Effect of Consumer Confusion on Word of Mouth and Trust Through Anger: Focusing on The Moderation Effect of Consumer's Negative Affectivity and Intolerance of Uncertainty

소비자 혼란이 분노를 통해 구전, 신뢰에 미치는 영향: 소비자의 부정적 감정 성향과 불확실성 인내력 부족의 조절역할을 중심으로

  • Moon, Sun-Jung (Graduate School of Business Administration, Kyung-Pook National University) ;
  • Kang, Bo-Hyeon (Business, Kyung-Pook National University) ;
  • Lee, Soo-Hyung (Business, Kyung-Pook National University)
  • 문선정 (경북대학교 대학원 경영학부) ;
  • 강보현 (경북대학교 경영학부) ;
  • 이수형 (경북대학교 경영학부)
  • Received : 2011.01.21
  • Accepted : 2011.04.02
  • Published : 2011.04.30

Abstract

Companies are competing each other, and as the competitions became higher, consumer's information processing for purchase became more complicated. Consumer confusion problem is getting more serious, but there are still not much considerations on this problem. The purpose of this study is to find out that the consumer confusion can causes consumer's negative emotion(anger). This research studied the mediation effect of negative emotion on the relationship between consumer confusion, which was classified into three categories, and two consequences, word-of-mouth and trust. And also it concentrates on moderating effects of negative affectivity and intolerance of uncertainty in the relationship between consumer confusion and negative emotion. For the empirical study, we carried out a survey targeting consumers who live in the Dae-gu metropolitan area. The specific results of this study are as follows. First, all sub-dimensions of the consumer confusion had a positive effect on anger. Second, anger had a positive effect on word of mouth and on the other hand, anger had a negative effect on trust. Third, negative affectivity had a moderating effects on the links between overload and ambiguity confusion with anger, and intolerance of uncertainty only had a moderating effects on the links between overload confusion and anger.

소비자들의 다양한 욕구를 충족시켜주기 위한 기업들 간의 경쟁으로 인해 구매에 관련된 정보처리절차과정이 더욱 복잡해지면서 소비자들은 혼란을 경험하고 있다. 본 연구는 소비자 혼란으로 인해 야기되는 부정적 감정에 초점을 둔다. 소비자 혼란을 세 가지 하위 차원으로 분류하여 각 요소들이 구전과 신뢰에 미치는 영향을 부정적 감정(분노)의 매개효과를 통해 살펴보았다. 또한, 소비자 혼란과 부정적 감정 간의 관계에서 영향을 미칠 것으로 판단되는 두 가지의 소비자 특성, 부정적 감정 성향과 불확실성에 대한 인내력 부족의 조절효과도 함께 분석하였다. 실증연구를 위하여 대구에 거주하고 있는 250명의 소비자들을 대상으로 조사를 실시하였으며, 가설은 LISREL 8.70을 이용하여 검증하였다. 구체적인 검증 결과는 다음과 같다. 첫째, 소비자 혼란의 모든 차원은 분노에 양(+)의 영향을 주었다. 둘째, 분노는 구전에 양(+)의 영향을 주는 반면 신뢰에는 음(-)의 영향을 주었다. 셋째, 부정적 감정 성향은 과잉혼란, 모호혼란과 분노 간의 관계를 조절하는 것으로 나타났으며, 불확실성에 대한 인내력 부족은 과잉혼란과 분노 간의 관계만을 조절하는 것으로 나타났다. 이러한 결과를 바탕으로 본 연구는 분노의 매개효과를 검증함으로써 기존 연구를 확장하였고, 조절변수 효과를 통해 부정적 감정에 대한 시각을 넓혔다. 또한 마케터에게는 소비자 혼란의 심각성과 그에 관련된 부정적 감정의 영향력을 살펴봄으로써 그들의 마케팅 전략 수립에 중요한 시사점을 제시하였다.

Keywords

Acknowledgement

본 연구는 경북대학교 대학원 경영학부 2단계 BK21사업의 지원을 받았음.