DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on the Application of Clothing and Textiles Education to Industrial Work

의류학 분야 대학교육내용의 산업 실무 활용에 관한 연구 -의류소재 관련 교과목 분석을 중심으로-

  • Received : 2010.11.23
  • Accepted : 2011.01.21
  • Published : 2011.03.31

Abstract

This study analyzes the current educational curricula in the field of Clothing and Textiles in order to develop appropriate educational methods and courses. We reviewed the curricula offered by 58 Clothing and Textiles Departments at four-year universities in Korea. We analyzed the educational content of each curriculum by dividing all of the courses offered into eight categories. The analysis was based on the information posted on the universities' Internet websites, and the analysis was performed by using descriptive statistics. The results of this study are as follows: First, the educational courses of the Clothing and Textiles Departments are composed of, 36.2% design, 20.4% production, and 14.5% textile categories. In comparison with the results of a similar study conducted in 1999, emphases on the design, distribution, and marketing categories have increased, while the emphases on the production, apparel material, basic knowledge, and consumption science categories have decreased. Second, in the case of the apparel material category, basic knowledge of materials constituted 18.5%, the largest part of the category. The average number of units offered in the area of apparel materials by the 58 Departments was 17 units per year. The curricula were found to vary by regions of the country. The universities located in the Chungcheong region offer more textile material courses, but the universities in the Capital region offer fewer textile material courses than other regions. Departments that are affiliated with universities that emphasize Art and Design have more courses on basic knowledge, dyeing and finishing, and fabric design than other universities.

Keywords

References

  1. 구양숙, 김정원, 박경애, 박광희, 추태귀. (1999). 4년제 대학의 패션 관련 학과 교과과정 비교 분석: 한국, 미국, 영국, 일본, 홍콩을 중심으로. 대한가정학회지, 37(11), 19-32.
  2. 김순분. (2000). 패션스페셜리스트에 대(對)한 인식(認識)과 선호(選好). 패션비지니스, 4(4), 17-28.
  3. 김은애, 김민자, 이연순, 정혜원, 최혜선, 양숙희, 홍병숙. (2004). 한국 학술연구의 동향과 전망(의류학). 서울: 한국학술단체총연합회.
  4. 김정호. (1999). 90년대(1990-1998) 한국 의류학 연구의 현황-한국의류학회지와 한국복식학회지를 중심으로-. 복식, 46, 133-142.
  5. 김혜영. (2000). 의상 및 의류학과 개설과목에 대한 중요도 인식에 대한 조사-학사, 석사, 박사과정 학생을 대상으로-. 복식, 50(2), 81-95.
  6. 김효은. (1999). 전문대학 패션디자인과의 교육과정 및 교수방법 개선방안에 관한 연구. 복식, 46, 89-107.
  7. 나수임, 권혜숙, 이정순. (2008). 패션 관련 학과의 전공교과 과정 현황분석. 패션비즈니스, 12(5), 54-66.
  8. 남윤자. (1999). 생활과학의 새로운 도약. 영남대학교 생활과학대학 30주년 및 생활과학연구소 개소 기념 심포지움 초록집, 33-35.
  9. 도규희, 최경, 이정옥, 조차. 최경선. (1994). 복식산업발전을 위한 패션 전문 교육에 관한 연구. 복식, 23, 225-248.
  10. 이미숙. (2002). 한국복식화회지 '복식'에 게제된 논문의 내용 분석-창간호(1977)부터 51권 8호(2001)까지. 복식, 52(4), 97-109.
  11. 이유리, 이미영. (2007). 패션마케팅 분야의 4년제 대학교육 과정과 '복식'지 연구동향 비교. 복식, 57(5), 123-139.
  12. 이해영, 이진희. (1991). 우리나라 의류 관련 학과 대학교과 과정에 관한 조사연구-의복구성설계를 중심으로-. 대전대학 논문집, 10(1), 197-204.
  13. 이해영, 이진희, 정기영. (1993). 의류 관련 학과 대학교과과정에 대한 연구. 자연과학, 4(1), 117-132.
  14. 정찬진, 박신정, 황선진. (1991). 한국 의류학 연구의 현황과 재조명: 1959~1990. 한국의류학회지, 15(1), 28-37.
  15. 최선형. (1994). 의류직물학과의 발전 방향. 생활과학연구논집, 14(1), 103-110.

Cited by

  1. A Study on the Fashion Planning NCS and the Way to Activate the Application of NCS to Fashion Planning Education vol.40, pp.1, 2016, https://doi.org/10.5850/JKSCT.2016.40.1.69
  2. Comparative Analysis of Domestic University's Curriculum in the Field of Clothing Construction for Activating Fashion Business vol.35, pp.11, 2011, https://doi.org/10.5850/JKSCT.2011.35.11.1399
  3. Suggesting the Curriculum Contents of Clothing and Textiles by Understanding Jobs related to Global Sourcing vol.17, pp.5, 2015, https://doi.org/10.5805/SFTI.2015.17.5.754
  4. Practical Use of Educational Content on Materials in the Fashion Industry vol.36, pp.4, 2012, https://doi.org/10.5850/JKSCT.2012.36.4.432