DOI QR코드

DOI QR Code

덤프트럭 재하 조건에 따른 지중 삼중관의 실험 및 수치해석적 진동 거동 분석

Experimental and Numerical Analysis on Vibration Behavior of Underground Three-layered Pipeline subjected to Dump Truck Loads

  • Cho, Seok-Ho (Department of Civil Engineering, Yonsei University) ;
  • Won, Jong-Hwa (Department of Civil Engineering, Yonsei University) ;
  • Kim, Jeong-Jae (Department of Civil Engineering, Yonsei University) ;
  • Kim, Moon-Kyum (Department of Civil Engineering, Yonsei University)
  • 투고 : 2010.10.28
  • 심사 : 2011.02.11
  • 발행 : 2011.02.28

초록

도심지 내 공사 현장 및 주변 지반에 매설된 지중 배관은 시공하중에 의한 진동에 노출이 되어있는 실정이다. 주기적으로 진동이 발생하는 매설된 배관의 지중 동적 거동 특성을 분석하기 위하여 기존 문헌 분석과 실증 실험의 결과를 토대로 수치해석을 수행하고 그 사용성을 검증하였다. 본 논문은 건설 장비중 하나인 덤프 트럭 하중의 매설 심도에 따른 배관의 거동을 분석하여 향후 지중 배관 관리기준 수립을 위한 기초 연구로서 수행되었다. 매설 심도 0.6, 1.2, 1.8m 차량 이동 속도 10km/h에 대하여 해석을 실시하였으며, 그 결과 매설 심도가 깊어질수록 진동속도 및 발생 응력이 작아지는 것을 확인할 수 있다.

Pipes buried in around a construction site of urbanized area tend to be affected by the vibration caused by construction loads. The behaviors of buried pipes affected by periodic vibration were analyzed through numerical analyses based on existing study and experimental results. From the results of theses analyses, the serviceability of buried pipes subjected to vibration was verified. This study analyzed the pipe behaviors subjected to dump truck loads with respect to burial depths, and this research was performed as foundation study to establish standards for managing buried pipes. The analyses were performed with burial depth of 0.6, 1.2, 1.8m and vehicle velocity of 10km/h. From theses analyses, the vibration velocity and occurred stress tend to decrease as a burial depth increases.

키워드

참고문헌

  1. 김기철, 한덕전, "차량 이동하중을 받는 바닥판 구조물의 효율적인 진동해석" 대한토목학회(2005) 21권 4호(통권 198호)
  2. 김재민, 이중건, 이익효, 이두화, "터널내 교량의 이동차량하중 작용시 충격계수에 대한 사례연구" 한국암반공학회 (1999) pp. 185-193
  3. 박석준, 강성후, 박연수, "차량하중의 이상화, 굴착 공사 구간에 노출된 가스관의 차량하중에 대한 진동 응답 평가", 대한토목학회 논문집, 23(2A), 211-217, (2003)
  4. 건설교통부, "도로설계기준", (2003)
  5. 한국지역난방공사(2003), "열배관 기자재 기술 편람[이중보온관편]", pp 66
  6. 한국지역난방공사규(2010), "외부진동에 의한 지중 매설 이중보온관의 거동에 관한 연구"
  7. 한국가스공사(2006), "도로,철도 및 하천 통과배관 의 건전성 평가 방안 확립" ,한국가스공사, pp 156-159
  8. Lysmer, J. and G. Waas, "Shear waves in plane infinite structures", J. Eng. Mech. Div. ASCE 18, pp85-105
  9. Mounir E.Mabsout, Salah M.Sadek, Toufic E.Smayra "Pile Driving by Numerical Cavity Expansion", Int. J. Numer. Anal. Meth. Geomech., 23, pp 1121-1140
  10. Dohyun Park, et al., (2009), "A Numerical Study on the Screening of Blast-Induced Waves for Reducing Ground Vibration", Rock Mech Rock Eng, Vol 24, pp449-473
  11. Lui, Q. and Tidman P., (1995), "Estmantion of the Dynamic Pressure sround a Fully Loaded Blasthole", MRL 950104(TR)

피인용 문헌

  1. Stress and Strain Distribution of Gas Pipe According to Buried Depth vol.17, pp.5, 2013, https://doi.org/10.7842/kigas.2013.17.5.51