article is to provide data to be utilized for marketing to attract future container cargo to the Korea-China Car Ferry Service and to estimate container traffic for the development of the International Passenger Terminal to be newly built in the Incheon Southern Port. An analysis of container traffic through the Passenger Terminal of Incheon Port showed that the container throughput of Incheon Port comprised 20% of traffic. The export cargo traffic in the International Passenger Terminal, 71.4%, or 111,698 TEU of 156,284 TEU in total, was brought from metropolitan areas. To increase the container traffic of the car ferry service currently concentrated on the metropolitan areas, more endeavor is required to strengthen marketing competence to attract container traffic to other regions apart from the metropolitan areas as well as provide general services.
본 연구의 목적은 인천항 국제여객터미널의 컨테이너화물 기종점 분석을 통해 향후 한중 카페리 컨테이너 화물유치를 위한 마케팅 자료와 인천 남항에 신축 예정인 국제여객터미널 개발에 필요한 정책적 제언을 하는데 있다. 인천항 국제여객터미널 화물 기종점 분석결과 컨테이너화물 처리량은 인천항 전체의 20%를 차지하고 있으며, 인천항 화물의 증가와 더불어 증가하고 있다. 화물의 국내이동 경로는 인천, 서울, 경기 등 수도권 지역에 집중화 되어 있다. 수출화물 물동량의 경우 전체화물의 71.4%가 수도권으로부터 유입되고 있으며, 수입화물은 전체화물의 87.7%가 수도권으로 이동하고 있다. 이에 수도권 화물의 편중현상이 강한 국제여객터미널 카페리 항로의 물동량을 늘리기 위해서 수도권 이외의 지역 물량을 유치하기 위한 마케팅 전략을 제시하였다. 또한 인천항은 남항에 신규 건설 예정인 국제여객터미널의 개발에 필요한 시사점과 세계적인 공항인 인천국제공항과 인접하여 있어 해륙간 육송(Sea & Air)화물의 신규창출을 위한 글로벌 마케팅전략을 제시하였다.