A Study on the Strategic Selection of Competitive Priorities and Business Performance through Product Innovation in the Korean Manufacturing Industry

제품혁신을 통한 경쟁우선순위의 전략적 선택과 성과에 관한 연구

  • Received : 2011.02.23
  • Accepted : 2011.03.29
  • Published : 2011.03.31

Abstract

This study is aimed to analyze the effectiveness of competitive priorities by product innovation and estimate the relationship between competitive priorities and business performances in the Korean manufacturing industry. It is expected that results of the study would provide useful managerial implications to the selection of effective competitive priorities of the manufacturing firms. Analytical results showed that the product innovation would enhance the effectiveness of competitive priorities. In addition, elements of competitive priorities that significantly affect to business performances were shown to be different by sectoral type in the manufacturing industry.

본 연구에서는 우리나라 제조업을 산업유형별로 나누어 제품혁신의 성과 및 기업특성에 따른 경쟁우선순위의 효과를 추정하고, 경쟁우선순위와 경영성과 간의 관계를 분석해 보았다. 이러한 분석을 통해 제조업 기업들의 효과적인 경쟁우선순위의 전략적 선택에 대한 유용한 시사점을 제공하고자 하였다. 제품혁신의 성과에 따른 경쟁우선순위의 효과 분석 결과, 제품혁신 성과가 높을수록 경쟁우선순위의 효과가 증대되는 것으로 나타났다. 그리고 경쟁우선순위와 경영성과와의 분석 결과에 있어서는 산업유형별로 경영성과에 유의적으로 영향을 미치는 경쟁우선순위가 각각 다른 것으로 추정되었다.

Keywords