Making Technique Studies of Mural Paintings in the No. 6 Tomb of Songsanri, Gongju

공주 송산리 6호분 벽화의 제작기술 고찰

  • Received : 2011.10.04
  • Accepted : 2011.11.30
  • Published : 2011.12.20

Abstract

This study aims at identifying wall painting production technique of Songsanri No. 6 tomb based on optical examination and scientific analysis along with the investigation of written records of ancient wall paintings. The result displays that bricks with mortar were used for the construction of the wall, and masonry joint were made of lime, sand and gypsum. The surface of brick were plastered with black and thereafter with white lime. Finely sifted clay on the top of the white surface, were applied not with plasterer's trowel but with a brush for making ground surface. The clay are mineral particles smaller than $30{\mu}m$ of silt. The wall paintings of Sonsanri No. 6 is the only example of making ground layer with clay for painting of Sasindo (literally four heavenly animals painting) among remaining wall paintings of ancient tombs. The historical value of the painting should be attributed not only in terms that it displays a rare production techniques which were never discovered in any other paintings in Korea and Asia, but also it might had been uncompleted when the tomb were closed, even though it considers the fact that the wall painting were discovered in damaged condition in 1933.

이 연구에서는 문헌조사와 광학적 및 과학적 분석조사를 토대로 송산리 6호분 벽화의 제작기법에 대해 고찰하였다. 연구결과, 송산리 6호분의 전축방식은 공적법이 아닌 모르타르를 이용하여 전(塼)을 축조하였고 줄눈(masonry joint) 재료로 석회, 모래 및 석고를 이용하였다. 전돌 표면에는 전체적으로 흑색을 칠한 다음 백색 회(灰)칠을 하였다. 그 위에 벽화제작을 위한 점토 바탕 층을 조성하였는데 수비가 잘된 점토를 흙손 등의 도구를 이용하지 않고 붓으로 바르듯이 완성하였다. 바탕층에 사용된 점토의 재료적 특성은 $30{\mu}m$ 실트질 크기 이하의 광물입자들로 구성되어 있다. 현재까지 고대의 고분벽화에서 사신도의 채색 부위에만 점토 바탕층을 조성하여 제작된 고분벽화는 송산리 6호분이 유일하다. 이 송산리 6호분은 동양을 비롯한 한국의 다른 벽화에서 볼 수 없는 제작기술이라 할 수 있으며 1933년 발굴 당시에 벽화는 이미 심각하게 훼손된 상태였다고 가정하더라도 종합적으로 볼 때 미완의 벽화라고 추정할 수 있다.

Keywords

References

  1. 공주대학교 백제문화연구소, "백제 무령왕릉 ". 공주대학교 백제문화연구소, (1991).
  2. 공주대학교 기초과학연구소, "송산리 고분군의 현황과 보존대책: 송산리 고분군 종합정밀조사보고 ". 충청남도 공주시, (1997).
  3. 서만철, 이창환, 정계옥, 김동현, "송산리 고분군의 지구물리학적 조사를 통한 고분축조방법 고찰". 보존과학학회지, 6, p61-70, (1997).
  4. 공주대학교 기초과학연구소, "송산리 고분군의 보존현황과 보존대책: 송산리 고분군 제2차 종합정밀보고 ". 충청남도 공주시, (2000).
  5. 한국전통문화학교, "백제 송산리 6호 벽화고분 보존연구". 충청남도 공주시, (2010).
  6. 안승주, "백제고분의 연구", 백제문화, 8, p12-18, (1975).
  7. 한국전통문화학교, "백제 송산리 6호 벽화고분 보존연구 ". 충청남도 공주시, p50-54, 84, (2010).
  8. 유혜선, "高句麗雙楹塚壁畵의 顔料分析". 박물관보존과학, 6, (2005).
  9. 남북역사학자협의회, "남북공동고구려벽화고분보존실태조사보고서 ". 국립문화재연구소, (2006).
  10. 남북역사학자협의회, "남북공동고구려벽화고분보존실태조사보고서 ". 국립문화재연구소, (2007).
  11. 북경중앙미술학원벽화연구소, "중국고대벽화조사현황 ". 인민미술출판사, (2007).
  12. 하북성문물연구소, "하북고대묘벽화 ". 문물출판사, (2000).
  13. 내몽고문물고고연구소, "내몽고요대벽화 ". 문물출판사, (2009).
  14. 감숙성박물관, "남북조벽화 ". 문물출판사, (2010).