DOI QR코드

DOI QR Code

Implementation of 3D Animation Contents for Environment Education of Young Children

유아의 환경교육을 위한 3D 애니메이션 콘텐츠의 구현

  • 이기성 (호원대학교 컴퓨터.게임학부) ;
  • 이근왕 (청운대학교 멀티미디어학과)
  • Received : 2011.02.24
  • Accepted : 2011.04.07
  • Published : 2011.04.30

Abstract

This paper designed 3D animation in consideration of young children's characteristics to stimulate their interest and to be more understandable to them. It was also confirmed that, using the 3D animation contents, young children came to recognize the problem of environment pollution and developed desirable attitude and behavior for protecting the environment. Therefore, this paper suggested the proper environment education activity materials with our environment culture centered to enable teachers to do efficient and practical environment conservation education activities by forming close relationship between teachers and children's family.

본 논문은 인간의 인지적 발달 능력을 고려하여 유아의 눈높이에 맞는 3D 애니메이션 콘텐츠를 제작하여 환경오염 예방 교육 자료로 활용함으로써 유아의 환경인식 변화에 미치는 영향을 연구하였다. 따라서 본 논문은 유아 교육 현장에서 교사들이 가정과 연계하여 유아와 효율적이고 실천적인 유아환경 보전 교육활동을 할 수 있도록 우리의 환경문화를 중심으로 한 구체적이며 적절한 교육자료를 제시하였다.

Keywords

References

  1. 최병자, 유아 환경교육에 대한 교사의 인식, 건국대학교 교육대학원 석사학위 논문, 2003.
  2. 김은아, 유치원 환경 교육에 대한 교사의 인식 및 지도 실태에 관한 연구, 원광대학교 교육대학원 석사학위 논문, 1995.
  3. 이지영, 유아교사의 환경친화적 가치관과 환경문제 해결방안 및 유아환경교육에 관한 인식, 건국대학교 교육대학원 석사학위논문, 2003.
  4. 최상학, 도시와 농촌지역 유치원 교사의 유아 환경교육 인식 비교연구, 서울대학교 석사학위논문, 2003.
  5. 윤기돈, "3D 애니메이션 소프트웨어를 이용한 유아의 환경인식 변화에 관한 연구" 청운대학교 정보산업대학원 석사학위 논문. 2008.
  6. http://www.ilovewater.or.kr
  7. http://www.foodwaste.or.kr