DOI QR코드

DOI QR Code

The Effects of Astronomical Animation Module on Earth Science Gifted Students's Conceptual Change of Diurnal Motion

애니메이션 모듈이 지구과학 영재학생들의 별의 일주운동 개념 변화에 미치는 효과

  • Cho, Kyu-Seong (Division of Science Education, Chonbuk National University) ;
  • Chung, Duk-Ho (Science Education Institute for the Gifted, Chonbuk National University) ;
  • Kim, Bo-Hee (Division of Science Education, Chonbuk National University) ;
  • Park, Kyeong-Su (Division of Science Education, Chonbuk National University) ;
  • Park, Kyeong-Jin (Division of Science Education, Chonbuk National University)
  • 조규성 (전북대학교 과학교육학부) ;
  • 정덕호 (전북대학교 과학영재교육원) ;
  • 김보희 (전북대학교 과학교육학부) ;
  • 박경수 (전북대학교 과학교육학부) ;
  • 박경진 (전북대학교 과학교육학부)
  • Received : 2010.11.23
  • Accepted : 2011.02.09
  • Published : 2011.04.29

Abstract

The purpose of this study is to investigate the effects of astronomical animation module on students' conceptual change regarding the concepts of diurnal motion of stars. Four students participated in this study, who never learned about the diurnal motion of stars. An animation module was developed by using Flash MX to readily understand the concept of space. In addition, we inserted a teacher's voice with supplementary materials into the animation module to help students learn individually. The animation module was comprised of the movement of the Earth, the Moon and the planet. The earth science gifted students' preconception on diurnal motion of stars was analyzed with pre-test using questionnaires and interviews. After the instruction with animation module, the effect of conceptual change was examined by comparing pre and post-test. The results indicated that three students correctly presented about the motion of the star by all directions in middle latitude. Four students showed their understanding that stars travelled straight in all directions. Finally, all of four students whose preconceptions were that the star rotated perpendicularly showed the conceptual change of diurnal motion that the star traveled diagonally.

본 연구는 애니메이션 모듈을 활용한 수업이 학생들의 별의 일주운동 개념변화에 얼마나 효과적인지 알아보기 위한 것이다. 이를 위해 별의 일주운동을 학습하지 않은 학생 4명을 연구 대상으로 선정하였다. 애니메이션 모듈은 Flash MX를 사용하여 3차원적 공간개념을 이해하기 쉽게 개발하였다. 또한, 개별학습이 용이하도록 교사가 육성 녹음한 내용을 삽입하였고, 보충 학습자료를 제시하였다. 애니메이션 모듈은 태양계의 운동 단원으로 지구의 운동, 달의 운동, 행성의 운동으로 구성되었다. 애니메이션 모듈을 적용하기 전에 질문지와 면담을 통해 학생들의 별의 일주운동에 대한 선개념을 분석하였다. 애니메이션 모듈을 활용한 학습 후 사후 검사를 실시하고 사전 검사와 비교하여 개념 변화를 알아보았다. 그 결과, 중위도 방위별 별의 움직임을 제대로 표현하지 못한 3명의 학생은 모든 방향에 걸쳐 정확하게 나타냈다. 그리고 4명의 학생들이 별의 일주운동 모습이 모든 방향에서 직선 형태로 움직인다고 생각하였다. 또한, 중위도에서 별이 움직이는 각도가 직각으로 움직인다고 생각했던 4명의 학생 모두 비스듬하게 움직이는 것으로 개념이 변화하였다.

Keywords

References

  1. 구자홍, 2000, 고등학생들의 공간능력과 천체운동개념과의 상관관계. 한국교원대학교 교육대학원 석사학위논문, 78 p.
  2. 곽영순, 2007, 과학과(7-10학년) 차기 교육과정 개정의 주요 특징 및 개정 의의. 교원연구, 23, 185-199.
  3. 김희수, 1999, 학습자 능력에 따라 진행되는 인터넷용 멀티미디어 학습 프로그램의 개발: 고등학교 지구과학의 천문학 내용을 중심으로. 한국지구과학회지, 20, 3-17.
  4. 나재준, 박종범, 국동식, 2010, 3D 천문 프로그램을 활용한 과학 학습의 효과: 중학교 2학년 “지구와 별” 단원을 중심으로. 한국지구과학회지, 31, 164-171. https://doi.org/10.5467/JKESS.2010.31.2.164
  5. 명전옥, 2001, 예비교사들의 지구과학 문제 해결 실패 요인: 달과 행성의 운동을 중심으로. 한국지구과학회지, 22, 339-349.
  6. 박주서, ICT를 활용한 애니메이션 교수-학습안 개발 : 중학교 과정을 중심으로. 한국교원대학교 교육대학원 석사학위논문, 111 p.
  7. 변재성, 정재구, 문병찬, 정진우, 2004, 지구와 달의 운동에 대한 고등학생들의 생각. 한국지구과학회지, 35, 519-531.
  8. 송완숙, 2003, 관측활동을 통한 별자리 운동의 개념변화 연구. 서울교육대학교 교육대학원 석사학위논문, 90 p.
  9. 심기창, 김희수, 정정인, 2005, 달의 운동에 대한 웹 기반프로젝트 학습의 효과. 한국과학교육학회지, 25, 450-464.
  10. 이경훈, 임종옥, 2010, 9학년 학생의 공간 능력 차이에 따른 지구자전 개념의 획득. 한국지구과학회지, 31, 267-275. https://doi.org/10.5467/JKESS.2010.31.3.267
  11. 이용섭, 김상달, 김종희, 2004, 초등학교 과학과 지진 학습에 대한 애니메이션 모듈 개발 및 적용. 한국지구과학회지, 25, 293-302.
  12. 이원국, 김여상, 김칠영, 김종헌, 김희수, 2000, 지구과학학습을 위한 멀티미디어 학습 자료 데이터베이스 개발. 한국지구과학회지, 21, 116-127.
  13. 정상목, 한병래, 송기상, 2005, 초등과학 수업을 위한 애니메이션 기반 튜터링 다이얼로그 에이전트 개발. 정보교육학회논문지, 9, 673-685.
  14. Krajcik, J., Simmons, P., and Lunetta, V., 1988, A research strategy for the dynamic study of students’ concepts and problem solving strategies using science software. Journal of Research in Science Teaching, 25, 147-155. https://doi.org/10.1002/tea.3660250206
  15. Smaldino, S. and Thompson, C., 1990, Infusion of science software: Applying Gagne's strategies. Journal of Computers in Mathematics and Science Teaching, 9, 17-22.

Cited by

  1. Analyzing Gifted Students' Explanations for Daily Celestial Motion Based on the Earth-based and Heliocentric Frames of Reference vol.33, pp.3, 2013, https://doi.org/10.14697/jkase.2013.33.3.664