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Thermodynamic Analysis on Steam Reforming of Hydrocarbons and Alcohols for Fuel Cell System

연료전지시스템을 위한 탄화수소 및 알코올 연료의 수증기 개질 특성에 관한 열역학적 연구

  • 오진숙 (한국해양대학교 대학원) ;
  • 이경진 (한국해양대학교 대학원) ;
  • 김선희 (한국해양대학교 대학원) ;
  • 오세진 (한국해양대학교 운항훈련원) ;
  • 임태우 (한국해양대학교 기관공학부) ;
  • 김종수 (한국해양대학교 기관시스템공학부) ;
  • 박상균 (한국선급 에너지환경사업단) ;
  • 김만응 (한국선급 에너지환경사업단) ;
  • 김명환 (한국해양대학교 기관공학부)
  • Received : 2011.02.17
  • Accepted : 2011.05.25
  • Published : 2011.05.31

Abstract

The strengthened regulations for atmospheric emissions from ships have caused a necessity of new, alternative power system in ships for the low pollutant emissions and the high energy efficiency. Recently, new kinds of propulsion power system such as fuel cell system, which use hydrogen as an energy source, have been sincerely considered. Fuel conversion system to hydrogen is an essential part for fuel cell ship. We have investigated thermodynamically the steam reforming characteristics of hydrocarbons and alcohols for the fuel conversion systems.

온실가스 및 대기오염물질 배출 규제는 고효율 및 친환경에 적합한 새로운 선박용 동력장치의 필요성을 제기하고 있다. 최근 이와 같은 문제들을 근본적으로 해결하기 위한 지속가능한 방법으로서 연료전지를 선박의 동력발생장치로 도입하고자 하는 검토가 진행되고 있다. 본 논문은 선박용 연료전지시스템에 사용될 수 있는 최적의 연료를 파악하기 위하여 다양한 탄화수소계 및 알코올계 연료의 수증기 개질특성을 열역학적으로 검토하고 있다.

Keywords

References

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