Abstract
This study aimed to identify the effect of make-up education on the life satisfaction of elderly women based on a make-up education session for eight weeks from May 28 to July 16, 2010 provided to elderly women aged 60 or above who visited P Seniors' Welfare Center in D city. 80 samples were divided into the experimental group of 40 people and the control group of 40 people based on age and interest in make-up. Their life satisfaction level was identified before the survey. The experimental group received an eight-week make-up education session. In order to verify effects of the make-up education, follow-up tests were conducted toward the experimental and control groups both to compare life satisfaction levels. The make-up education was divided into elegant and natural make-up, make-up to look ten years younger, face-changing make-up, seasonal (spring, summer, autumn, and winter) make-up, make-up for Korean traditional costumes, and party make-up. In each class, students practiced make-up on their face while taking a lecture on theories. After the education, the students found the education satisfactory overall. Based on the results, the life satisfaction of the experimental group who received the make-up education significantly increased (p<0.05), confirming that make-up education affects the life at old age.
본 논문은 D시 소재 P노인복지관을 방문하는 60세 이상의 노인여성을 대상으로 2010년 5월 28일부터 7월 16일 까지 8주간의 화장교육을 실시하여 화장교육이 노인여성의 생활만족도에 미치는 영향을 알아보고자 하였다. 조사 대상자는 전체 80명 중 연령과 화장관심도를 근거로 실험군 40명, 대조군 40명으로 나누고, 생활만족도를 사전 조사 후, 실험군에게 8주간 화장교육을 실시하고, 화장교육의 효과를 검증하기 위하여 다시 실험군과 대조군의 사후 검사를 실시하여 생활만족도를 비교하였다. 노인여성을 위한 8주간의 화장교육의 내용은 우아하고 자연스런 화장법, 10년 어려보이는 동안 화장법, 얼굴 수정 화장법, 계절(봄, 여름, 가을, 겨울)화장법, 한복에 어울리는 화장법, 파티 화장법으로 구성하였고, 이론수업과 함께 매시간 직접 자기 얼굴에 화장하도록 실습하였다. 교육 후 노인여성들의 화장교육에 대한 평가는 대체로 만족도가 높았으며 연구결과, 화장교육을 받은 실험군의 생활만족도는 유의하게 향상되어(p<0.05), 화장교육이 노년의 삶에 영향을 미치는 것으로 확인되었다.