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Development of Fire Extinguisher Valves for Tracked Vehicle Using Novec1230

친환경 소화약제 Novec1230을 적용하는 궤도차량용 소화기밸브 개발

  • Kim, Jong-Ryeol (Department of Refrigeration & Air-conditioning Engineering, Tongmyung University) ;
  • Ku, Hak-Keun (Department of Refrigeration & Air-conditioning Engineering, Tongmyung University) ;
  • Oh, Sang-Seok (Technical Research Center, A-San Precision Co., Ltd.)
  • 김종열 (동명대학교 냉동공조공학과) ;
  • 구학근 (동명대학교 냉동공조공학과) ;
  • 오상석 ((주)아산정밀 기술연구소)
  • Received : 2011.01.17
  • Accepted : 2011.04.07
  • Published : 2011.04.30

Abstract

Halon which is one of the typical fire extinguishing agents for special purposes was banned not only to use but to manufacture because it destroys the earth's ozone layer. There have been many efforts to find or create Halon alternatives and Novec1230 which is one of the eco-friendly fire extinguishing agents is nominated. In this paper 6 kinds of valve structures were suggested to apply Novec1230 to fire extinguishing agents for railroad vehicles as Novec1230 needs different valve specifications from Halon and spray shapes and action time were compared and measured. As the results, the extinguishing times of A type and F type valves are 20% faster than the other 4 types, and 178% faster than MIL-DTL-62547(USA). Therefore, they can be suggested to the eco-friendly extinguishing agents and Novec1230.

할론(Halon)은 소화능력이 뛰어나 특수용도의 소화약제로 사용되었지만 오존층 파괴물질로 지목되어 생산 및 사용이 중단되었다. 할론의 대체 소화약제로 Novec1230이 유력하여, 이를 궤도차량용 소화기의 소화약제로 사용하기 위해 소화기 밸브의 구조를 Novec1230의 특성에 맞게 개발해야 한다. 따라서 대체 소화약제용 소화기 밸브의 구조를 6가지로 제작을 완료하였다. 이들의 성능을 검증하기 위해 시험실을 제작하여 비화재시의 소화약제의 분사 형상과 분사 시간을 실험하였으며, 화재시 소화능력을 파악하였다. 그 결과 A타입과 F타입의 밸브가 다른 4가지 타입보다 20% 이상 그리고 미군의 육군기준(MIL-DTL-62547)인 2-3초보다 178%이상 빠른 시간에 진화되는 친환경 소화약제이므로 Novec1230에 적합하다는 것을 알았다.

Keywords

References

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