DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on Project Management Learning Community using Application

앱을 이용한 프로젝트관리 학습 커뮤니티에 관한 연구

  • Received : 2011.10.14
  • Accepted : 2011.12.30
  • Published : 2011.12.31

Abstract

As the recent paradigm of education changes to become learner-centered, there is an increasing interest in project based class as one of new teaching models. Universities are accepting this change and aiming at fostering human resources of next generations, who are able to create creative changes, and studies are being actively conducted to that end. This study suggested a learner-centered teaching model which minimizes intervention of teachers in conducting projects of main text contents in designed subjects. This study suggested support system for the suggested model project-based class, team organization method, various interaction methods of learners, and team work monitoring method of teachers. And the suggestions were designed and realized through project management applications using smart phones which are being used by a rapidly growing number of people recently.

최근 교육의 패러다임이 학습자 중심으로 변화되면서 새로운 수업모델의 하나로 프로젝트 기반 수업에 대한 관심이 증대되고 있다. 대학에서는 이러한 변화를 수용하여 창의적으로 변화를 창출 할 수 있는 차세대 인재를 육성하는데 교육의 목표를 두고, 그에 따른 연구가 활발히 진행되고 있다. 본 연구에서는 대학에서 실시되는 설계 교과목의 주된 교과 내용인 프로젝트를 수행하는데 있어서, 최소화된 교수자의 개입과 주도적인 학습자 중심의 교수학습 모델을 제안하였다. 제안된 모델은 프로젝트 기반 수업의 지원체제, 팀 편성방법, 학습자의 다양한 상호작용 방법, 교수자의 팀워크 모니터링 방식 등을 제시하였으며, 이를 최근 사용이 급증하고 있는 스마트폰을 이용한 프로젝트관리 어플리케이션으로 설계 및 구현하였다.

Keywords

References

  1. 조미헌, 이옥화, "교사교육을 위한 프로젝트 기반 가상학습컴퓨니티 구축", 한국정보교육학회, 정보교육학회논문지, 제9권, 제2호, pp. 243-255, 2005. 6.
  2. 성대현, 이장호, "안드로이드 스마트폰 상에서의 동기식 모바일 원격 교육 시스템의 설계 및 구현", 한국정보기술학회논문지, 제9권, 제2호, 2011. 2.
  3. 박형민, 오창석, 염창선, "e-learning의 학습자만족에 영향을 미치는 요인에 대한 실증적 연구", 한국정보기술학회논문지, 제9권, 제7호, 2011. 7.
  4. 이순흠, 한재용, 최관순, 김동식, "웹기반 기초 전기회로 가상실험실의 교육효과 및 효과적 활용법,"한국정보기술학회논문제, 제7권, 제5호, pp. 291-301, 2009. 10
  5. Diffily, D., & Sassman, C, "Project-based learning with young children," Portsmouth, NH; Heinemann.2002.
  6. Newell, R.J., Passion for learning; how project-based learning meets the needs of 21st-century students. Lanham, Maryland; Scarecrow Education Book. 2003.
  7. Morgan, A. "Theoretical aspects of project-based learning in higher education," British Journal of Educational Technology, pp. 66-78. 1983
  8. 박민정, "프로젝트 기반 수업을 통한 대학원 학생들의 학습 경험에 관한 연구,"교육과정연구, 제25권, 제3호, pp. 265-288, 2007.
  9. 조미헌, 허희옥, 프로젝트기반학습, 컴퓨터교육방법탐구, 교육과학사. 2003.
  10. Laffey, J., Tupper, T., Musser, D., & Wedman, J.. A computer-mediated support system for project-based learning. Educational Technology Research and Development, 46(1), pp. 73-86, 1998. https://doi.org/10.1007/BF02299830
  11. Blumenfeld, P. C., Soloway, E., Marx, R. W., Krajcik, J. S., Guzdial, M., & Palincsar, A. Motivating project-based learning: Sustaining the doing, supporting the learning. Educational Psychologist,26(3/4), 369-398. 1991.
  12. 심덕섭, 양동민, "팀 구성, 팀 프로세스, 성과 사이의 관계에 대한 연구," 한국인사관리학회학술대회 발표논문집, 2008.
  13. 정영화, 김윤호, "e-learning에서 개인화 프로파일을 이용한 ADL 기반의 학습프로세서 설계 및 명세", 한국정보기술학회논문지, 제8권, 제3호, 2010. 3.
  14. Hoegl, M., & Gemueden, H. G. Teamwork quality and the success of innovative projects: a theoretical concept and empirical evidence. Organization Science, 12(4), pp. 435-449, 2001. https://doi.org/10.1287/orsc.12.4.435.10635

Cited by

  1. The Effect of Type of Strengths Use Feedback on Academic Performance and Satisfaction in Project-based Learning vol.27, pp.2, 2015, https://doi.org/10.17927/tkjems.2015.27.2.229