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무선 모바일 네트워크상에서 스트리밍 미디어 서비스를 위한 객체 버전 트랜스코딩

Object version Transcoding for Streaming Media Service in Wireless Mobile Networks

  • 이종득 (전북대학교 공과대학 전자공학부)
  • Lee, Chong-Deuk (Div. of Electronic Engineering, Chonbuk National University)
  • 투고 : 2011.04.06
  • 심사 : 2011.06.30
  • 발행 : 2011.06.30

초록

무선 모바일 네트워크상에서 트랜스코딩은 지연을 줄이고, 스트림의 처리 성능을 향상시키는 중요한 메커니즘이다. 그러나 무선 모바일 스트리밍 미디어 서비스는 제한된 네트워크 대역폭과 자원 등으로 인하여 혼잡, 간섭 및 지연등과 같은 문제점이 발생하고 있다. 간섭과 지연은 QoS를 떨어뜨릴 뿐만 아니라 스트리밍 미디어 서비스의 응답성을 떨어뜨린다. 본 논문에서는 객체 버전 트랜스코딩 기법을 제안한다. 제안된 기법은 객체 버전들을 분석하여 트랜스코딩 그래프를 구축한다. 스트리밍을 효율적으로 제어하기 위하여 참조율 기반 제어 함수를 이용하며, 지연 절약을 위해 MVDS(Multiple Version Delay Saving)를 측정한다. 시뮬레이션 결과 제안된 기법이 다른 비교 결과 기법들에 비해서 지연율, 캐시 히트율이 증가됨을 보인다.

Transcoding in the wireless mobile network is an important mechanism that reduces the delay time and improves the stream processing capacity. Wireless mobile streaming media services, however, have such problems as congestion, interference and delay due to narrow network bandwidth and limited resources. These problems degrade not only Quality of Service (QoS) but also responsiveness of the streaming media service. To solve this problem, this paper proposes a object version transcoding method. The proposed method analyzes the object versions to construct the transcoding graph. This paper utilizes a reference rate-based control function for an efficient streaming, and measures MVDS(Multiple Version Delay Saving) for an efficient delay savings. The simulation results show that the proposed mechanism achieves improved performance in delay rate and cache hit rate compared with those of other existing methods.

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참고문헌

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